Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BM/415-22/07/Z/KJR
z 30 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BM/415-22/07/Z/KJR
Data
2007.07.30
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
beneficjent
stosunek pracy
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Czy podlegają zwolnienia z opodatkowania dochody uzyskane z tytułu bezpośredniej realizacji programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej?
Podatnik w dniu 10.04.2007 r. (data wpływu do Urzędu) wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań – Winogrady z wnioskiem o interpretację przepisów prawnych, dotyczących możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu bezpośredniej realizacji programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z przedstawionego w w/w wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest zatrudniony w firmie Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie, która w dniu 20.09.2004 r. zawarła z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad kontrakt – „Modernizacja drogi krajowej nr 18, odcinek Olszyna-Golnice. Pododcinek III: Modernizacja północnej jezdni od węzła Żary 24+930 do węzła Iłowa 37+500”. Powyższy kontrakt został zawarty w ramach programu pomocy zagranicznej Funduszu Spójności ISPA nr 2002/PL/16/P/PT/020-03 i jest on w 75% finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie Decyzji Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 19.02.2004 r. Firma Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie w ramach realizacji przedmiotowego programu otrzymywała środki pomocowe za pośrednictwem ich dysponenta, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad. Podatnik podkreślił, iż jako pracownik firmy Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie był bezpośrednio zatrudniony przy realizacji budowy drogi krajowej nr 18 na odcinku Żary-Iłowa. Podatnik stwierdził, iż analiza przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego. Według Strony są nimi: „uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie określonych przepisami deklaracji lub umów, wypłacanych na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych osobom fizycznym bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z tych środków”. W ocenie Podatnika, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu z opodatkowania podlegają dochody uzyskane przez podatników również w przypadkach, gdy przekazanie środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tychże środków na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Zatem zwolnienie ma zastosowanie także w sytuacji, gdy środki pomocowe trafiają do adresata za pośrednictwem upoważnionego podmiotu. Ponadto, we wniosku z dnia 28.03.2007 r. Podatnik wskazał, iż „programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne, bądź też przez inne jednostki organizacyjne. Choć beneficjentem jest określona osoba prawna (jednostka organizacyjna), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby, wykonujące określone zadania na podstawie umowy o pracę, bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z tą osobą prawną. W tym wypadku zwolnieniu podlegają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji celu programu pomocowego”. W związku z powyższym, w ocenie Podatnika, do uzyskanych przez Niego dochodów z tytułu wypełniania zawartego kontraktu pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a firmą Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie, ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ podatkowy pierwszej instancji w postanowieniu z dnia 21.05.2007 r. uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań – Winogrady zauważył, iż zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym będzie korzystało dofinansowanie przyznane spółce jako pierwszemu beneficjentowi, w której Podatnik jest zatrudniony. Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy podatkowej. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań – Winogrady Podatnik złożył w dniu 08.06.2007 r. (data wpływu do Urzędu) zażalenie, w którym wniósł o powtórne rozpatrzenie przedmiotowej sprawy podatkowej. Podatnik zauważył, iż kontrakt, przy którym pracował był sfinansowany w 75% ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ISPA. Dlatego też, w ocenie Strony, prawnie należy się Jej zwrot nadpłaconego podatku. Podatnik wskazał również, iż większość Jego znajomych pracujących przy realizacji tego kontraktu oraz pracujących przy realizacji podobnie finansowanych kontraktów, uzyskało już zwrot części podatku. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje: Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, tj.: przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki: Z powyższego wynika, iż w przedmiotowej sprawie Podatnik jest pracownikiem podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy. W tym zakresie zatem Wnioskodawca słusznie powołuje się na podobne stanowiska organów podatkowych oraz na interpretację art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonaną przez wykładowcę prawa podatkowego. Jednakże należy również zauważyć, iż kontrakt „Modernizacja drogi krajowej nr 18, odcinek Olszyna-Golnice. Pododcinek III: Modernizacja północnej jezdni od węzła Żary 24+930 do węzła Iłowa 37+500” został podpisany przez firmę Skanska S.A. z siedzibą w Warszawie z Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 20.09.2004 r., a więc już po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej w dniu 01.05.2004 r., Polska jako państwo członkoskie przestało być beneficjentem Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej ISPA kierowanego tylko i wyłącznie do państw kandydujących. Wszystkie projekty zatwierdzone do finansowania w ramach funduszu ISPA są od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej kontynuowane w następnych latach jako projekty Funduszu Spójności. Od 1 maja 2004 r. projekty finansowane ze środków funduszu ISPA są realizowane w ramach Funduszu Spójności. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.