Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-970/12/AW
z 30 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-970/12/AW
Data
2012.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
korekta podatku
obniżenie podatku należnego
potwierdzenie odbioru


Istota interpretacji
Korekta faktur wewnętrznych zmniejszająca VAT



Wniosek ORD-IN 887 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012r. (data wpływu 12 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur wewnętrznych, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur wewnętrznych, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej.

W okresie od stycznia 2007r. do marca 2011r. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podejmowała szereg działań promocyjnych, mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów.

W ramach powyższych działań Spółka dokonywała różnego rodzaju nieodpłatnych przekazań towarów na rzecz kontrahentów, które stanowiły w szczególności:

  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, przekazywane na rzecz kontrahentów będących dystrybutorami Spółki (hurtowniami lub sklepami) lub potencjalnymi klientami, z zamiarem przeznaczenia na produkty pokazowe na ekspozycjach skierowanych do klientów zaopatrujących się w danej hurtowni lub sklepie;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, przekazywane na rzecz kontrahentów będących dystrybutorami Spółki (hurtowniami lub sklepami) lub potencjalnymi klientami celem zapoznania się z produktem i jego przetestowania, umożliwienia poznania funkcjonalności, właściwości, zastosowania i efektów działania;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, wykorzystywane na szkoleniach produktowych lub prezentacjach, jako wzory demonstracyjne;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, wydane klientom i potencjalnym klientom podczas targów branżowych;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu wydane, jako nagrody w konkursach zarówno organizowanych przez Spółkę jak również przez inne podmioty gospodarcze;
  • towary zakupione specjalnie celem wydania jako nagrody w akcjach promocyjnych organizowanych przez Spółkę; oraz
  • tzw. gadżety, które stanowiły towary nabyte przez Spółkę z zamiarem ich przekazania na użytek własny kontrahentów lub z zamiarem ich przekazania podczas zorganizowanych targów branżowych, dni otwartych, szkoleń produktowych tj. parasole, koszulki, bluzy polarowe, zegary, wizytowniki lub kalendarze autorskie z logo Spółki lub bez niego.

W związku z powyższym, Spółka we wspomnianym okresie traktowała nieodpłatne przekazanie towarów jako podlegające opodatkowaniu VAT i wystawiała faktury wewnętrzne, na których wykazywane były wydawane towary wraz z ich wartością netto oraz kwotą VAT.

W wyniku ponownej analizy przepisów Ustawy VAT, jak również zgodnie z bieżącym orzecznictwem sądowym, Spółka uznała jednak, iż dokonane przez nią wyżej wspomniane czynności nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, stąd podatek należny wykazany na fakturach wewnętrznych został zdaniem Spółki naliczony niesłusznie. W konsekwencji, Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do pierwotnych faktur wewnętrznych, w których podatek należny zostanie skorygowany do zera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur wewnętrznych, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Przepisy Ustawy VAT przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej zarówno do faktur VAT, jak i faktur wewnętrznych w sytuacji, gdy nieprawidłowo lub niezasadnie wykazano podatek należny na fakturze pierwotnej.

W myśl bowiem art. 106 ust. 7 Ustawy VAT, w przypadku czynności wymienionych m.in. w art. 7 ust. 2 Ustawy VAT (a dotyczących nieodpłatnych świadczeń oraz przekazań towarów), wystawiane są faktury wewnętrzne. Stosownie natomiast do § 14 ust. 1 Rozporządzenia fakturowego, w przypadku, gdy stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, należy wystawić fakturę korygującą. Przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (§ 24 Rozporządzenia fakturowego).

Zgodnie z powyższym, jeżeli faktura wewnętrzna zawiera pomyłkę w kwocie podatku VAT, istnieje konieczność dokonania korekty rozliczenia VAT poprzez wystawienie odpowiednich korygujących faktur wewnętrznych, w których podatek VAT należny zostanie skorygowany – w przypadku Spółki do zera.

