Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
BP/423-0015/06
z 25 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-0015/06
Data
2006.09.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
podatek dochodowy od osób prawnych
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Czy Spółka miała prawo do nienaliczenia podatku dochodowego od osób prawnych od transzy dofinansowania otrzymanej w ramach SPO?


POSTANOWIENIE

Na podstawie 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 12.07.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) odnośnie dochodów wolnych, stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została zawiązana jako regionalny fundusz pożyczkowy przez udziałowców. Jest instytucją non profit, której podstawowym zakresem działalności są pozostałe formy udzielenia kredytów, w szczególności udzielanie pożyczek pieniężnych przedsiębiorcom.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że Spółka zawarła dnia 16.03.2006r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu w ramach SPO WKP 2004-2006 Priorytet 1. Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, Działanie 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.2.1 Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych.

Z przedstawionej umowy wynika, iż wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 4.500.000 zł, a beneficjent otrzyma dofinansowanie w kwocie 3.000.000 zł, co stanowi łącznie 66,67% owych wydatków. Pozostałą kwotę finansowania projektu beneficjent pokryje z własnych środków lub innych źródeł.

Dofinansowanie otrzymane na realizację projektu to, zgodnie z umową, pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego udzielonego na zasadach refundacji lub premii przeznaczonej na pokrycie części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych.

Spółka w miesiącu czerwcu 2006 roku otrzymała pierwszą transzę dofinansowania w wysokości 600.000 zł, przy czym od otrzymanych pieniędzy nie naliczyła podatku dochodowego od osób prawnych. Według Jednostki działała ona na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze stan faktyczny zaprezentowany we wniosku Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powstała na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U z 2000 r. Nr 109 poz. 1158 ze zm.). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2003 r. Nr 39 poz. 336 ze zm.) zdefiniowało szczegółowe działania przez nią podejmowane w ramach określonych zadań i sposoby ich realizacji oraz szczegółowe warunki i tryb udzielania dotacji i pożyczek.

Zgodnie z § 39 ust. 1 cytowanego rozporządzenia Agencja może udzielić osobie prawnej, która:

  1. zgodnie ze statutem nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele statutowe,
  2. uchwałą właściwego organu utworzyła wyodrębniony księgowo fundusz, z którego udziela pożyczek wyłącznie małym przedsiębiorcom, zwany dalej "funduszem pożyczkowym",
  3. posiada niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny do udzielania pożyczek, o których mowa w pkt 2,
  4. zatrudnia pracowników posiadających kwalifikacje niezbędne do udzielania pożyczek, o których mowa w pkt 2
  • dotacji przeznaczonej na powiększenie funduszu pożyczkowego, zwanej dalej "dotacją na fundusz pożyczkowy".

Dodatkowo Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdził, iż dnia 13 sierpnia 2002 roku Rada Ministrów przyjęła rządowy program rozbudowy systemu funduszy pożyczkowych i poręczeniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2002-2006 „Kapitał dla przedsiębiorczych”. Zgodnie z jego zapisami system funduszy pożyczkowych tworzą Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz regionalne i lokalne instytucje prowadzące działalność pożyczkową, przy czym PARP jest w tym systemie instytucją wiodącą. Do jej zadań należy m.in. finansowe wspieranie funduszy poprzez udzielanie dotacji na powiększenie kapitału, w oparciu o środki budżetu państwa, a po roku 2004 – głównie środki Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej. Celem programu jest m.in. zbudowanie ok. 100 lokalnych i 16 regionalnych funduszy pożyczkowych, działających non profit, które po zgromadzeniu kapitału zalążkowego na szczeblu lokalnym lub regionalnym, będą wspomagane środkami finansowym pochodzącymi ze źródeł krajowych i z funduszy unijnych. Podstawą wsparcia Wspólnoty jest w tym przypadku Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

Odnosząc się do powyższych zapisów stwierdzić należy, iż w sprawie zastosowanie ma art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.), który stanowi, iż do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Zgodnie z nim nie stanowią przychodu kwoty otrzymane zarówno z budżetu państwa, jak i ze środków pochodzących od rządów państw obcych, o ile służą realizacji programów rządowych, do których zalicza się program „Kapitał dla przedsiębiorczych” .

Odnosząc się do stwierdzenia Spółki, iż dla przedstawionej umowy dofinansowania stosuje się zwolnienie wynikające z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Gdańsku stwierdza co następuje. W/w przepis stanowi, że dochodami wolnymi od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Ponieważ pomoc, jaką otrzymuje beneficjent w ramach przedmiotowego działania, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa (zgodnie z definicją prefinansowania), nie spełnia ona warunku pochodzenia z bezzwrotnej pomocy, określonej w cytowanym przepisie. To z kolei uniemożliwia zastosowanie zwolnienia wyrażonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Jednostki nie jest prawidłowe w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Równocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż w świetle art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Równocześnie wydatki pokryte środkami finansowymi pochodzącymi z otrzymanego przez Spółkę dofinansowania nie będą stanowiły dla niej kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa powyżej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj