Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/21/2007/PP/443-7/3/2007
z 8 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/21/2007/PP/443-7/3/2007
Data
2007.03.08
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
grunt niezabudowany
obowiązek podatkowy
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
stawki podatku
Pytanie podatnika
z planem zagospodarowania przestrzennego pod budowę wodnego zbiornika retencyjnego zobowiązany jest odprowadzić z tego tytułu podatek VAT?
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.02.2007 r. złożonego w tut. Urzędzie w dniu 28.02.2007 r. przez Urząd Gminy w Strawczynie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. Wnioskiem z dnia 27.02.2007 r. złożonym w tut. Urzędzie w dniu 28.02.2007 r. Urząd Gminy zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza kupić grunty orne i łąki o pow. 0,9919 ha od podatnika podatku VAT. Grunty te są niezabudowane i zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod budowę wodnego zbiornika retencyjnego. Podatnik sprzedający grunty chce doliczyć do ceny podatek VAT, który musi odprowadzić do Urzędu Skarbowego. W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wnosi o odpowiedź na pytanie: 1) Czy Podatnik podatku od towarów i usług sprzedający opisane grunty zobowiązany jest odprowadzić z tego tytułu podatek VAT ? 2) Jeżeli jest taka konieczność to w jakiej wysokości powinien ten podatek naliczyć ? Zdaniem Wnioskodawcy w/w dostawa będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Grunt będzie bowiem zakupiony pod inwestycję celu publicznego. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Strony, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia co następuje: Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 w/w ustawy o VAT, zgodnie z którym przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego wynika, iż zakres przedmiotowy ustawy o podatku VAT obejmuje również odpłatną dostawę gruntów. Jednakże w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W ustępie 1 pkt 9 powołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Dostawy gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi nieprzeznaczonymi pod zabudowę są natomiast zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Wskazać należy, że na gruncie przepisów podatkowych brak definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Stąd też należy się posłużyć wykładnią gramatyczną, posługując się posiłkowo definicjami z innych gałęzi prawa. Rozpatrując przedmiotowy wniosek wykorzystano przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.). W myśl art. 3 pkt 6 cytowanej wyżej ustawy przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei przez obiekt budowlany należy rozumieć: budynek, budowlę, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1 cytowanej ustawy). Zgodnie z art. 3 pkt 3 cytowanej ustawy budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych itp. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy dokonuje nabycia terenów przeznaczonych w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego pod budowę retencyjnego zbiornika wodnego. Tutejszy organ podatkowy stwierdza zatem, iż w myśl cytowanych wyżej przepisów, tereny przeznaczone pod budowę powyższego zbiornika wodnego należy zaliczyć do terenów przeznaczonych pod zabudowę. W związku z powyższym dostawa przedmiotowego gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku VAT. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu postanowił jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.