Odnosząc się natomiast do kwestii momentu ujęcia korekty w rozliczeniu podatku VAT należy zauważyć, iż Ustawa VAT nie zawiera przepisów wskazujących wprost, w którym okresie rozliczeniowym należy uwzględnić korektę faktury wewnętrznej u jej wystawcy. Powyższą kwestię należy zatem rozstrzygnąć w oparciu o przepisy art. 29 ust. 4c w związku z art. 29 ust. 4a Ustawy VAT, bowiem dotyczą one sytuacji, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej stwierdzono pomyłkę w kwocie podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy VAT, podstawę opodatkowania stanowi obrót. Z kolei w myśl art. 29 ust. 4a Ustawy VAT, obniżenia podstawy opodatkowania o wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur dokonuje się pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę. Zgodnie z art. 29 ust. 4c Ustawy VAT, art. 29 ust. 4a Ustawy VAT stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Mając na uwadze powyższe regulacje, podstawa opodatkowania VAT pomniejszana jest po uzyskaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. W związku jednak z faktem, iż w przypadku korekty faktury wewnętrznej wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę. Jak stwierdził bowiem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 18 maja 2012r. (sygn. IPPP1/443-218/12-2/AS): „(...) Wnioskodawca wystawiając wewnętrzną fakturę korygującą jest równocześnie jej odbiorcą, co powoduje, że data wystawienia korekty faktury wewnętrznej jest jednocześnie datą potwierdzenia odbioru (...)”.

Biorąc powyższe pod uwagę, skoro przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego niż wyżej wymieniony, w ocenie Spółki data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana).

Spółka pragnie zauważyć, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za miesiąc wystawienia danej faktury korygującej znajduje poparcie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in. interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 maja 2012r. (sygn. IPPP1/443-218/12-2/AS), z dnia 18 sierpnia 2011r. (sygn. IPPP1/443-808/11-2/AP), z dnia 28 marca 2011r. (sygn. IPPP1/443-1/11-2/AP) oraz z dnia 18 listopada 2010r. (sygn. IPPP1-443-990/10-5/AS), interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 marca 2012r. (sygn. ITPP1/443-1674/11/IK), z dnia 7 listopada 2011r. (sygn. ITPP2/443-1152/11/KT), interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 19 stycznia 2012r. (sygn. IPTPP3/443-110/11-2/KW) oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 czerwca 2011r. (sygn. ILPP1/443-469/11-4/AW).

Reasumując, Spółce przysługiwało będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za okres jej wystawienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy stanu faktycznego, jednakże z jego treści wynika, że Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące. Stąd tut. organ uznał, iż przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 106 ust. 7 cyt. ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących do faktur wewnętrznych, od dnia 1 kwietnia 2011r. zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W świetle § 13 ust. 2, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 3, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Według § 13 ust. 6, przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2.

Stosownie do § 13 ust 7, przepisy § 5 ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 3.

Na podstawie § 14:

1. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

2. Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

3. Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

4. Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Natomiast zgodnie z § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Na podstawie § 24 ust. 2, faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT).

Na mocy art. 29 ust. 4b ww. ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

  1. eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
  2. dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej.

Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT), wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru.

Z wniosku wynika, iż w okresie od stycznia 2007r. do marca 2011r. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podejmowała szereg działań promocyjnych, mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów.

W ramach powyższych działań Spółka dokonywała różnego rodzaju nieodpłatnych przekazań towarów na rzecz kontrahentów, które stanowiły w szczególności:

  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, przekazywane na rzecz kontrahentów będących dystrybutorami Spółki (hurtowniami lub sklepami) lub potencjalnymi klientami, z zamiarem przeznaczenia na produkty pokazowe na ekspozycjach skierowanych do klientów zaopatrujących się w danej hurtowni lub sklepie;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, przekazywane na rzecz kontrahentów będących dystrybutorami Spółki (hurtowniami lub sklepami) lub potencjalnymi klientami celem zapoznania się z produktem i jego przetestowania, umożliwienia poznania funkcjonalności, właściwości, zastosowania i efektów działania;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, wykorzystywane na szkoleniach produktowych lub prezentacjach, jako wzory demonstracyjne;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu, wydane klientom i potencjalnym klientom podczas targów branżowych;
  • produkty własne Spółki, wchodzące w skład oferowanego przez nią asortymentu wydane, jako nagrody w konkursach zarówno organizowanych przez Spółkę jak również przez inne podmioty gospodarcze;
  • towary zakupione specjalnie celem wydania jako nagrody w akcjach promocyjnych organizowanych przez Spółkę; oraz
  • tzw. gadżety, które stanowiły towary nabyte przez Spółkę z zamiarem ich przekazania na użytek własny kontrahentów lub z zamiarem ich przekazania podczas zorganizowanych targów branżowych, dni otwartych, szkoleń produktowych tj. parasole, koszulki, bluzy polarowe, zegary, wizytowniki lub kalendarze autorskie z logo Spółki lub bez niego.

W związku z powyższym, Spółka we wspomnianym okresie traktowała nieodpłatne przekazanie towarów jako podlegające opodatkowaniu VAT i wystawiała faktury wewnętrzne, na których wykazywane były wydawane towary wraz z ich wartością netto oraz kwotą VAT.

W wyniku ponownej analizy przepisów Ustawy VAT, jak również zgodnie z bieżącym orzecznictwem sądowym, Spółka uznała jednak, iż dokonane przez nią wyżej wspomniane czynności nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, stąd podatek należny wykazany na fakturach wewnętrznych został zdaniem Spółki naliczony niesłusznie. W konsekwencji, Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do pierwotnych faktur wewnętrznych, w których podatek należny zostanie skorygowany do zera.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności stwierdzić należy, że opisane we wniosku nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę ww. towarów na rzecz kontrahentów, stanowiło działania promocyjne mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez Spółkę produktów, a co za tym idzie, miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Powyższe oznacza, że nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od stycznia 2007r. do marca 2011r. nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Niniejsza okoliczność została także potwierdzona przez tut. organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 listopada 2012r. nr IBPP1/443-971/12/AW wydanej dla Wnioskodawcy wskutek rozpoznania wniosku z dnia 7 września 2012r.

Zatem Wnioskodawca w sposób nieprawidłowy uznawał ww. nieodpłatne przekazania towarów za dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i w związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT nieprawidłowo też Wnioskodawca wystawiał faktury wewnętrzne, w których wykazywany był podatek należny.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do skorygowania wystawionych wcześniej faktur wewnętrznych VAT poprzez wystawienie wewnętrznych faktur korygujących.

Ponadto należy zauważyć, iż zarówno w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących, wystawca faktury nie przesyła jej do innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Zatem w związku z wystawieniem wewnętrznych faktur korygujących do faktur wewnętrznych, zmniejszających VAT, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące.

Dokonując obniżenia kwoty podatku należnego (w rozliczeniu za okres, w którym zostały wystawione wewnętrzne faktury korygujące) w związku korektą faktur wewnętrznych wystawionych w okresie od stycznia 2007r. do marca 2011r. Wnioskodawca winien mieć na względnie przepis art. 70 § 1 powołanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem obniżenia kwoty podatku należnego w związku z korektą faktur wewnętrznych wystawionych np. w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 30 listopada 2007r. Wnioskodawca może dokonać jedynie do dnia 31 grudnia 2012r., gdyż po tym dniu zobowiązanie podatkowe za okres od stycznia do listopada 2007r. ulegnie przedawnieniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące, należało uznać za prawidłowe, z zastrzeżeniem jednak, że korekta nie będzie dotyczyć faktur wewnętrznych wystawionych w okresach, które uległy przedawnieniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić, iż niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że zaistnieją podstawy prawne do wystawienia faktur korygujących.

Na marginesie należy także dodać, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj