Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-905/08/JP
z 30 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-905/08/JP
Data
2008.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach projektu pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności”



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy T, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.), uzupełnione pismem z dnia 24 lipca 2008r. (data wpływu 29 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2008r. (data wpływu 29 lipca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina T realizowała projekt pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach ZPORR – Działanie 2.4. Projekt został wyłoniony w ramach konkursu dla działania 2.4 ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w R. Na podstawie umowy o dofinansowanie projektu pomiędzy WUP i Gminą – Gmina realizowała ww. projekt w okresie od 1 grudnia 2006r. do 29 sierpnia 2007r. Głównym celem projektu było przeciwdziałanie wzrostowi bezrobocia na skutek procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych dzięki zapewnieniu pomocy osobom zagrożonym utratą pracy, a także tym, którzy pracę utracili. W ramach projektu wsparciem objętych zostało 20 osób, w tym: 10 osób podniosło kwalifikacje na kursie spawania prowadzonym przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w M. 10 osób uczestniczyło w kursie operatora obrabiarek sterowanych numerycznie prowadzonym przez Centrum Kształcenia w M. Zajęcia praktyczne odbywały się w zakładach pracy na terenie Gminy. Wybór zakresu szkoleń zawodowych podyktowany był sytuacją na krajowym i lokalnym rynku pracy. Realizacja tego projektu umożliwiła uczestnikom przekwalifikowanie się i pozyskanie nowych kwalifikacji zawodowych.

Wszystkie koszty związane z realizacją tego projektu zostały zatwierdzone, rozliczone i zrefundowane w ramach kosztów kwalifikowanych w projekcie przez WUP w R, łącznie z podatkiem VAT. Obecnie WUP w R. zażądał od Gminy oświadczenia oraz zaświadczenia z właściwej Izby Skarbowej określającego czy Gmina jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części. Bez stosownego zaświadczenia Gmina musiałaby koszt podatku VAT zwrócić do WUP w R.

Realizując ww. projekt Gmina, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, wykonywała zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a takie czynności są zwolnione z podatku VAT, i nie mogła odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane w tabeli wniosku projektu.

Projekt nie był i nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy jest on płatnikiem podatku VAT wyłącznie w zakresie, w którym zawiera umowy cywilnoprawne. W odniesieniu do realizowanego projektu, jest zwolniony z podatku VAT. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, a zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności” nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT i Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w zakresie swoich zadań realizował projekt pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego – Działanie 2.4. Projekt polegał na zapewnieniu pomocy osobom zagrożonym utratą pracy, a także tym, którzy pracę utracili. W ramach projektu wsparciem objętych zostało 20 osób w tym: 10 osób podniosło kwalifikacje na kursie spawania prowadzonym przez Ośrodek Kształcenia Zawodowego w M., 10 osób uczestniczyło w kursie operatora obrabiarek sterowanych numerycznie prowadzonym przez Centrum Kształcenia w M. Zajęcia praktyczne odbywały się w zakładach pracy na terenie Gminy. Wybór zakresu szkoleń zawodowych podyktowany był sytuacją na krajowym i lokalnym rynku pracy. Realizacja tego projektu umożliwiła uczestnikom przekwalifikowanie się i pozyskanie nowych kwalifikacji zawodowych.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „Twórzmy szanse dla bezrobotnych poprzez nabywanie nowych umiejętności” nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wszelkie koszty związane z realizacją tego projektu zostały poniesione przez Wnioskodawcę a następnie zrefundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w R., łącznie z podatkiem VAT.

Odnosząc powyższe do przytoczonych przepisów prawa stwierdzić należy, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj