Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-903/08-4/JF
z 23 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-903/08-4/JF
Data
2008.06.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
bonus
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
premia pieniężna


Istota interpretacji
Czy premie pieniężne otrzymywane przez Spółkę od Dostawców stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 750 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2008 r. (data wpływu 12.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.05.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. prowadzi działalność jako dom mediowy, która polega na kompleksowej obsłudze klientów Spółki (Klienci) polegającej na przygotowaniu i organizacji kampanii reklamowych Klientów w mediach poprzez planowanie kampanii reklamowych oraz zakup czasu i przestrzeni reklamowej w mediach w celu ich realizacji, a także doradztwie w zakresie szeroko rozumianego marketingu. W zależności od docelowej grupy konsumentów reklamowanych dóbr lub usług, kampanie reklamowe przeprowadzane są z wykorzystaniem różnego rodzaju dostępnych mediów - prasa, radio, telewizja, Internet, reklama zewnętrzna (np. billboardy, plakaty, reklama na autobusach).

W związku z prowadzoną działalnością Spółki współpracuje z podmiotami będącymi właścicielami lub dysponentami mediów, którymi są wydawcy prasy, właściciele stacji radiowych i telewizyjnych, portali internetowych, firmy specjalizujące się w reklamie zewnętrznej oraz inne podmioty, będące dysponentami czasu lub przestrzeni reklamowej w mediach, w tym na mocy odpowiednio zawartych umów lub pełnomocnictw uprawniających do dysponowania i sprzedaży tego czasu lub przestrzeni (Dostawcy).

Na podstawie umów zawartych z Dostawcami Spółka dokonuje od nich zakupu odpowiednio przestrzeni reklamowej lub czasu antenowego w związku z realizacją kampanii reklamowej na zlecenie swoich Klientów (Zakupy). Umowy z Dostawcami przewidują również wypłatę na rzecz Spółki ustalonych proporcjonalnie premii pieniężnych, przy czym, niezależnie od ich wysokości, premie te są zawsze związane z zamieszczaniem/emisją/publikacją reklam i ogłoszeń o charakterze reklamowym w określonych mediach.

Premie pieniężne wypłacane na rzecz ZO mają charakter warunkowy. Stanowią one bowiem określony procent od wartości Zakupów dokonanych przez Spółkę od danego Dostawcy w danym okresie rozliczeniowym, należny w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. łączna wartość Zakupów dokonanych przez Spółkę przekroczy ustalony pułap, oraz
  2. kwoty wynikające z wystawionych przez Dostawców faktur dokumentujących Zakupy usług z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowej/czasu antenowego i zamieszczenia/emisji reklam i ogłoszeń reklamowych zostaną uiszczone przez Spółkę.

Premie należne Spółce:

  1. mają na celu zachęcenie Spółki do zamieszczania reklam i ogłoszeń w mediach danego Dostawcy,
  2. wypłacane są okresowo, zwykle po zakończeniu danego roku i dotyczą usług zakupionych przez Spółkę w tymże okresie,
  3. związane są z:
    (i) dokonywaniem przez Spółkę Zakupów o wartości przekraczającej ustalony pułap,
    (ii) faktem uregulowania należności z tytułu dokonanych Zakupów oraz w niektórych przypadkach,
  4. są związane z podjęciem przez Spółkę zobowiązania do zrealizowania określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu,
  5. zasadniczo nie są związane ze spełnieniem przez Spółkę dodatkowych świadczeń, w szczególności Spółka nie jest zobowiązana do zachowania zasady wyłączności, tj. niedokonywania zakupów innych usługodawców.

Tym samym podstawową przesłanką do otrzymania przez ZO premii pieniężnych od Dostawców jest nabycie przez Spółkę usług w zakresie publikacji/emisji reklam o wartości przekraczającej ustalony pułap oraz dokonanie płatności za te usługi.

Spółka traktuje otrzymywane premie pieniężne jako wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz Dostawców, przy czym uznaje, iż świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% i jest dokumentowane przez Spółkę za pomocą faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne otrzymywane przez Spółkę od Dostawców stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne należne Spółce od Dostawców stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę na rzecz Dostawców, co potwierdza pismo Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności łub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pojęcie „świadczenie usług” ma bardzo szeroki zakres, gdyż obejmuje każde świadczenie niebędące dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług zawarta w powyższym przepisie jest bardzo szeroka i definiuje zakres opodatkowania VAT w sposób dopełniający definicję dostawy towarów. Jak wynika z powyższego przepisu, aby daną sytuację można było uznać za świadczenie usług, musi wystąpić „świadczenie”, tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

W analizowanym stanie faktycznym za „świadczenie” należy uznać wykonywanie przez Spółkę określonych czynności, które wynagradzane są za pomocą premii pieniężnych, a które niewątpliwie skutkują istotnymi korzyściami po stronie Dostawców. W gestii Społki leży bowiem dobór mediów wykorzystywanych do prowadzenia kampanii reklamowych konkretnych Klientów. W związku z tym, wybór przez Spółkę mediów oferowanych przez konkretnego Dostawcy, jako przynoszący mu korzyść w postaci sprzedaży usług o wyższej wartości, winien być, w ocenie Spółki, postrzegany jako świadczenie na rzecz tegoż Dostawcy. Dostawcy wynagradzają Spółkę w postaci premii pieniężnej z tytułu nabycia usług publikacji/emisji reklam właśnie od tego konkretnego Dostawcy, przy czym wynagrodzenie to jest tym wyższe, im wyższa była w danym okresie wartość usług nabytych przez Spółkę (a tym samym i korzyść osiągnięta przez Dostawcę).

Biorąc pod uwagę, iż Dostawca odnosi korzyści z tytułu świadczenia polegającego na podejmowaniu przez Spółkę działań zmierzających do osiągnięcia określonego poziomu obrotów z danym Dostawcą, który decyduje się dokonać wypłaty wynagrodzenia w związku z osiągniętą z tego tytułu korzyścią, zdaniem Spółki spełnione są przesłanki, by uznać czynności Spółki wynagradzane za pomocą premii pieniężnych za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko znajduje przede wszystkim potwierdzenie w powołanym powyżej piśmie Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. W piśmie tym stwierdzono, iż „W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach”.

Minister Finansów wyodrębnił dwie możliwe sytuacje odnoszące się do wypłaty premii pieniężnych Zgodnie z treścią wskazanego pisma, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, i tak:

  1. w przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,
  2. natomiast w przypadkach, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, ze wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez odbiorcę otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wypłata premii pieniężnych związana jest z nabyciem przez Spółkę od określonego Dostawcy szeregu usług związanych z publikacją/emisją reklam w ciągu danego okresu. Premia nie jest związana z nabyciem konkretnej usługi, ale z nabyciem wszystkich usług świadczonych przez Dostawcę w przyjętym okresie o uzgodnionym przez strony wolumenie, jak również (dodatkowo) z wykorzystaniem budżetu reklamowego konkretnych Klientów Spółki na nabycie usług od tego Dostawcy.

Przedmiotowe premie wypłacane są więc z tytułu dokonania przez Spółkę w danym okresie nabycia usług od konkretnego Dostawcy (z oferowanego przez mego pakietu usług) o określonej wartości oraz pod warunkiem uiszczenia przez Spółkę zapłaty za te usługi - jedynie te przesłanki decydują o otrzymaniu przez Spółkę premii pieniężnej Nie są więc przyporządkowane żadnej konkretnej usłudze, ale są wynikiem dokonania przez Spółkę zakupów usług Dostawcy na ustalonym poziomie i zapłaty za nie.

Premie otrzymywane przez Spółkę nie mają przy tym charakteru dobrowolnego, tj. ich wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania Spółki, zaś jej wyliczenie następuje poprzez odniesienie określonego procentu do całkowitej wartości usług nabytych przez Spółkę od Dostawcy w danym okresie.

Odnosząc się do przesłanek wskazanych w cytowanym piśmie Ministra Finansów, stwierdzić należy, że premie pieniężne wypłacane przez Dostawców na rzecz Spółki spełniają kryteria, o których mowa w punkcie (ii) powyżej.

Stąd też, w myśl powoływanego pisma, premie te stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym usługi te, tj. konkretne zachowania Spółki, za które wypłacane są premie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych.

Stanowisko wyrażone w powyższym piśmie zostało również podtrzymane w piśmie z 28 grudnia 2007 r. stanowiącym odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 99 (PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001).

Ponadto, przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 137, poz. 926 ze zm. dalej Ordynacja podatkowa) przez Dyrektorów Izb Skarbowych jako organy upoważnione przez Ministra Finansów w odniesieniu do wniosków złożonych przez podatników po 1 lipca 2007 r., które prezentują jednolite stanowisko w tej sprawie. W interpretacji wydanej 22 sierpnia 2007 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IP-PP2-443-9/07-2/PK), wskazano, iż premia nie ma charakteru dobrowolnego, bowiem uzyskanie uprawnienia do jej wypłacenia wymaga spełnienia przesłanek określonych w umowie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż „pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj.: współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości”.

Podobnie wypowiedziały się organy podatkowe działające w Imieniu Ministra Finansów w innych interpretacjach, np interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 października 2007 r. (IPPP1/443-1 76/07-2/GD), z 7 marca 2008 r. (IPPP1-443-86/08-4/JF, IPPP1-443-321/08-2/AB, IPPP1/443-210/08-02/AW), interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 września 2007 r. (ILPP1/443-88/07-2/TW), z 10 stycznia 2008 r. (ILPP1/443-306/07-2/BD), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 sierpnia 2007 r. (IBPP1/443-8/07/JP/KAN-7/07/07).

Spółka zwraca uwagę, że jest świadoma tego, iż stanowisko przeciwne do zaprezentowanego powyżej zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 26 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Po 287/07) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 22 maja 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4080/06).

W ocenie ww. sądów premie pieniężne, takie jak otrzymywane przez Spółkę od Dostawców, nie podlegają opodatkowaniu VAT. W opinii Spółki jednak, wyroki te stanowią rozstrzygnięcie w konkretnych sprawach i w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w przeciwieństwie do pisma Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r., które zostało wydane w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej.

Zatem w świetle powyższych argumentów i stanowiska prezentowanego przez Ministra Finansów zasadne jest dokumentowanie przez Spółkę otrzymywanych premii pieniężnych jako wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług za pomocą faktur VAT z wykazanym podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj