Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-709/08/RSz
z 28 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-709/08/RSz
Data
2008.07.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
darowizna
dotacja
odliczanie podatku naliczonego


Istota interpretacji
czy bez względu na źródła pochodzenia dochodów (dotacje, darowizny) podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko w Kluczborku, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008r. (data wpływu 24 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy bez względu na źródła pochodzenia dochodów (dotacje, darowizny) podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy bez względu na źródła pochodzenia dochodów (dotacje, darowizny) podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2008r. (data wpływu 9 lipca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2008r., znak IBPP2/443-408/RSz, IBPP3/423-348/08/AM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym, ponieważ całość dochodów przeznacza na cele statutowe. W ramach stowarzyszenia prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług promocyjno - reklamowych. Oprócz ww. działalności stowarzyszenie uzyskuje przychody z tytułu sprzedaży biletów na mecze drużyny piłkarskiej oraz przychody zwolnione z podatku VAT z tytułu organizowania imprez sportowych PKWiU 92.62.12, oraz składek członkowskich do stowarzyszenia. Wnioskodawca otrzymuje ponadto dotacje z Urzędu Miasta i (jako że jest także organizacją pożytku publicznego) od osób fizycznych. Dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, w związku z czym nie powiększają obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem należnym VAT. Wszystkie ww. przychody służą tylko i wyłącznie do wykonywania działalności statutowej - tj. rozpowszechniania i krzewienia kultury fizycznej wśród mieszkańców miasta i gminy, promowania zdrowego trybu życia, itp.

Uzupełniając zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca stwierdził, iż przychodami ze sprzedaży są:

  1. Bilety wstępu na mecze drużyny piłkarskiej (opodatkowane stawką 7% VAT).
  2. Przychody z udostępniania reklam na boisku dla firm chcących umieścić tam swój baner reklamowy (opodatkowane stawką 22% VAT).
  3. Przychody zwolnione z podatku VAT z tytułu organizowania imprez sportowych – w stosunku do tych imprez Wnioskodawca potrafi wyodrębnić podatek naliczony, co do którego (w związku z przynależnością do sprzedaży zwolnionej z VAT) nie przysługuje mu prawo do odliczenia.
  4. Składki członkowskie wpłacane przez członków stowarzyszenia.

Wnioskodawca jest także organizacją pożytku publicznego i otrzymuje przelewy od osób prywatnych (przekazują 1% swojego podatku dochodowego od osób fizycznych).

Wnioskodawca stwierdził również, iż sprzedaż reklam i działania statutowe (sprzedaż biletów) są opodatkowane, a w stosunku do sprzedaży zwolnionej, którą prowadzi, Wnioskodawca potrafi wyodrębnić zakupy, które tego dotyczą.

Dotacje pochodzą głównie z Urzędu Marszałkowskiego województwa o. i Urzędu Gminy, natomiast darowizny od osób fizycznych i prawnych – są to gotówkowe lub przelewowe wpłaty na rzecz Stowarzyszenia, które są wykorzystywane do krzewienia kultury fizycznej i promocji zdrowego trybu życia wśród mieszkańców jego miasta (w tym także 1% przekazywany z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym Wnioskodawca pisał wcześniej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT naliczony od tych wydatków Wnioskodawca może odliczyć nie zważając na fakt skąd pochodzą fundusze na pokrycie tych wydatków (z dotacji, czy też, np. wpływów z reklam)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma przepisów wyłączających prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów finansowanych ze środków otrzymywanych w postaci dotacji czy darowizn.

Bez znaczenia jest tu fakt niezaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów(z racji tego, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zwolnionym od podatku dochodowego), ponieważ zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączenia prawa do odliczenia ze względu na niemożność zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie stosuje się, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.

Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn.

Źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest warunkowane źródłem pochodzenia środków finansowych na pokrycie wydatków, jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym bez znaczenia pozostaje u Wnioskodawcy fakt niezaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu, z racji tego, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zwolnionym od podatku dochodowego.

Jeżeli więc w stosunku do Wnioskodawcy ma zastosowanie wyjątek, o którym mowa w art. 81 ust.1 pkt 2, tj. brak możliwości zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego, to ograniczenie wynikające z cyt. przepisu nie będzie miało miejsca w przedmiotowej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto informuje się, iż kwestie dotyczące pyt. 1 i 3 tj.:

  • Czy w związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca ma prawo do odliczenia (uwzględniając strukturę sprzedaży opodatkowanej lub zwolnionej) podatku naliczonego VAT związanego z dostawą wszystkich towarów i usług niezbędnych do prowadzenia zadań statutowych stowarzyszenia, np. usług i materiałów biurowych, zakupu sprzętu i napoi dla zawodników klubu, wydatków związanych z utrzymaniem boiska i ochrony meczy piłkarskich, usług transportowych związanych z wyjazdami drużyny na mecze, utrzymania mieszkania dla zawodników mieszkających poza terenem miejscowości Wnioskodawcy i przyjeżdżających na treningi, lekarstwami dla zawodników występujących w meczach...
  • Czy Wnioskodawca postępuje we właściwy sposób nie opodatkowując kwot wpływających w ramach dotacji i darowizn podatkiem należnym i nie wykazuje ich w deklaracji VAT-7 do „struktury" sprzedaży"... oraz
  • Kwestia zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej,

będą przedmiotem odrębnych interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj