Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włodawie
NPD-406/02/NO-16/07
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NPD-406/02/NO-16/07
Data
2007.09.12



Autor
Urząd Skarbowy we Włodawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
pomoc bezzwrotna


Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja jest przychodem opodatkowanym w działalności, a wydatki związane z pozarolnicza działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji stanowią koszty uzyskania przychodu?
Tożsamy z
145237, 145551, 154514, 155283, 158764


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3, § 4, art. 14b § 1, § 2 i art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa / j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 /, Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 14.06.2007r. za prawidłowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W związku z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 14.06.2007 r. uzupełnionego w dniu 20.06.2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w powyższej sprawie i informuje.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku

W dniu 23 lutego 2007 r. podatnik zawarł umowę z Fundacją Rozwoju Lubelszczyzny o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej (w ramach działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego). Przedmiotem umowy jest wsparcie finansowe w postaci dotacji inwestycyjnej. Wkład własny wynosi 25%, natomiast 75% wartości inwestycji pokrywane jest ze środków instytucji wdrażającej, gdzie 75% finansowane jest z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych. Podatnik nie określił jaka inwestycja ma zostać zrealizowana za otrzymane środki. Z wniosku wynika, że podatnik wybrał formę opodatkowania zasady ogólne.

Pytania wnoszącego podanie:
Czy otrzymana dotacja jest przychodem opodatkowanym w działalności, a wydatki związane z pozarolnicza działalnością gospodarczą, pokryte z otrzymanej dotacji stanowią koszty uzyskania przychodu?
Stanowisko wnoszącego zapytanie:
Pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.
Stanowisko organu podatkowego:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego przyjęty został rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.Nr166 poz. 1745) oraz jego uzupełnienie rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U.Nr200 poz. 2051 z późn. zm.).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju /Dz. U Nr 116, poz. 1206 z późn. zm./.

Wskazać należy, że otrzymywana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Podatnik uczestniczy w projekcie realizowanym w ramach Priorytetu 2 ZPORR. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji z budżetu państwa. Celem projektu jest wsparcie finansowe rozpoczynających działalność gospodarczą. W ramach w/w projektu Podatnikowi przyznane zostało wsparcie finansowe przez okres 6 miesięcy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki tj.:
a) środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji i zostały przekazane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów, o których mowa w tym przepisie,
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków pochodzących z funduszy przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym, przepis ten nie ma zastosowania do przychodów z tytułu działalności gospodarczej, finansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Przepisy art. 21 ust 1 pkt 46a do 47c wymagają do zwolnienia z podatku otrzymanych środków, by były one przekazywane bezpośrednio z budżetu państwa lub agencji rządowych. Natomiast Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny jest organizacją pozarządową non for profit.

W przypadku otrzymania przez beneficjentów dotacji inwestycyjnej (wsparcia kapitałowego) będzie miał zastosowanie art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 176 z zm.). Zgodnie z tym przepisem do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Otrzymana dotacja jest wyjątkiem a zatem nie będzie przychodem podlegającym opodatkowaniu, jeśli zostanie przeznaczona na cele wskazane w przepisie prawnym.

Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w tym wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22 g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że otrzymywane przez Podatnika wsparcie finansowe na inwestycje, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a wydatki poniesione na to przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym nie będą kosztami uzyskania przychodów w świetle art. 23 ust. 1 pkt.1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 45 ustawy o podatku dochodowym. W przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania przepisy art 21 ust 1 pkt 46, 46a i 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższa interpretacja podatkowa dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie wydania powyższej interpretacji. POUCZENIEInterpretacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Powyższa interpretacja, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na powyższe postanowienie przysługuje stronie zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj