Interpretacja Ministra Finansów
AP13-8012/1198/PZ/07/PK-324/07
z 7 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AP13-8012/1198/PZ/07/PK-324/07
Data
2008.04.07



Autor
Minister Finansów


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Wstąpienie w prawa i obowiązki

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
odpowiedzialność osób trzecich
odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe
podatnik
prywatyzacja
przedsiębiorstwa
przedsiębiorstwo państwowe
składnik majątkowy


Istota interpretacji
dot. odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe prywatyzowanego przedsiebiorstwa państowego



Wniosek ORD-IN 223 kB

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 14 września 2007 r. znak: IPPP1/443-89/07-4/GD wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów dla Ł.Z.P.S. „P.”, NIP (...) w ten sposób, iż stwierdza, że:

  1. stanowisko zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2007 r. znak: IPPP1/443-89/07-4/GD uznające za prawidłowe stanowisko Ł.Z.P.S. „P.” jest nieprawidłowe,
  2. stanowisko Ł.Z.P.S. „P.” zawarte we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007 r. jest nieprawidłowe, ponieważ w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nabywca przedsiębiorstwa będzie następcą prawnym w trybie i na zasadach art. 40 ust. 1 i art. 47 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz art. 94 i art. 95 Ordynacji podatkowej, natomiast nie będzie ponosił odpowiedzialności podatkowej jako osoba trzecia na podstawie art. 112 Ordynacji podatkowej.


UZASADNIENIE

Ł.Z.P.S. „P.” złożyły wniosek z dnia 10 sierpnia 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ł.Z.P.S. „P.” będące przedsiębiorstwem państwowym posiadają zadłużenie z tytułu podatku akcyzowego w wysokości 47.231.172, 00 zł oraz z tytułu podatku od towarów i usług w wysokości 7.076.929, 14 zł. W stosunku do przedsiębiorstwa zostało wdrożone przez Ministerstwo Skarbu postępowanie zmierzające do prywatyzacji w trybie art. 39 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.). Wyłoniony został inwestor zewnętrzny gotowy nabyć przedsiębiorstwo.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym postawiono pytanie jaka będzie odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania przedsiębiorstwa...

Ł.Z.P.S. „P.” zajęły stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym w świetle art. 112 § 3 Ordynacji podatkowej odpowiedzialność nabywcy jest ograniczona do wartości nabytego przedsiębiorstwa a pozostałej części zadłużenia nie można dochodzić od nabywcy.

W interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2007 r. znak: IPPP1/443-89/07-4/GD uznano stanowisko Ł.Z.P.S. „P.” za prawidłowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2007 r. uznano, że w przedstawionym stanie faktycznym nabywca przedsiębiorstwa odpowiada za zaległości podatkowe przedsiębiorstwa jako osoba trzecia na podstawie przepisów art. 112 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 112 § 1 Ordynacji podatkowej nabywca:

  1. przedsiębiorstwa,
  2. zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  3. składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą wymienionych w § 2, jeżeli ich wartość jednostkowa w dniu zbycia wynosi co najmniej 15.000 zł
    - odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zakres odpowiedzialności nabywcy jest ograniczony do wartości nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku (art. 112 § 3 Ordynacji podatkowej).

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważa co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższy przepis nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić taką interpretację w dowolnym czasie.

Przepisy normujące wydawanie i wzruszanie interpretacji indywidualnych nie definiują pojęcia „nieprawidłowość”. Należy zatem w tym zakresie odwołać się do gramatycznego rozumienia tego pojęcia. „Nieprawidłowy” to nie taki jaki powinien być, niezgodny z ustalonymi normami, prawidłami (Słownik Języka Polskiego pod red. naukową prof. Mieczysława Szymczaka, tom II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 334).

Mając na uwadze powyższą definicję, uznać należy, że nieprawidłowe jest stanowisko zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2007 r. znak: IPPP1/443-89/07-4/GD uznające za prawidłowe stanowisko Ł.Z.P.S. „P.”, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie ma art. 112 § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej planowana jest sprzedaż Ł.Z.P.S. „P.” na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji tj. w drodze prywatyzacji bezpośredniej. Stosownie bowiem do art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji prywatyzacja bezpośrednia polega na rozporządzeniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego przez sprzedaż przedsiębiorstwa.

Nabywcy przedsiębiorstw państwowych oraz spółki, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa są, zgodnie z art. 94 Ordynacji podatkowej, następcami prawnymi tych przedsiębiorstw. Przepis art. 94 Ordynacji podatkowej dotyczący nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa znajduje się bowiem w rozdziale 14 Ordynacji podatkowej normującym Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.

Zgodnie z art. 94 Ordynacji podatkowej przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa. Według art. 23 ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 240 poz. 2055), która weszła w życie z dniem 15 stycznia 2003 r. ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, rozumie się przez to ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji.

Następstwo prawne powstaje z mocy prawa, bez konieczności wydania decyzji w tym zakresie. Następca prawny ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe podmiotu, który został przez niego nabyty jak za własne zaległości podatkowe. Zgodnie z art. 93 § 1 in fine w zw. z art. 94 Ordynacji podatkowej następca prawny wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki poprzednika prawnego, w tym wynikające z decyzji. Ponoszenie odpowiedzialności przez nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa na zasadach określonych w rozdziale 14 Ordynacji podatkowej wyklucza jednoczesną odpowiedzialność wymienionych podmiotów na zasadach określonych w rozdziale 15 Ordynacji podatkowej Odpowiedzialność podatkowa osób trzecich. Powyższe oznacza, że w przedstawionym stanie faktycznym nie mają zastosowania przepisy art. 112 Ordynacji podatkowej, w tym art. 112 § 3 Ordynacji podatkowej dotyczące odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania podatkowe.

Zgodnie z art. 93e Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej. Odrębną ustawą, o której mowa w przepisie art. 93e Ordynacji podatkowej jest ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji. W ustawie tej zostały określone zasady następstwa prawnego podmiotów, które nabywają przedsiębiorstwo poprzez sprzedaż tego przedsiębiorstwa tj. w drodze prywatyzacji bezpośredniej.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji o ile ustawa nie stanowi inaczej, kupujący lub przejmujący przedsiębiorstwo wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa państwowego, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają.

W art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji wyrażona jest zasada sukcesji uniwersalnej, czyli wstąpienia nabywcy przedsiębiorstwa państwowego w całość praw i obowiązków poprzednika, w tym praw i obowiązków podatkowych. Na nabywcę przechodzą zatem także prawa i obowiązki wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego, co wynika również z art. 93d Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 93d Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Powyższe oznacza, że przyszły nabywca Ł.Z.P.S. „P.” będzie odpowiadał za zaległości podatkowe tego przedsiębiorstwa jak za własne zobowiązania podatkowe oraz wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki poprzednika prawnego, w tym wynikające z decyzji (art. 93e § 1 in fine Ordynacji podatkowej).

Przepis art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje ograniczenie odpowiedzialności kupującego.

Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji kupujący lub przejmujący przedsiębiorstwo jest odpowiedzialny za zobowiązania przedsiębiorstwa państwowego; odpowiedzialność kupującego lub przejmującego przedsiębiorstwo ogranicza się do wartości przedsiębiorstwa według stanu z chwili nabycia, a według cen z chwili zaspokojenia wierzyciela.

Inne ograniczenie odpowiedzialności nabywców lub spółek, o których mowa w art. 94 Ordynacji podatkowej wynika z art. 95 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 95 § 1 Ordynacji podatkowej odpowiedzialność nabywców lub spółek, o których mowa w art. 94, z tytułu:

  1. odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych zlikwidowanego przedsiębiorstwa,
  2. oprocentowania przypadających do zwrotu zaliczek naliczonego podatku od towarów i usług
    - ograniczona jest do odsetek (oprocentowania) naliczonych do dnia wykreślenia przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych (obecnie: Krajowego Rejestru Sądowego, stosownie do art. 86 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 17 poz.209), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.).

Stosownie do art. 95 § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do odpowiedzialności Skarbu Państwa lub gminy, powiatu albo województwa z tytułu oprocentowania nadpłat oraz oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług.

Niniejsza zmieniona Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj