Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-231/07-4/RK
z 30 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-231/07-4/RK
Data
2007.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
gmina
prawo do odliczenia
zadania publiczne


Istota interpretacji
Czy Gmina ma możliwość odzyskania w całości lub części podatku od zakupów zrealizowanych w ramach inwestycji „Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego Gminy k?



Wniosek ORD-IN 430 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19.09.2007 r. (data wpływu 24.09.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu zrealizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu zrealizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina w 2006 r. zrealizowała projekt pn. „Rozbudowa i Modernizacja Społeczeństwa Informacyjnego Gminy K”.

Zadanie zostało zrealizowane z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Strukturalnego EFRR programu „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego”, priorytet „Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury Służącej Wzmacnianiu Konkurencyjności Regionów”, działanie „Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego”. Zakres projektu obejmował: zakup 23 szt. komputerów z oprogramowaniem, zakup 1 szt. serwera z oprogramowaniem, zakup oprogramowania antywirusowego, zakup firewalla sprzętowego, modernizacji sieci logicznej oraz zabudowanie szafy serwerowni. Realizacja projektu pozwoliła na usprawnienie pracy Gminy. W piśmie z dnia 11.10.2007 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Gmina podnosi, iż w chwili obecnej i w przyszłości nie będzie miała możliwości uzyskania dochodów, ponieważ jest to inwestycja, która świadczy, i w przyszłości będzie świadczyć, czynności i usługi niezwiązane z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zakupy sfinansowane w ramach Funduszu Strukturalnego służą wyłącznie i będą w przyszłości służyć do zapewnienia prawidłowej pracy Gminy, w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. (§ 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r.). Co oznacza, że zakup sprzętu i oprogramowania nie ma i nie będzie miał związku z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, rozlicza podatek od umów cywilnoprawnych zawartych na najem lokali mieszkalnych i użytkowych, i nie ma prawa w chwili obecnej i w przyszłości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania w całości lub części podatku od zakupów zrealizowanych w ramach inwestycji „Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego Gminy K”...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Regułą jest, że zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego płaconego z tyt. dokonywania czynności opodatkowanych (wykorzystywanych i mających zostać wykorzystanych do czynności opodatkowanych). Oznacza to, że w przypadku gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, podatnik tego podatku nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Jeśli zrealizowanie przedmiotowej inwestycji służy wyłącznie do wykonywania prawidłowej pracy, oznacza to, że zakup sprzętu i oprogramowania nie ma związku z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina jako podatnik podatku, VAT świadczy czynności wyłączone spod działania tej ustawy, które podlegają realizacji ustawowych zadań samorządu terytorialnego zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym stanie faktycznym, Gmina podnosi, iż poczynione zakupy nie są i nie będą związane z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych, ponieważ są wyłącznie wykorzystywane w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zatem Gmina, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim poczynione zakupy służą wykonywaniu tych zadań.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj