Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kraśniku
DP.I415/6/07
z 16 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.I415/6/07
Data
2007.04.16



Autor
Urząd Skarbowy w Kraśniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
przychód z działalności gospodarczej


Pytanie podatnika
Czy otrzymane w/w wsparcie pomostowe w ramach ZPORR na rozpoczęcie działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie, które wpłynęło do tut. Urzędu dnia 1 lutego 2007 r. postanawia: uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny: Zgodnie z opisanym stanem faktycznym jest Pan agentem ubezpieczeniowym i uczestniczy w projekcie szkoleniowym zwanym „Samozatrudnienie w charakterze agenta ubezpieczeniowego jako nowy pomysł na zawodową karierę”. W dniu 12.12.2006 r. została zawarta umowa o udzielnie podstawowego wsparcia pomostowego, w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z przedmiotową umową,załączoną do wniosku, wsparcie pomostowe udzielane jest przez okres 6 miesięcy od dnia zarejestrowania działalności w wysokości 700 zł miesięcznie.

Stanowisko pytającego: Czy otrzymane w/w wsparcie pomostowe w ramach ZPORR na rozpoczęcie działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych... Zdaniem wnioskodawcy otrzymane wsparcie pomostowe dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą jest zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe i nie znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego:

Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Wsparcie Wspólnoty dla Polski było realizowane między innymi za pomocą wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. Ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Rady (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. Ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania Rozporządzenia Rady Nr 1260/1999 dotyczące zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. O Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U Nr. 116, poz. 1206 z póżn. zm.). Wskazać należy, że otrzymana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. O podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumertywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucji przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zlecenia – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnieniem łącznie obu przesłanek, tj:1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w/w przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Pomoc, jaką Pan otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinasowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe otrzymane przez Pana nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy. Zwolnienie na podstawie tegoż przepisu uwarunkowane jest bowiem pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej. Otrzymana przez Pana comiesięczna dotacja pomostowa – stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie stanowić przychód podatkowy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj