Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1120/443/15/2007/IW
z 20 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1120/443/15/2007/IW
Data
2007.06.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu



Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
przewóz osób


Pytanie podatnika
Czy na podstawie przedstawionych wyjaśnień Podatniczka musi posiadać kasę rejestrującą?


POSTĘPOWANIE
W dniu 27.04.2007r. Pani Anna ...... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą z zakresu usług transportowych, okazjonalnych przewozów osób. W PKD podatniczka ma wpisany symbol 6023Z.
Podatniczka świadczy usługi na rzecz firm i osób prowadzących działalność gospodarczą i rozlicza się z tymi kontrahentami na podstawie wystawionych faktur VAT.
Podatniczka świadczy również usługi przewozu osób do pracy. Osoby, które dowożone są do pracy nie płacą za przejazd. Wnioskodawca rozlicza się z firmą zatrudniającą te osoby. Przewożone osoby są to osoby skierowane do pracy poprzez Giełdy Pracy organizowane w Urzędzie Pracy.Urząd Pracy w roku bieżącym dla części tych osób pozyskał fundusze na zwrot kosztów dojazdu do pracy. Każda z tych osób ( jest to grupa ok. 20 osób) rozlicza się z Urzędem Pracy na podstawie wystawionych przez Podatniczkę imiennych faktury VAT. Nabywcą na fakturze jest osoba przewożona. Faktury wystawiane są na koniec miesiąca i jest to faktura za dojazd do pracy za dany miesiąc, z imieniem , nazwiskiem, adresem zamieszkania i nr NIP osoby dojeżdżającej.
Osoby te po otrzymaniu faktur składają je w Urzędzie Pracy i na tej podstawie dostają zwrot kosztów przejazdu. Tak więc faktury nie zostają u tych osób tylko przekazywane są do Urzędu Pracy.
Podatniczka Podaje również, że nie świadczy żadnych innych usług z zakresu przewozu osób np. regularnej linii, przewozów wahadłowych i regularnych. Podatniczka nie pobiera od osób biletów. Nie świadczy usług transportowych za które osoby indywidualne musiałyby kupować bilety czy też płacić za pojedynczy przejazd i nie zamierza w swojej firmie świadczyć takich usług. Podatniczka bazuje cały czas na przewozach pracowniczych z domu do pracy i pracy do domu bez przystanków a usługi te świadczone są zawsze na rzecz firm i rozliczane fakturami VAT. Refundacja kosztów przejazdu, którą ta grupa ok. 20 osób otrzymuje od Urzędu Pracy ma określoną sumę i będzie wypłacana do momentu wyczerpania środków. Po tym okresie w dalszym ciągu grupa ludzi będzie jeździć do pracy, a za ich transport rozliczać będzie się z firmą zatrudniającą te osoby.
Tak więc każda z usług wykonywanych w mojej firmie jest ewidencjonowana za pomocą faktur VAT i nie zamierza tego zmieniać.
Pytanie Podatnika:
Czy na podstawie przedstawionych wyjaśnień Podatniczka musi posiadać kasę rejestrującą?
Stanowisko Podatnika:
Zdaniem Podatniczki w swojej sytuacji nie jest wymagane posiadanie kasy rejestrującej, ponieważ każdy przejazd udokumentowany jest fakturą VAT, od której odprowadza należny VAT i podatek dochodowy.
Stanowisko Organu Podatkowego:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006r. nr 51, poz. 375 ze zm.) zwolnił z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia te wymienione są w § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia.
Stosownie do § 4 pkt 2 cyt. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 oraz w § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia. W pozycji 6 i 7 załącznika jako sprzedaż zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2007r. wymienia się:
– przewozy miejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę (Radę m. st. Warszawy) lub związek komunalny (PKWiU ex 60.21.2),
– przewozy rozkładowe pasażerskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane, za które pobierane są ceny urzędowe w wysokości ustalonej przez gminę (Radę m. st. Warszawy) lub związek komunalny (PKWiU ex 60.21.42).
Podatnicy świadczący usługi wyłączone ze zwolnienia są zobowiązani do instalacji kasy fiskalnej w momencie rozpoczęcia wykonywania tych usług.
Zatem obroty i kwoty podatku należnego związane z nieregularnym (okazjonalnym) przewozem pasażerskim w komunikacji samochodowej zgodnie z cyt. przepisami podlegają ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów z tytułu sprzedaży, o którym mowa w cyt. przepisie art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezależnie od tego czy sprzedaż ta była fakturowana czy też nie.
Wobec powyższego stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej –do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj