Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-597/12/AŚ
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012r. (data wpływu do tut. organu 14 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012r.) oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. (data wpływu 5 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokumentowania fakturą VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu pożarniczego na rzecz konkretnej jednostki pożarniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie między innymi obowiązku dokumentowania fakturą VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu pożarniczego na rzecz konkretnej jednostki pożarniczej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP3/443-597/12/AŚ oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. (data wpływu 5 września 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ze względu na realizację zadań nałożonych odrębnymi przepisami jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W realizacji swoich zadań Wnioskodawca obsługuje m. in. jednostki straży pożarnej, znajdujące się w zasięgu terytorialnym Wnioskodawcy, pomimo, że jednostki te mają status odrębnych podmiotów i są stowarzyszeniami. Do zadań tych należy m. in. dostarczanie przez Gminę sprzętu pożarniczego, potrzebnego do zapewnienia gotowości bojowej, a zadania opierają się na obowiązujących Gminę przepisach prawa zewnętrznego i wydanych na ich podstawie zarządzeniach organów wykonawczych Gminy. W celu realizacji wskazanych wyżej zadań Gmina nabywa na faktury VAT sprzęt pożarniczy od sprzedawców - osób trzecich. Wydanie nabytego sprzętu konkretnym jednostkom straży pożarnej odbywa się bez fakturowania, gdyż zgodnie z prawnymi regulacjami to Gmina ponosi ciężar finansowy zaopatrzenia tych jednostek w sprzęt niezbędny do zachowania gotowości bojowej.

W piśmie z dnia 14 sierpnia 2012r. uzupełniono zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

Na fakturach dokumentujących zakup sprzętu pożarniczego, jako nabywca figurować będzie Gmina ...

Wskazany we wniosku sprzęt pożarniczy stanowi towary wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Właścicielem sprzętu pożarniczego po przekazaniu będzie konkretna jednostka OSP z terenu Gminy. W związku z tym wymieniony sprzęt do dnia przekazania będzie w ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy, a po przekazaniu wejdzie na stan konkretnej jednostki straży pożarnej. Opisany sprzęt jest przekazywany niezwłocznie w drodze Zarządzenia Wójta Gminy ...

Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie zakupiony sprzęt konkretnym jednostkom na własność na podstawie Zarządzenia Wójta i protokołu zdawczo-odbiorczego.

Wnioskodawcy przy zakupie sprzętu pożarniczego prawo do odliczenia podatku nie przysługuje.

Wnioskodawca nabywa sprzęt pożarniczy w celu nieodpłatnego przekazania go konkretnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy nabywanie sprzętu pożarniczego niezbędnego do zachowania gotowości bojowej straży pożarnych przez Wnioskodawcę w okolicznościach opisanych w zdarzeniu przyszłym może odbywać się według stawki 8 %, o ile tylko mieści się w zakresie przedmiotowym poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy VAT?
  2. Czy faktura dokumentująca nabycie poza podstawą prawną, to jest przepisem art. 41 ust 1 i poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy VAT musi zawierać jeszcze inne wskazania pozwalające zastosować obniżoną stawkę VAT, np. adnotację „towar przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej” lub też „na rzecz OSP”?
  3. Czy przekazanie towaru na rzecz konkretnej jednostki pożarniczej bez faktury jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeszkód, by nabywanie przez niego towarów, które przekazuje do konkretnych jednostek pożarniczych, jeżeli tylko są to towary mieszczące się w zakresie wskazanym w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy VAT, korzystało ze stawki obniżonej 8%. Przepis art. 41 ust. 2 jak i wskazany punkt załącznika nie zawierają żadnych dodatkowych warunków, które należałoby spełnić w celu zastosowania stawki obniżonej, poza tym, by były to towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Dla Wnioskodawcy jest oczywiste, że już przeznaczenie nabytego towaru - przekazanie dla konkretnych jednostek pożarowych spełnia warunek ochrony przeciwpożarowej. Dodatkowo Wnioskodawca zauważa, że pomimo, iż to nie on jest ostatecznym odbiorcą nabywanego sprzętu, a ci ostateczni odbiorcy (jednostki pożarnicze) nie są podatnikami podatku od towarów i usług, nie stanowi to przeszkody do zastosowania stawki 8%, gdyż oba warunki zostaną zachowane: nabywane towary będą mieściły się w zakresie przedmiotowym poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy VAT i będą służyły (fakt, że nie bezpośrednio podmiotowi określonemu na fakturze jako nabywca) na cele ochrony przeciwpożarowej, a ustawodawca nie wymaga, by cele ochrony przeciwpożarowej realizował nabywca towarów.

Wnioskodawca uważa, że dla ważności stawki 8% w przypadku nabycia towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej faktura poza wskazaniem podstawy prawnej w postaci art. 41 ust 2 i poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy VAT (- i oczywiście innymi obowiązkowymi elementami) nie musi zawierać żadnych dodatkowych adnotacji. Analiza przepisów paragrafu 5 rozporządzenia wykonawczego, dotyczących zakresu przedmiotowego faktur VAT nie zawiera w tym zakresie żadnych dodatkowych warunków.

Wnioskodawca twierdzi również, że jego zdaniem nie ma potrzeby dokumentowania przekazania sprzętu konkretnym jednostkom pożarniczym fakturami VAT. Nie jest to dostawa, a fakt, że przekazanie wynika z przepisów obowiązujących Wnioskodawcę powoduje, że nie jest to darowizna. Ponadto z przekazania nie wynikają jakiekolwiek roszczenia płatnicze dla Wnioskodawcy. Opisana czynność przekazania pozostaje zatem poza VAT, co przesądza o braku obowiązku dokumentowania tego przekazania fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie obowiązku dokumentowania fakturą VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu pożarniczego na rzecz konkretnej jednostki pożarniczej.

Natomiast w części dotyczącej stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu pożarniczego oraz elementów jakie powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż sprzętu pożarniczego z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca (jednostka samorządu terytorialnego) w ramach realizacji zadań Gminy obsługuje m. in. jednostki straży pożarnej, znajdujące się w zasięgu terytorialnym Wnioskodawcy, pomimo, że jednostki te mają status odrębnych podmiotów i są stowarzyszeniami. Do zadań tych należy m. in. dostarczanie przez Gminę sprzętu pożarniczego, potrzebnego do zapewnienia gotowości bojowej, a zadania opierają się na obowiązujących Gminę przepisach prawa zewnętrznego i wydanych na ich podstawie zarządzeniach organów wykonawczych Gminy. W celu realizacji wskazanych wyżej zadań Gmina nabywa na faktury VAT sprzęt pożarniczy od sprzedawców - osób trzecich. Wydanie nabytego sprzętu konkretnym jednostkom straży pożarnej odbywa się bez fakturowania, gdyż zgodnie z prawnymi regulacjami to Gmina ponosi ciężar finansowy zaopatrzenia tych jednostek w sprzęt niezbędny do zachowania gotowości bojowej.

Wskazany we wniosku sprzęt pożarniczy stanowi towary wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, czyli towary wymienione w poz. 129-134.

Właścicielem sprzętu pożarniczego po przekazaniu będzie konkretna jednostka OSP z terenu Gminy. W związku z tym wymieniony sprzęt do dnia przekazania będzie w ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy, a po przekazaniu wejdzie na stan konkretnej jednostki straży pożarnej. Opisany sprzęt jest przekazywany niezwłocznie w drodze Zarządzenia Wójta Gminy.

Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie zakupiony sprzęt konkretnym jednostkom na własność na podstawie Zarządzenia Wójta i protokołu zdawczo-odbiorczego.

Wnioskodawcy przy zakupie sprzętu pożarniczego prawo do odliczenia podatku nie przysługuje.

Wnioskodawca nabywa sprzęt pożarniczy w celu nieodpłatnego przekazania go konkretnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej.

Jak już wskazano, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników,

w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

  1. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez pojęcie sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast z zacytowanego przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że faktura stwierdza dokonanie sprzedaży.

Wnioskodawca przedstawiając w treści wniosku opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazał, że przy zakupie sprzętu pożarniczego prawo do odliczenia podatku Mu nie przysługuje.

Tym samym, w świetle art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie sprzętu pożarniczego konkretnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej na własność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Skoro przekazanie przez Wnioskodawcę sprzętu pożarniczego konkretnym jednostkom ochrony przeciwpożarowej na własność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to czynność ta w świetle art. 106 ust. 1 ustawy o VAT nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym opisana czynność przekazania pozostaje poza VAT, co przesądza o braku obowiązku dokumentowania tego przekazania fakturą VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj