Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PDFD/415-113/06
z 21 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFD/415-113/06
Data
2007.02.21
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe
Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
osoba bezrobotna
rozpoczęcie działalności gospodarczej
Pytanie podatnika
Pytanie podatniczki dot. zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej w ramach programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej w ramach programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29.11.2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25.01.2007 r. i 29.01.2007 r. Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 29.11.2006 r. oraz w piśmie z dnia 25.01.2007 r. wynika, że podatniczka posiada status osoby bezrobotnej. W ramach projektu „Nowe kwalifikacje, praca, firma-perspektywy dla bezrobotnych kobiet regionu Podbeskidzia”, programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, dnia 21.11.2006 r. podatniczka otrzymała jednorazową, bezzwrotną dotację w wysokości 10.000zł na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności na zakup potrzebnych maszyn i urządzeń. Dotację tą podatniczka otrzymała z Agencji Rozwoju Regionalnego. Cel na który podatniczka otrzymała dotację realizuje osobiście. Powyższą dotację podatniczka otrzymała w ramach Priorytetu 1 Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Działania 1.6 – Integracja i reintegracja zawodowa kobiet i projektu „Nowe kwalifikacje, praca, firma-perspektywy dla bezrobotnych kobiet regionu Podbeskidzia”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja jest udzielona w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania kobietom pomocy de minimis na podjęcie własnej działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 234, poz. 2346), zwanym dalej „rozporządzeniem”. Wątpliwości podatniczki budzi kwestia, czy opisana wyżej dotacja podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zwłaszcza że przeznaczona jest jedynie na zakup maszyn i urządzeń w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej i że nie ma wpływu na cenę usług jakie podatniczka będzie w ramach tej działalności wykonywać. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Otrzymana przez podatniczkę dotacja nie jest wymieniona w art. 21 ustawy, zatem dotacja ta nie jest dochodem zwolnionymi z podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska podatniczki w sprawie. Jednakże zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. z 2006 r. Nr 73, poz. 507), na podstawie art. 22 §1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od środków przyznanych podatnikom na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia w ramach działania 1.6 na podstawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2024, z 2005 r. Nr 40, poz. 382 oraz z 2006r. Nr 29, poz. 206 i Nr 71, poz. 491). W świetle powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2006 r., otrzymana przez podatniczkę dotacja korzysta z zaniechania poboru podatku. Zatem z tytułu otrzymanych w dniu 21.11.2006 r. środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej podatniczka nie jest zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny aktualny w dacie zaistnienia zdarzenia. W myśl art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. W przypadku zmiany przepisów podatkowych mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie niniejsza interpretacja stanie się nieaktualna. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.