Interpretacja Urzędu Celnego w Ciechanowie
447000-PA-9119-5/07/3807/NC
z 27 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-PA-9119-5/07/3807/NC
Data
2007.04.27



Autor
Urząd Celny w Ciechanowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy dla przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi na terytorium kraju w ramach realizowanej przez spółkę X transakcji ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy określona w art. 26 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, niezależnie od tego, że „własność” wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zmienia się pomiędzy trzema podmiotami (podmiot korzystający ze składu sprzedaje spółce X, a następnie spółka X sprzedaje kolejnemu podmiotowi, który korzysta ze składu lub jest właścicielem składu podatkowego)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa wniosek z dn. 26.02.2007 r. (data wpływu 27.02.2007r.) dotyczący stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./,

Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy, że:

dla przemieszczanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi na terytorium kraju w ramach realizowanej przez Spółkę transakcji ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy określona w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, niezależnie od tego, że „własność” wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zmienia się pomiędzy trzema podmiotami (podmiot korzystający ze składu sprzedaje do XXXXXXXXX a następnie XXXXXXXXX sprzedaje kolejnemu podmiotowi, który korzysta ze składu lub jest właścicielem składu podatkowego),

za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W dniu 27.02.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek złożony przez: XXXXXXXXX, XX-XXX XXXXX, ul. XXXXXXXX, NIP: XXXXXXXXXX, zwany dalej Podatnikiem, z zapytaniem czy transakcja dokonywana przez XXXXXXXXXXXX, w wyniku której wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane pomiędzy składami podatkowymi umożliwia zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Podatnika, jeżeli przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi zostaną spełnione warunki określone przepisami prawa procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie bez względu na zmiany właściciela wyrobu.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwanej dalej ustawą wskazane przez Podatnika we wniosku wyroby zostały zaliczone do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają: 1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; 4) eksport i import wyrobów akcyzowych; 5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Stosownie do treści art. 26 ust. 1 ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są: 1) produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym; 2) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju; 3) zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków: 1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego; 2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący (art. 36 ust. 2 ustawy). Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy, prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Korzystając z delegacji ustawowej (zawartej m.in. w art. 36 ust. 7 ustawy) Minister Finansów wydał rozporządzenie z dn. 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz.U. z 2004r., nr 81, poz. 744 z późn. zm.) określające m.in. wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego stosowanego przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy reguluje także rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. z 2004r., Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Uwzględniając przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy należy stwierdzić, że nie warunkują one możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od prawa własności do tych wyrobów. Żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i nie wskazuje, że podmiot wysyłający lub odbierający wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów, a zatem dopuszczalna jest sytuacja, w której nabywcą, jak również sprzedawcą wyrobów akcyzowych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego. Nie wpływa to na możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jeżeli wyroby przemieszczane są między składami podatkowymi. Istotą procedury zawieszenia poboru akcyzy jest zawieszenie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, pomimo tego, iż wyroby objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych akcyzą takich jak np. produkcja, przemieszczanie czy sprzedaż. Z charakteru procedury zawieszenia poboru akcyzy wynika, iż wykonywanie czynności opodatkowanych akcyzą nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji, gdy przedmiotem tych czynności są wyroby objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego powstaje dopiero w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, bez względu na to, czy zakończenie tej procedury następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, czy też z naruszeniem tych przepisów. W art. 28 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca określił najważniejsze przypadki, w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy (Art. 28. 1. ustawy: Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku:

1) otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem;

2) wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego;

3) wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli wyroby te zostały zużyte w innym celu; obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich zużycia;

4) zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia;

5) niedostarczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do miejsca przeznaczenia; obowiązek podatkowy powstaje z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, a jeżeli dnia tego nie można określić - z dniem stwierdzenia przez uprawniony podmiot o ich niedostarczeniu.). Kolejne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zostały wskazane w art. 29 ust. 1 ustawy oraz w przepisach wykonawczych do ustawy (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania).

Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że nabywa on wyroby akcyzowe zharmonizowane od podmiotu korzystającego ze składu podatkowego na podstawie umowy cywilnoprawnej, a następnie sprzedaje je innemu podmiotowi, który korzysta ze składu podatkowego lub jest prowadzącym skład podatkowy, przy czym Podatnik nie odbiera fizycznie towaru, jego rola ogranicza się do pośrednictwa handlowego, a wyroby akcyzowe przemieszczane są bezpośrednio między składami podatkowymi.

W ocenie Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie, mając na uwadze przedstawiony przez Podatnika we wniosku z dnia 26.02.2007r. stan faktyczny oraz treść obowiązujących przepisów prawnych, stanowisko Podatnika jest prawidłowe. Przeniesienie prawa własności wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w trakcie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie wpływa na prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, o ile spełnione zostaną warunki korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy określone ustawą o podatku akcyzowym oraz przepisami wykonawczymi do wskazanej ustawy .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj