Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-537/08/UH
z 17 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-537/08/UH
Data
2008.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagrody za pomocą kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 743 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy Handlowej przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008r. (data wpływu 17 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2008r. (data wpływu 12 czerwca 2008r.) oraz pismem z dnia 16 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagrody za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagrody za pomocą kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2008r. (data wpływu 12 czerwca 2008r.) oraz pismem z dnia 16 czerwca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wprowadzić w ramach swojej działalności program lojalnościowy.

W ramach prowadzonego programu kontrahenci Wnioskodawcy nabywając u niego towary otrzymywać będą z tego tytułu punkty. Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów będą one przeliczane na nagrody i uczestnik konkursu z chwilą uzyskania odpowiedniej ilości punktów otrzyma nagrodę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż główną działalnością jego przedsiębiorstwa jest Skoro sprzedaż detaliczna i hurtowa pełnego asortymentu artykułów elektrycznych, elektronarzędzi, lamp. W ramach swojej działalności zamierza wprowadzić program lojalnościowy – tzw. sprzedaż premiowa. Kontrahenci Wnioskodawcy nabywając towary będą otrzymywać z tego tytułu punkty. Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów przez uczestnika programu, będą one przeliczane na nagrody. Wachlarz nagród w programie jest szeroki – od drobnych przedmiotów o wartości poniżej 100 zł, poprzez sprzęt AGD czy RTV, a nawet samochód.

Sprzedaż premiowa jest związana bezpośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, Wnioskodawca będzie odliczać podatek VAT od faktur za zakup nagród. Natomiast w momencie wydania nagrody dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, Wnioskodawca naliczy podatek VAT i zarejestruje daną operację na kasie fiskalnej. Zaś wydając nagrodę prowadzącemu działalność gospodarczą Wnioskodawca naliczy podatek VAT wystawiając fakturę wewnętrzną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W zakresie podatku od towarów i usług:

Czy organizator programu ma obowiązek ewidencjonować nieodpłatne rozporządzenie nagród dla osoby nabywającej nagrodę poza prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą za pośrednictwem kasy rejestrującej...

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził:

Jeżeli podatnik w celu promocji i reklamy swojej działalności przekazuje nieodpłatnie towary swoim klientom, to takie przekazanie ma związek z prowadzonym przezeń przedsiębiorstwem. A zatem, nieodpłatne wydanie nagród klientom firmy w ramach programu lojalnościowego nie podlega podatkowi od towarów i usług. Powyższe stanowisko wynika choćby z wydanego w dniu 20 listopada 2007 roku wyroku WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/WA1268/07).

Jako organizator programu sprzedaży premiowej, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonować nieodpłatne rozporządzenie nagród dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jak z powyższego wynika, użyte w art. 111 ust. 1 ustawy pojęcie "sprzedaży" obejmuje wybrane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotową dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ponadto w myśl ust. 2 ww. artykułu przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie zaś do ust. 3 art. 7 ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Przy tym przez prezenty o małej wartości rozumie się zgodnie z ust. 4 art. 7 ustawy o VAT, przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

W myśl § 2 w związku z poz. 45 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807 ze zm.), zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Jednocześnie wskazać należy, iż w § 4 ww. rozporządzenia określone zostały przypadki, co do których zwolnień z ewidencjonowania, wymienionych w § 2 i 3 nie stosuje się, dotyczy to m.in. sprzętu telewizyjnego.

Jednocześnie wskazać należy, iż obowiązek dokumentowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach prowadzonej działalności fakturą wewnętrzną, wynika z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Reasumując, Organizator programu lojalnościowego, w ramach którego klienci, będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, nabywając u niego towary otrzymywać będą punkty, które w przyszłości będą przeliczane na nagrody, nie ma obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego rozporządzania nagrodami za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Jednakże w przypadku przekazywania towarów (nagród), które wymienione są w § 4 cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania przedmiotowych czynności przy pomocy kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż kwestia opodatkowania przekazanych nagród będzie przedmiotem odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku- Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj