Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
USIII/443/VAT/486/19/2007BD
z 21 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443/VAT/486/19/2007BD
Data
2007.03.21



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
pośrednictwo


Pytanie podatnika
Wątpliwość budzi opodatkowanie podatkiem VAT świadczonych usług pośrednictwa oraz sposób ich dokumentowania.


Na podstawie przepisów:

- art. 14a par. 1, 2 i 4 oraz art. 216, 217 i 236 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 28.12.2006r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie nie podziela poglądu wyrażonego we wniosku.

Pismem z dnia 28.12.2006r. /uzupełnionym w dniu 04.01.2007r./ zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa świadczonych na rzecz kontrahenta brytyjskiego oraz sposobu dokumentowania tych czynności.

Przedstawiła Pani następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa sklasyfikowaną przez Wojewódzki Urząd Statystyczny do symbolu PKWiU 74.87.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych".

Podstawą tej działalności jest cywilnoprawna umowa agencyjna z brytyjską firmą.Zgodnie z umową do obowiązków Pani należy: wyszukiwanie osób, firm z którymi zleceniodawca ma zawrzeć umowę, ułatwianie spotkań w celu prowadzenia rokowań, obserwowanie rynku, jego chłonności, kontakty z klientami, sprawdzanie wypłacalności i zdolności kredytowej klientów, współdziałanie przy załatwianiu reklamacji i sporów z klientami, prowadzenie reklamy produktów zleceniodawcy, udzielanie pomocy w ściąganiu należności.

Brytyjska firma jest producentem i zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. W wyniku świadczonych usług dochodzi do zawierania kontraktów na dostawy towarów. Dostawy realizowane są bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy.Wynagrodzeniem za usługę jest prowizja i jest ona uzależniona od zawartych kontraktów.

Za usługę prowizyjną wystawiane są firmie brytyjskiej faktury z 22% stawką podatku VAT.

Wątpliwość Pani budzi opodatkowanie podatkiem VAT świadczonych usług oraz sposób ich dokumentowania.

Wg Pani oceny wykonywane czynności stanowią eksport usług opodatkowany stawką 0%, a firma brytyjska nie powinna płacić podatku VAT od prowizji ponieważ jest ona zawarta w cenie eksportowanego towaru czyli podatek jest płacony w Polsce przez importera.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie stwierdza, co następuje:

Podstawowa zasada opodatkowania usług wyrażona została w art.27 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.), który stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2-6 i art.28.

Jednakże, dla szeregu usług ustawodawca określił szczególną zasadę ustalania miejsca świadczenia tych usług.

Podstawowa zasada opodatkowania usług będzie miała zatem zastosowanie dopiero w sytuacji, gdy zakwalifikowanie danej usługi nie będzie możliwe do żadnej z kategorii wyjątków wymienionych w art.27 ust.2-6 i art.28 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, świadczy Pani usługi w zakresie pośrednictwa na zlecenie firmy brytyjskiej na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej umowy agencyjnej. Usługi te zostały sklasyfikowane przez Wojewódzki Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 74.87.14-00.00 - "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych".

Firma brytyjska jest producentem i zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Do Pani zadań należy: wyszukiwanie osób, firm z którymi zleceniodawca ma zawrzeć umowę, ułatwiane spotkań w celu prowadzenia rokowań, obserwowanie rynku, jego chłonności, kontakty z klientami, sprawdzanie wypłacalności i zdolności kredytowej klientów, współdziałanie przy załatwianiu reklamacji i sporów z klientami, prowadzenie reklamy produktów zleceniodawcy, udzielanie pomocy w ściąganiu należności. Jak wynika z wniosku, w wyniku świadczonych usług dochodzi do zawierania kontraktów na dostawy towarów, a wynagrodzeniem jest prowizja uzależniona od zawartych kontraktów. Dostawy towarów następują bezpośrednio od dostawcy - firmy brytyjskiej do odbiorców w Polsce bez Pani udziału.

Z całokształtu stanu faktycznego wynika, że Pani w imieniu zlecającego wykonuje szereg czynności stwarzających możliwości do zawarcia umowy między zlecającym, a osobą trzecią na dostawę towarów.

Zgodnie z art.28 ust.5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów -miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust.6. Miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią na podstawie art.22 ust.1 pkt 1 ustawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak wynika z powyższego przepisu, aby w/w reguły ustalania miejsca świadczenia miały zastosowanie, wykonywane usługi pośrednictwa winny być związane z dostawą towarów w sposób bezpośredni, sam zaś pośrednik powinien działać w imieniu i na rzecz osób trzecich.

Dopiero łączne spełnienie w/w warunków uprawnia do powoływania się na normę wynikającą w wyżej przytoczonego przepisu.

O ile zatem spełnia Pani powyższe warunki, usługi pośrednictwa przez Panią świadczone nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.W pozostałych przypadkach odwoływać się należy do zasad ogólnych.

W wyżej opisanych przypadku transakcja ta, / w sytuacji gdy podatek z tytułu wykonanej usługi rozliczany jest przez usługobiorcę, winna być, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług udokumentowana fakturą VAT.

Zasady wystawiania faktur określone zostały w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W myśl par. 27 ust. 2 w/w rozporządzenia, wystawiona w takich przypadkach faktura powinna zawierać dane określone w par. 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Ponadto zgodnie z par. 27 ust. 3 rozporządzenia faktury te mogą nie zawierać danych określonych w par. 9 ust. 1 pkt 2 dotyczących nabywcy, czyli numeru identyfikacji podatkowej nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W sytuacji niespełnienia w/w warunków usługa pośrednictwa komercyjnego będzie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT, tj. na terytorium Polski wg stawki podatku VAT w wysokości 22 %.W tym przypadku w zakresie dokumentowania transakcji znajdzie również zastosowanie w/w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zasady wystawiania faktur określone w w/w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku......(Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).Tu dodać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W tym stanie rzeczy Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie uznaje stanowisko Pani w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa i ich dokumentowania - za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj