Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-405/07/PS
z 22 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-405/07/PS
Data
2007.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
odliczenie podatku
podatek od towarów i usług
pomoc bezzwrotna
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.



Wniosek ORD-IN 845 kB

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami przy realizacji zadania inwestycyjnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006, modernizacja i doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości K. - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 września 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami przy realizacji zadania inwestycyjnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006, modernizacja i doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości K.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina składa wniosek o dofinansowanie projektu z Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 – 2006, modernizacja i doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości K. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem wsparcia ze środków Unii Europejskiej będzie modernizacja i doposażenie świetlicy wiejskiej. Budynek, w którym planowane jest przedsięwzięcie jest własnością Gminy. Zmodernizowany i doposażony budynek służyć będzie zaspokajaniu potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców. Gmina jako właściciel nieruchomości nie będzie pobierać opłat za korzystanie z świetlicy i nie będzie wynajmować obiektu osobom prywatnym w celach zarobkowych. Obecnie stan budynku uniemożliwia zaspakajanie potrzeb mieszkańców.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gminie, w związku z inwestycją, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego...


Zdaniem Strony wykonie modernizacji odbędzie się w ramach obowiązków statutowych i z tego tytułu koszty modernizacji nie będą związane bezpośrednio z czynnościami, które będą przynosiły Gminie dochody. Zgodnie z art. 15 ust. 6 Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego. Świetlica nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, w związku z czym nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem całość poniesionego kosztu należałoby uznać za koszt kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione ww. warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W piśmie wskazano, że realizowana inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dotyczących tej inwestycji.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą generowały dochodów i nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi – w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Reasumując, przy realizacji inwestycji polegającej na modernizacji i doposażeniu świetlicy wiejskiej, objętej przedstawionym we wniosku programem, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj