Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bełchatowie
USI/406/17/2204/DŚ/07
z 31 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USI/406/17/2204/DŚ/07
Data
2007.08.31



Autor
Urząd Skarbowy w Bełchatowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
dofinansowanie
odpisy amortyzacyjne
środek trwały


Pytanie podatnika
Dotyczy zaliczenia przez podatnika, będącego „małym podatnikiem”, do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (na podstawie przepisów art. 22k ust. 7-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od zakupionego środka trwałego - maszyny drukarskiej fleksograficznej Ofem 8, w związku z dofinansowaniem w/w zakupu w ramach programu „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego."


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007r, w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie uznaje za nieprawidłowe Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2007 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia przez podatnika, będącego „małym podatnikiem”, do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (na podstawie przepisów art. 22k ust. 7-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od zakupionego środka trwałego - maszyny drukarskiej fleksograficznej Ofem 8, w związku z dofinansowaniem w/w zakupu w ramach programu „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego”.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy sie postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 14a § 2 cytowanej ustawy – wniosek, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Składając wniosek podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W dniu 20.06.2007r. zwrócił się Pan z wnioskiem do organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia przez podatnika, będącego „małym podatnikiem”, do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (na podstawie przepisów art. 22k ust. 7-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od zakupionego środka trwałego - maszyny drukarskiej fleksograficznej Ofem 8, w związku z dofinansowaniem w/w zakupu w ramach programu „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego”. Zapytanie uzupełnił Pan pismem, złożonym w dniu 19.07.2007 roku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą: Drukarnia „A...” będąc „małym podatnikiem”.
W dniu 30.04.2007 roku dokonał Pan zakupu maszyny drukarskiej fleksograficznej Ofem 8, udokumentowanego fakturą VAT nr FA/.../.../2007, za kwotę netto 400.000,00 zł (brutto 488.000,00 zł). Zapłaty za w/w zakup dokonano w transzach:


#9679; w dniu 27.09.2006r - kwota zaliczki 48.800,00 zł, udokumentowana fakturą VAT nr ZAL/.../.../...,
#9679; w dniu 12.04.2007r. – kwota zaliczki 360.000,00 zł, udokumentowana fakturą VAT nr ZAL/.../.../....

Zapłaty za fakturę końcową w wysokości 79.200,00 zł dokonano dnia 14.05.2007 roku.

W dniu 30.04.2007r. dokumentem OT nr 01/04/OT maszyna drukarska została przyjęta do użytkowania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Środek trwały zakwalifikowany został do grupy 5 Klasyfikacji Środków Trwałych (nr 548 – Maszyny, urządzenia i aparaty poligraficzne). Wartość początkową maszyny ustalono w kwocie 400.000,00 zł.
W miesiącu 04/2007r. naliczono jednorazowy odpis amortyzacyjny w wysokości 177.081,12 zł, tj. w kwocie nie przekraczającej 50.000,00 Euro jako stanowiący koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. Następne odpisy amortyzacyjne od wartości środka trwałego w kwocie 222.918,88 zł (400.000,00 zł pomniejszonej o 177.081,12 zł) naliczane zostaną od miesiąca stycznia 2008 roku metodą liniową wg rocznej stawki 20% przyjętej dla używanych środków trwałych.
W złożonym wniosku poinformował Pan również, iż w dniu 05.09.2006 roku zawarł umowę z Ł.RR..S.A. o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa projektu inwestycyjnego - zakupu maszyny fleksograficznej za kwotę 400.000,00 zł netto. Wartość dofinansowania wynosić ma 50% wartości w/w projektu, tj. 200.000,00 zł. Oświadczył Pan, iż do dnia złożenia wniosku o udzielenie interpretacji nie uzyskał Pan powyższego dofinansowania, jak również nie jest Pan w stanie określić, czy zostanie ono przyznane.


W związku z opisanym stanem faktycznym, przedstawił Pan dwa własne stanowiska w sprawie dotyczącej dalszej metody amortyzacji w/w urządzenia, tj. :


#9679; 1 stanowisko:
W przypadku odrzucenia wniosku o dofinansowanie zakupionego środka trwałego – w 2008 roku odpisy amortyzacyjne naliczane metodą liniową wg stawki 20% stanowić będą koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej;
#9679; 2 stanowisko:
W przypadku otrzymania dofinansowania w 2008 roku w wysokości 200.000,00 zł, naliczana amortyzacja metodą liniową od miesiąca stycznia 2008r, stanowiąca koszt uzyskania przychodu zostanie korygowana systematycznie miesięcznie do wysokości otrzymanej dotacji przez pozostały okres amortyzacji środka trwałego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego sformułował Pan pytanie, czy opisany wyżej sposób postępowania jest prawidłowy.


Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie stwierdza, co następuje:
Przepis art. 5a pkt 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 Euro; przeliczenia kwot wyrażonych w Euro dokonuje się wg średniego kursu Euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Ponieważ przychód z działalności gospodarczej, wykazany przez Pana w zeznaniu rocznym PIT-36L za 2006 rok wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczył kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 Euro, która wynosi 3.180.000,00 zł za 2007 rok, oznacza to, iż jest Pan „małym podatnikiem”.
Zakupiony przez Pana jako „małego podatnika” środek trwały o wartości początkowej 400.000,00 zł zakwalifikował Pan do grupy 5 Klasyfikacji Środków Trwałych (nr 548 – Maszyny, urządzenia i aparaty poligraficzne). Stawka amortyzacyjna w/w maszyny wynosi 7%, jak wynika z załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z zawartej we wniosku informacji wynika, iż przyjął Pan do amortyzacji stawkę 20%.

Zgodnie z przepisami art. 22k ust. 7, ust. 8 i ust. 12 powołanej wyżej ustawy – mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (z wyłączeniem samochodów osobowych), w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych (nie wcześniej, niż w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji), do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 Euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Przy określaniu powyższego limitu nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 3.500 zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22f ust. 3 w/w ustawy.
Przeliczenia na złoty kwoty 50.000 Euro dokonuje się wg średniego kursu Euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Średni kurs Euro na 2 października 2006r wynosił 3,9745 zł.
Łącznie wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, niezależnie od ilości środków trwałych, w roku podatkowym nie może przekroczyć równowartości kwoty 50.000 Euro, która na 2007 rok wynosi 199.000,00 zł.
Zgodnie z art. 22k ust. 10 powołanej wyżej ustawy - dokonany w 2007 roku jednorazowy odpis amortyzacyjny stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego, dotyczących pomocy w ramach pomocy de minimis.

Stosownie do przepisów art. 22k ust. 8 w/w ustawy - od następnego roku podatkowego 2008 odpisów amortyzacyjnych dokonywać należy wg jednej z dwu zasad:


#9679; w myśl przepisów art. 22k ust. 1 w/w ustawy:
Dla maszyn i urządzeń, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych oraz środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych - od wartości początkowej środka trwałego, pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania; przy zastosowaniu stawki amortyzacyjnej podanej w Wykazie stawek amortyzacyjnych, podwyższonej o współczynnik nie wyższy, niż 2,0. Począwszy od roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody, określonej w art. 22i ust. 1, podatnik dokonuje dalszych odpisów zgodnie z art. 22i ustawy.


#9679; w myśl przepisów art. 22i w/w ustawy:
Wg zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, tj. od wartości początkowej środka trwałego przy zastosowaniu stawki amortyzacyjnej, podanej w Wykazie stawek amortyzacyjnych. Dla maszyn i urządzeń, zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu istnieje możliwość podwyższenia stawki amortyzacyjnej o współczynnik nie wyższy, niż 2,0.

W przypadku odrzucenia Pana wniosku o dofinansowanie zakupionego środka trwałego maszyny drukarskiej fleksograficznej Ofem 8, odpisów amortyzacyjnych w 2008 roku i latach następnych dokonywać należy jedną z opisanych wyżej metod.
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.
Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, które zgodnie z art. 23 ust. 1 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku otrzymania przez Pana w 2008 roku dofinansowania w wysokości 200.000,00 zł, tj. 50% wartości początkowej zakupionej maszyny drukarskiej, zgodnie z zawartą umową z Ł.R.R. S.A. - zastosowanie mają przepisy art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy ustawy - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych wg zasad określonych w art. 22a – 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Powyższy przepis nie zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi. Jednocześnie środki finansowe otrzymane na ten cel, jako zwrot tych wydatków, nie będą przychodami, na podstawie przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy.
Fakt otrzymania dofinansowania nie wpływa na wartość początkową środka trwałego. Moment faktycznego otrzymania dofinansowania, które częściowo pokrywa koszt zakupionego środka trwałego ma wpływ na zaliczenie odpisów amortyzacyjnych w koszty uzyskania przychodów od tej części wartości początkowej środka trwałego, która nie została zwrócona podatnikowi.
W miesiącu faktycznego otrzymania dofinansowania, które częściowo pokryje koszt zakupu środka trwałego powstanie obowiązek zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tylko tych odpisów amortyzacyjnych, które są naliczane od tej części wartości początkowej, która nie została zwrócona podatnikowi w formie dofinansowania.
Natomiast w związku z wcześniejszym zaliczaniem w koszty uzyskania przychodu całości odpisów amortyzacyjnych w miesiącu otrzymania dofinansowania należy skorygować (zmniejszyć), zgodnie z norną prawną zawartą w art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy, koszty uzyskania przychodów o naliczone odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego, sfinansowanej otrzymanym dofinansowaniem, za cały okres od rozpoczęcia amortyzacji środka trwałego do miesiąca poprzedzającego miesiąc otrzymania dofinansowania.


Mając na uwadze powyższe ustalenia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie uznaje Pana stanowisko, przedstawione w zapytaniu za nieprawidłowe.
Powyższa interpretacja:
I. dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
II. nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj