Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-979c/12/AD
z 21 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:


  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z Luksemburga i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej,
  • nieprawidłowe - w zakresie sposobu dokumentowania i wykazania czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z Luksemburga i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej w deklaracji VAT-7.


UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z Luksemburga i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej oraz sposobu dokumentowania i wykazania czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z Luksemburga i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej w deklaracji VAT-7.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Spółka, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest przedsiębiorstwem z siedzibą na terytorium Polski prowadzącym m.in. działalność leasingową. W zakresie przedmiotowym działalności uwidocznionym w KRS znajduje się również działalność holdingów finansowych (PKD 64 2) oraz pozostałe formy udzielania kredytów (PKD 64 92).

W związku z planowanym aktualnie rozszerzeniem zakresu prowadzonej dotąd działalności leasingowej, w celu zapewnienia na ten cel niezbędnych środków finansowych, zaciągnęła oprocentowaną pożyczkę pieniężną od spółki z siedzibą w Szwecji. Nie jest również wykluczone, że będzie zaciągać kolejne pożyczki od podmiotów zagranicznych.

Ponadto w ramach prowadzonej działalności udzieliła pożyczkę pieniężną swojemu jedynemu akcjonariuszowi spółce z siedzibą w Luksemburgu, która nie jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług, a przez to nie posiada numeru identyfikacyjnego VAT-UE. W przyszłości nie jest wykluczone, że zarejestruje się jako podatnik podatku od towarów i usług. Stałym miejscem prowadzenia działalności akcjonariusza jest miejsce, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej. Nie jest również wykluczone, że Spółka będzie udzielać kolejnych pożyczek temu akcjonariuszowi lub innym podmiotom zagranicznym z Unii Europejskiej. Ponadto, Spółka rozważa udzielanie w ramach prowadzonej działalności pożyczek także podmiotom krajowym, w tym również spółkom powiązanym (posiadającym siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju).

Zarówno pożyczka już otrzymana od podmiotu ze Szwecji jak i udzielenie finansowania dla podmiotu będącego Jej akcjonariuszem, czy innym podmiotom zarówno krajowym jak i zagranicznym będzie miało formę bezgotówkową (postać przelewu bankowego). Z tytułu udzielonych pożyczek Spółce należne będzie wynagrodzenie w postaci odsetek. Nie jest również wykluczone, że z tytułu udzielonej pożyczki Spółce należne będą inne formy wynagrodzenia takie jak np. prowizje.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania:


  • Czy udzielenie pożyczki na rzecz podmiotu z Luksemburga należy traktować jako czynność (usługę) objętą zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, której miejsce opodatkowania tym podatkiem powinno być przypisane do miejsca siedziby akcjonariusza, tj. w Luksemburgu?
  • Czy udzielenie pożyczki na rzecz podmiotu z Luksemburga należy dokumentować fakturą VAT?
  • Czy udzielenie pożyczki na rzecz podmiotu z Luksemburga należy wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji nr 21?
  • Czy analogiczny mechanizm opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy zastosować dla przyszłych pożyczek udzielanych na rzecz podmiotów zagranicznych z Unii Europejskiej prowadzących działalność gospodarczą, tj. traktować jako czynność objętą zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, której miejsce opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być przypisane do miejsca siedziby pożyczkobiorcy?
  • Czy udzielenie pożyczki na rzecz podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej prowadzącego działalność gospodarczą należy dokumentować fakturą VAT?
  • Czy udzielenie pożyczki na rzecz podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej prowadzącego działalność gospodarczą należy wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji nr 21?


Zdaniem Wnioskodawcy, czynność udzielenia pożyczki powinna zostać zidentyfikowana jako usługa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej, w przypadku udzielenia finansowania na rzecz podmiotu z siedzibą w Luksemburgu, czy w innym kraju UE, niż Polska, Spółka jako usługodawca nie będzie zobowiązana do jej rozliczenia dla celów podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 28b ustawy, podmiotem zobowiązanym do jej rozliczenia byłby w tym wypadku nabywca usługi (mający siedzibę w Luksemburgu) zgodnie z regulacjami wewnętrznymi.

W przypadku bowiem wykonywania usług na rzecz podatnika miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi. Spółka wskazała, że pomimo iż ustawodawca przewidział szereg odstępstw od powyższej reguły, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny, to nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zatem miejsce świadczenia usługi udzielenia pożyczki spółce luksemburskiej, będącej podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Spółka natomiast, jako zarejestrowany czynny podatnik od towarów i usług, zobowiązana będzie do udokumentowania przedmiotowej czynności fakturą VAT, na której jako podstawa opodatkowania wskazana zostanie kwota odsetek lub też kwota prowizji należnej z tytułu udzielenia finansowania (na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy). Jednocześnie, wartość otrzymanych odsetek (prowizji), która może być udokumentowana wystawioną fakturą, Spółka powinna wykazać w składanej za dany miesiąc deklaracji VAT-7 w pozycji 21.

Zdaniem Spółki, analogiczne podejście na gruncie podatku od towarów i usług należy zastosować do innych form finansowania w postaci pożyczek udzielanych do innych podmiotów z Unii Europejskiej prowadzących działalność gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za:


  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z Luksemburga i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej,
  • nieprawidłowe - w zakresie sposobu dokumentowania i wykazania czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z Luksemburga i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej w deklaracji VAT-7.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).


W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


W oparciu o art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z wzoru deklaracji VAT-7 (wersja 12), wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 250, poz. 1681 ze zm.), jak również objaśnień do niej wynika, że w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju (w rozumieniu cyt. wyżej przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług), w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W poz. tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W myśl art. 87 ust. 5 ustawy, na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z regulacji art. 106 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności udzieliła pożyczkę pieniężną swojemu akcjonariuszowi - spółce
z siedzibą w Luksemburgu, będącej podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. W przyszłości nie jest wykluczone, że zarejestruje się jako podatnik podatku od towarów i usług. Stałym miejscem prowadzenia działalności akcjonariusza jest miejsce, w którym posiada on siedzibę działalności gospodarczej, tj. Luksemburg. Spółka zamierza udzielać kolejnych pożyczek temu akcjonariuszowi lub innym podmiotom zagranicznym z Unii Europejskiej. Udzielona pożyczka ma/będzie miała formę bezgotówkową (przelew bankowy). Z tytułu udzielonych pożyczek Spółce należne jest/będzie wynagrodzenie w postaci odsetek, czy prowizji.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, iż akcjonariusz Spółki, jak i pozostałe podmioty z Unii Europejskiej będące nabywcami usług świadczonych przez Spółkę spełniają/będą spełniać definicję podatnika w rozumieniu

art. 28a ustawy, a z treści wniosku nie wynika, aby miały/będą miały stałe miejsce prowadzenia działalności w kraju innym niż ich siedziba, miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy – jest/będzie terytorium państwa, w którym usługobiorcy posiadają/będą posiadać siedzibę, tj. terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Jakkolwiek prawidłowo Spółka wskazała, że dla udokumentowania czynności udzielenia pożyczki zobowiązana będzie wystawić fakturę VAT, winna jednak to uczynić nie na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, lecz na mocy art. 106 ust. 2 ustawy.

W interpretacji nr ITPP2/443-979b/12/AD przesądzono, iż czynność udzielenia pożyczki podmiotom krajowym będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Mając zatem na uwadze treść art. 86 ust. 8 pkt 1 i art. 87 ust. 5 ustawy stwierdzić należy, iż w związku z faktem, że ze świadczeniem usług udzielenia pożyczek na terytorium kraju Spółce nie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku – wbrew stanowisku zawartemu we wniosku – Spółka nie jest/ nie będzie zobowiązana wykazać czynności udzielenia pożyczki podmiotowi z siedzibą w Luksemburgu i innym podmiotom z terytorium Unii Europejskiej w poz. 21 deklaracji podatkowej VAT-7(12).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj