Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-934/12-2/IG
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-934/12-2/IG
Data
2012.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
lekarze
opłata
rejestracja
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Czy opłaty rejestracyjne pobierane przez Akademię od uczestników Sympozjum będących lekarzami, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. a ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 702 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.09.2012 r. (data wpływu 17.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku opłat rejestracyjnych od uczestników sympozjum będących lekarzami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.09. 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku opłat rejestracyjnych od uczestników sympozjum będących lekarzami.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe:

Akademia jest stowarzyszeniem z siedzibą w Szwajcarii, które nie posiada, ani nie zamierza posiadać w przyszłości, siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Akademia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Szwajcarii oraz jest w trakcie rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie ze statutem Akademii, jej celami są: budowa jakości w zakresie opieki klinicznej, prowadzenie badań oraz działalność edukacyjna i szkoleniowa w dziedzinie dermatologii oraz wenerologii. Dla osiągnięcia tych celów Akademia organizuje m. in. międzynarodowe kongresy oraz sympozja naukowe dla przedstawicieli branży medycznej, głównie lekarzy specjalizujących się w dziedzinie dermatologii oraz wenerologii. Wydarzenia te organizowane są przez Akademię dwa razy w roku, w różnych krajach europejskich.

Akademia jest stowarzyszeniem o charakterze niezarobkowym (non-profit). Wszelkie zyski z prowadzonej działalności przeznacza na realizację swoich celów statutowych. Akademia zamierza zorganizować w Polsce, w roku 2013, międzynarodowe, kilkudniowe sympozjum naukowe (dalej: „Sympozjum”). Sympozjum odbędzie się jednorazowo - Akademia nie zamierza organizować kolejnych wydarzeń edukacyjnych w Polsce w najbliższym czasie.



Sympozjum będzie skierowane do lekarzy, specjalistów w dziedzinie dermatologii lub wenerologii. Możliwa jest jednak sytuacja, że uczestnikami Sympozjum będą również osoby inne niż lekarze. Akademia przewiduje, że uczestnikami takimi mogą być:

  • pielęgniarki,
  • studenci medycyny,
  • inne osoby, które wyrażą zainteresowanie tematyką Sympozjum, np. naukowcy, przedstawiciele środowisk akademickich.

Należy zaznaczyć, że udział osób innych niż lekarze będzie miał (przede wszystkim ze względu na program Sympozjum) ograniczony wymiar. W czasie sympozjów organizowanych dotychczasowo przez Akademię udział takich osób nie przekraczał 1% wszystkich uczestników.

Z uwagi na fakt, że Sympozjum będzie miało charakter międzynarodowy, uczestnicy mogą pochodzić zarówno z Polski, jak i z innych krajów.

Zainteresowani będą mogli wziąć udział w Sympozjum po wniesieniu odpowiedniej opłaty rejestracyjnej (ang. fee), która będzie uprawniała ich do:

  • wstępu na sesje naukowe,
  • uczestniczenia w ceremonii otwarcia,
  • otrzymania certyfikatów poświadczających udział w Sympozjum oraz odpowiadającej im liczby międzynarodowych punktów edukacyjnych,
  • otrzymania materiałów konferencyjnych,
  • wstępu na część wystawienniczo-promocyjną Sympozjum.

Akademia przewiduje udział w Sympozjum także osób towarzyszących. Opłata rejestracyjna wnoszona przez takich uczestników nie będzie jednak uprawniała do wstępu na część naukową Sympozjum. W związku z tym, tego rodzaju opłaty rejestracyjne nie są objęte przedmiotem niniejszego wniosku (w ocenie Akademii nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od VAT).

Sympozjum będzie miało ściśle naukowy charakter. Program Sympozjum zostanie opracowany przez uznanych specjalistów z danej dziedziny medycyny, co zapewni profesjonalizm oraz wysoki poziom merytoryczny. Program naukowy obejmie zagadnienia z dziedziny dermatologii i wenerologii, które zostaną przekazane przede wszystkim w formie: wykładów, sympozjów, warsztatów oraz kursów.

Akademia zawsze uzyskuje dla organizowanych przez siebie wydarzeń edukacyjnych akredytację Europejskiej Rady Akredytacyjnej Medycznego Kształcenia Ustawicznego (the European Accreditation Council for Continuing Medical Education — dalej: „EACCME”), która jest sekcją Europejską Unii Lekarzy Specjalistów (the European Union of Medical Specialists - dalej „EUMS”). EUMS jest stowarzyszeniem największych krajowych organizacji reprezentujących lekarzy specjalistów w państwach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. EUMS prowadzi działalność we wszystkich obszarach doskonalenia zawodowego lekarzy. Warto zaznaczyć, że członkiem EUMS jest także polska Naczelna Izba Lekarska.

EACCME, działająca w strukturze EUMS, prowadzi akredytację wydarzeń edukacyjnych o charakterze międzynarodowym. Akredytacja EACCME przyznawana jest w celu umożliwienia uczestnikom akredytowanego wydarzenia edukacyjnego uzyskania międzynarodowych punktów edukacyjnych (European CME Credits; dalej : „punkty ECMEC”). EACCME zapewnia wymienność punktów edukacyjnych w państwach Unii Europejskiej, USA i Kanadzie. Uzyskanie akredytacji EACCME świadczy o wysokim poziomie merytorycznym danego wydarzenia edukacyjnego.

Akademia uzyska akredytację EACCME również dla Sympozjum. W związku z tym, Akademia przyzna uczestnikom Sympozjum międzynarodowe certyfikaty EUMS oraz odpowiednią liczbę punktów ECMEC. Każdy uczestnik będzie mógł otrzymać tylko tyle punktów ECMEC, ile odpowiada czasowi, które rzeczywiście zostanie przez niego spędzony na aktywności edukacyjnej. Akademia zapewni przy tym system kontroli czasu spędzonego przez uczestników na aktywności edukacyjnej.

Punkty edukacyjne służą dopełnieniu obowiązku doskonalenia zawodowego przez lekarzy, który jest powszechnie stosowaną zasadą w krajach europejskich. W związku z tym, że w państwach europejskich istnieją różnorodne modele doskonalenia zawodowego, międzynarodowa akredytacja przyznawana przez EACCME służy ujednoliceniu zasad zdobywania punktów edukacyjnych przez lekarzy uczestniczących w wydarzeniach edukacyjnych o zasięgu międzynarodowym. Należy zauważyć, że wiele krajów europejskich bezpośrednio uznaje punkty ECMEC, bez potrzeby ich osobnego uznawania. W niektórych jednak krajach europejskich, to odpowiednie władze krajowe odpowiedzialne są za uznawanie punktów ECMEC i ich wymianę na krajowe punkty edukacyjne. W Polsce obowiązuje drugi z przestawionych modeli. W rezultacie polscy lekarze, którzy biorą udział w międzynarodowym wydarzeniu naukowym, nie mogą bezpośrednio zaliczać punktów ECMEC na potrzeby polskiej ewidencji doskonalenia zawodowego. Niemniej za udział w Sympozjum polscy lekarze także otrzymają odpowiednią liczbę polskich punktów edukacyjnych, po przedstawieniu właściwej okręgowej izbie lekarskiej certyfikatu poświadczającego udział w Sympozjum.

Akademia oświadcza także, iż jako podmiot nieposiadający siedziby w Polsce, nie jest ona jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN, polskiej jednostki badawczo-rozwojowej ani instytutu badawczego. Akademia nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zaś świadczone usługi nie są w całości ani w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Jako podmiot zagraniczny, Akademia nie jest także zarejestrowana jako podmiot będący organizatorem kształcenia w rozumieniu artykułu 19 ustawy o zawodzie lekarza.

W związku z tym, że portal internetowy umożliwiający rejestrację na Sympozjum został już uruchomiony, Akademia wnosi o potwierdzenie jej stanowiska w odniesieniu zarówno do zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy opłaty rejestracyjne pobierane przez Akademię od uczestników Sympozjum będących lekarzami, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy,

W związku z faktem, że Sympozjum będzie usługą kształcenia zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, opłaty rejestracyjne pobierane od uczestników Sympozjum będących lekarzami, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Akademii

Art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zawiera katalog czynności, które są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. W przepisach art. 43 ust. 1 pkt 26-29, ustawodawca zwalnia od opodatkowania m. in. usługi o charakterze edukacyjnym i naukowym.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwolnione są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, pod warunkiem, że:

  1. prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
  2. świadczone są przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
  3. finansowane są w całości ze środków publicznych

Zwolnione od opodatkowania jest także świadczenie usług oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analiza powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT niezbędne jest, aby dana usługa:

  1. miała charakterze kształcenia bądź przekwalifikowania zawodowego oraz
  2. spełniła przynajmniej jeden z dodatkowych warunków, czyli:
    • była prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    • była świadczona przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją) lub
    • była finansowana w całości ze środków publicznych.


W odniesieniu do pierwszej przesłanki należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadza definicji legalnej pojęcia kształcenia zawodowego. Jednakże sposób interpretacji tego pojęcia wskazuje art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Rozporządzenie Rady”). Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa 112”) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Rozporządzenie Rady jest aktem prawa unijnego, które wiąże wszystkie państwa członkowskie i może być stosowane bezpośrednio, czyli nie wymaga dodatkowej implementacji do prawa krajowego. Dlatego definicję usługi kształcenia zawodowego określoną w Rozporządzeniu Rady należy bezpośrednio stosować przy określaniu możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy przyjąć, że w celu określenia tego, czy dane świadczenie stanowi usługę kształcenia zawodowego, jego istotą powinno być nauczanie, które pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Sympozjum, które Akademia zamierza zorganizować w Polsce, bez wątpienia spełnia te warunki. W trakcie Sympozjum przekazywane będą bowiem informacje umożliwiające podnoszenie kwalifikacji i uaktualnianie wiedzy do celów wykonywania zawodu lekarza. O szkoleniowym charakterze Sympozjum świadczy także międzynarodowa akredytacja EACCME (EUMS), organizacji która zajmuje się akredytacją wydarzeń edukacyjnych, pozwalających lekarzom zdobywać wiedzę, podnosić ich kwalifikacje zawodowe (ang. continuing medical education) oraz uzyskać punkty edukacyjne.

Sympozjum organizowane przez Akademię wypełni więc pierwszą z przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zdaniem Akademii, Sympozjum spełni także drugą z przesłanek określoną w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, a mianowicie usługa kształcenia zawodowego świadczona przez Akademię będzie prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zarówno formy jak i zasady kształcenia lekarzy określone są w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2002r. Nr 21, poz. 204, ze zm.; dalej: „ustawa o zawodzie lekarza”) oraz w wydanym na podstawie tej ustawy rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 232 dalej: „Rozporządzenie”).

Art. 18 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza nakłada na lekarzy prawny obowiązek doskonalenia zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego. Norma sformułowana w tym przepisie jest bezpośrednio powiązana z normą zawartą w art. 4 ustawy o zawodzie lekarza, która stanowi, iż lekarz ma obowiązek wykonywać zawód zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej. Warunkiem sprostania temu wymogowi jest więc ciągłe kształcenie się lekarza, aby jego wiedza zawodowa nadążała za rozwojem wiedzy medycznej.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o zawodzie lekarza, minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, został zobowiązany do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego. Wydane na podstawie tego przepisu Rozporządzenie szczegółowo określa zarówno formy, jak i zasady doskonalenia zawodowego lekarza.

§ 2 ust. 1 Rozporządzenia definiuje „doskonalenie zawodowe lekarza” jako:

  • aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub
  • aktywność zawodową w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych oraz
  • doskonalenie w innych formach kształcenia.

W świetle tej definicji doskonalenie zawodowe może być realizowane w różnych formach aktywności. Celem doprecyzowania tych form dokształcania, w § 3 Rozporządzenia określono katalog form doskonalenia zawodowego lekarza. Zgodnie z § 3 pkt 4, lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego m. in. poprzez udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym.

Formę weryfikacji aktywności zawodowej i dokształcania lekarzy określa § 2 ust. 3 Rozporządzenia. Lekarz zobowiązany jest potwierdzać aktywność zawodową poprzez uzyskiwanie odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych, obliczonych w ustalonych okresach rozliczeniowych. § 4 Rozporządzenia precyzuje, w jakiej formie lekarz zobowiązany jest dokumentować aktywność zawodową. Stosownie do tego przepisu, lekarz realizujący obowiązek doskonalenia zawodowego prowadzi indywidualną ewidencję przebiegu doskonalenia zawodowego (Ewidencja Doskonalenia Zawodowego), według wzoru przewidzianego w załączniku do Rozporządzenia. Lekarz przedstawia okręgowej radzie lekarskiej do wglądu Ewidencję Doskonalenia Zawodowego wraz z dokumentami stanowiącymi potwierdzenie odbycia określonych form doskonalenia zawodowego. Na podstawie tej dokumentacji okręgowa rada lekarska potwierdza dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarza.

Warto także zauważyć, że załącznik nr 3 do Rozporządzenia określa liczbę punktów edukacyjnych przypisaną do danej formy doskonalenia zawodowego oraz sposób jej dokumentowania. Zgodnie z tym załącznikiem: „udział w krajowym lub zagranicznym kongresie, zjeździe, konferencji łub sympozjum naukowym”, jako forma doskonalenia zawodowego, został umieszczony w grupie 1, obejmującej aktywność podstawową, która premiuje uczestników 1 punktem za 1 godzinę aktywności (maksymalnie 40 punktów). Weryfikacja udziału w tej formie doskonalenia zawodowego następuje na podstawie potwierdzenia przez organizatora w dokumencie ewidencji lub w osobnym zaświadczeniu.

W związku z powyższym, nie ulega wątpliwości, że przepisy ustawy o zawodzie lekarza oraz przepisy Rozporządzenia ustalają zarówno formy, jak i zasady kształcenia zawodowego lekarzy. Regulacje te stanowią więc wystarczającą podstawę dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Sympozjum, które Akademia zamierza zorganizować w Polsce, będzie spełniało wymagania przewidziane we wskazanych powyżej przepisach ustawy o zawodzie lekarza oraz Rozporządzenia. Przede wszystkim, sympozjum naukowe zostało wprost wymienione w Rozporządzeniu jako jedna z form doskonalenia zawodowego. Akademia przyzna także uczestnikom certyfikaty poświadczające fakt wzięcia udziału w Sympozjum. Certyfikaty będą określały liczbę godzin faktycznie spędzonych przez uczestniczka na aktywności naukowej.

Dodatkowo wszystkim uczestnikom Sympozjum, niezależnie od narodowości, zostaną przyznane międzynarodowe punkty ECMEC. Zagraniczni uczestnicy Sympozjum będą mogli „wymienić” punkty ECMEC na krajowe punkty edukacyjne, bądź dokonać zaliczenia punktów ECMEC bezpośrednio do właściwej ewidencji doskonalenia zawodowego (w przypadku gdy dany kraj dopuszcza taką możliwość). Polscy lekarze również będą mogli, w ocenie Akademii, na podstawie certyfikatów poświadczających udział w Sympozjum, uzyskać odpowiednią liczbę polskich punktów edukacyjnych, stosownie do przepisów Rozporządzenia.

W rezultacie, uczestnictwo w Sympozjum oraz uzyskanie punktów edukacyjnych pozwoli lekarzom, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, na realizację obowiązku doskonalenia zawodowego.

Akademia pragnie również zwrócić uwagę, że będący przedmiotem analizy zawartej w niniejszym wniosku art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, stanowi implementację do polskiego prawa art. 132 ust. 1 pkt i) Dyrektywy 112, w którym przewidziano, że państwa członkowskie zobowiązane są do zwolnienia od opodatkowania VAT: kształcenia dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzonego przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie zaś z art. 133 Dyrektywy 112, państwa członkowskie mogą uzależnić przyznanie podmiotom innym niż podmioty prawa publicznego zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 pkt. i), od spełnienia, w poszczególnych przypadkach, jednego lub kilku z następujących warunków:

  1. podmioty, których to dotyczy, nie mogą systematycznie dążyć do osiągnięcia zysku, przy czym ewentualne zyski nie mogą zostać rozdzielone, lecz przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług;
  2. podmioty te muszą być zarządzane i administrowane, co do zasady, bez wynagrodzenia przez osoby niezainteresowane bezpośrednio ani pośrednio, ani osobiście ani przez pośredników, wynikami takiej działalności;
  3. podmioty te stosują ceny zatwierdzone przez organy władzy publicznej lub nieprzekraczające wysokości takich zatwierdzonych cen lub też, w odniesieniu do tych usług, których ceny nie wymagają zatwierdzenia, stosują ceny niższe niż pobierane za podobne usługi przez przedsiębiorstwa komercyjne podlegające VAT;
  4. zwolnienia nie mogą powodować zakłóceń konkurencji na niekorzyść przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.

Nie ulega wątpliwości, że Akademia wypełnia warunek określony w podpunkcie a) powołanego przepisu Dyrektywy 112. Akademia, jako stowarzyszenie o charakterze niezarobkowym, nie dąży do osiągnięcia zysku, a ewentualne zyski przeznaczane są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (realizację jej zadań statutowych). Akademia spełnia także warunek wymieniony w podpunkcie d) wskazanego przepisu, ponieważ Sympozjum, jako usługa o charakterze niekomercyjnym, nie może powodować zakłóceń konkurencji na niekorzyść przedsiębiorstw podlegających VAT.

Warto zauważyć, że powołany przepis art. 132 ust. 1 pkt i) znajduje się w rozdziale 2 Dyrektywy 112 zatytułowanym - „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”. Organizacja przez Akademię Sympozjum bez wątpienia wypełnia także przesłankę interesu publicznego, jako że poprzez udział w Sympozjum lekarze, zarówno polscy, jak i zagraniczni, będą mogli podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.

Zdaniem Akademii, na uznanie dla celów VAT Sympozjum za usługę kształcenia zawodowego, która prowadzona będzie w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie będzie miało wpływu umożliwienie wzięcia udziału w Sympozjum także osobom innym niż lekarze. Nie ulega bowiem wątpliwości, że Sympozjum, ze względu na swój program oraz szkoleniowo-naukowy charakter, będzie skierowane przede wszystkim do osób posiadających prawo do wykonywania zawodu lekarza. Zasadniczym celem Sympozjum będzie umożliwienie lekarzom uzyskania wiedzy oraz podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych. Dlatego, dla celów VAT, należy uznać Sympozjum za jednolitą usługę kształcenia zawodowego, prowadzoną w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Akademia pragnie zauważyć, że jej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów.

Przykładowo w interpretacji z dnia 16 maja 2011r., o sygnaturze IBPP1/443-784/11/AW, uznano:

„(...) usługi organizowania Międzynarodowych Warsztatów (w których udział biorą lekarze zarówno z Polski jak i z innych krajów - przyp. Akademii) spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Podnoszą one bowiem kwalifikacje zawodowe ich uczestników. Lekarze otrzymują międzynarodowe punkty edukacyjne. W trakcie warsztatów dokonywane są m. in. odczyty, prelekcje itp. światowej sławy lekarzy - ekspertów (np. profesorów) w tej dziedzinie, w trakcie których przekazywane są informacje umożliwiające podnoszenie kwalifikacji zawodowych i uaktualnianie wiedzy do celów zawodowych.

Dodatkowo, w celu skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, szkolenia muszą być prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przepisy ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz rozporządzenie w sprawie sposobu dopełniania obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów szczegółowo określają formę, realizację oraz sposób dokumentowania kształcenia zawodowego lekarzy. Oznacza to zatem, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku ww. usług, bowiem szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”

Podobne stanowisko przedstawiono w interpretacji z dnia 13 października 2011 r. o sygnaturze IPPP1/443-1097/1l-2/ISz:

„W analizowanej sprawie, przedmiotowe szkolenia kierowane do określonej grupy odbiorców, tj. do osób z wykształceniem medycznym - lekarzy, którzy mają prawo do wykonywania zawodu i w ten sposób podnoszą swoje kwalifikacje, czyli mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Natomiast Zainteresowany wskazał, iż świadczone usługi szkoleniowe z zakresu dermatologii estetycznej dla Lekarzy, którzy mają prawo do wykonywania zawodu i w ten sposób podnoszą swoje kwalifikacje, prowadzone są w oparciu o ustawę z dnia 5 grudnia 1996 roku Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 ze zm. mówiącą o zasadach wykonywania ww. zawodów.

Zatem, w ocenie tut. Organu, prowadzone przez Zainteresowanego szkolenia z zakresu dermatologii estetycznej dla lekarzy mających prawo do wykonywania zawodu - spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę, iż forma i zasady przedmiotowych szkoleń regulowane są przez odrębne przepisy, działalność szkoleniowa prowadzona przez Wnioskodawcę w powyższym zakresie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.”

Tożsame stanowisko zawarto również w interpretacji z dnia 8 lipca 2011r. o sygnaturze ILPP2/443-686/11-4/AK:

„(...) wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie organizacji różnego rodzaju szkoleń (kongresów, zjazdów, konferencji i sympozjów naukowych) dla środowiska medycznego. Współpracuje w tym zakresie z towarzystwami medycznymi (np. „A”, „B”, etc.), które czuwają nad poziomem merytorycznym szkoleń. Lekarze uczestnicząc w szkoleniach organizowanych przez podatnika wypełniają obowiązek doskonalenia zawodowego, o którym mowa w art. 18 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jednolity: Dz. U. 2008r. Nr 136 poz. 857 z późn. zm.). Za udział w ww. szkoleniach otrzymują tzw. punkty edukacyjne, wg zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. 2004 r. Nr 231, poz. 2326 z późn. zm.). (...) W ocenie tut. Organu, prowadzona przez Zainteresowaną działalność polegająca na organizowaniu różnego rodzaju szkoleń dla osób z wykształceniem medycznym - spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę, iż forma i zasady przedmiotowych szkoleń regulowane są przez odrębne przepisy, działalność szkoleniowa prowadzona przez Wnioskodawczynię w powyższym zakresie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.”

W świetle powyższego Akademia stoi na stanowisku, iż opłaty rejestracyjne pobierane od uczestników Sympozjum będących lekarzami, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie zwolnienia od podatku opłat rejestracyjnych od pozostałych uczestników sympozjum (niebędących lekarzami) innych niż osoby towarzyszące, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj