Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-889/12/BG
z 18 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-889/12/BG
Data
2012.10.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
następstwo prawne
specjalna strefa ekonomiczna
sukcesja
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
Istota interpretacji
w zakresie m.in. ustalenia czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, prowadząc działalność gospodarczą w dwóch strefach ekonomicznych na podstawie Zezwoleń, Wnioskodawca będzie mógł prowadzić jedną łączną ewidencję rachunkową dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń (podlegających zwolnieniu z pdop) i odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu
Wniosek ORD-IN 7 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 18 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, prowadząc działalność gospodarczą w dwóch strefach ekonomicznych na podstawie Zezwoleń, Wnioskodawca będzie mógł prowadzić jedną łączną ewidencję rachunkową dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń (podlegających zwolnieniu z pdop) i odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu - jest prawidłowe. (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4) UZASADNIENIE W dniu 18 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, prowadząc działalność gospodarczą w dwóch strefach ekonomicznych na podstawie Zezwoleń, Wnioskodawca będzie mógł prowadzić jedną łączną ewidencję rachunkową dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń (podlegających zwolnieniu z pdop) i odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca (Spółka A) jest podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób prawnych (pdop). Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia nr 202 z dnia 1 grudnia 2006 r. (dalej: Zezwolenie Spółki A), przy czym w dokumencie Zezwolenia Spółki A wskazana została inna nazwa spółki z o.o., pod którą to Spółka A działała do czerwca 2012 r. Zezwolenie Spółki A po jego wydaniu zostało zmienione (poprzez wydłużenie określonego w nim terminu poniesienia wydatków inwestycyjnych). Spółka A prowadzi również częściowo działalność gospodarczą poza terenem Strefy, z tym, że w zakresie dochodu na tej działalności Spółka A nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Zezwolenie udzielone zostało Wnioskodawcy w trakcie obowiązywania rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485, dalej: Rozporządzenie o SSE). Zezwolenie Spółki A ma obowiązywać do dnia 8 sierpnia 2016 r. Na jego podstawie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 21, poz. 86, t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej : updop). Obecnie Wnioskodawca zamierza połączyć się z inną Spółką z o.o. (dalej: Spółka B lub Spółka przejmowana, a łącznie ze Spółką A: Spółki). Spółka B jest polskim podatnikiem pdop. Spółka przejmowana prowadzi działalność na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Wałbrzyska SSE) na podstawie dwóch zezwoleń strefowych:
(dalej łącznie: Zezwolenia Spółki B lub łącznie z Zezwoleniem Spółki A: Zezwolenia). Zezwolenie Spółki B z 2000 r. zostało wydane jeszcze w trakcie obowiązywania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290), natomiast Zezwolenie Spółki B z 2008 r. już w okresie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r., Nr 236, poz. 1705, dalej: Rozporządzenie o WSSE). Zakresy działalności określone w Zezwoleniu Spółki A oraz w Zezwoleniach Spółki B w podstawowym zakresie są ze sobą zbieżne. Żadne z Zezwoleń ani przepisów, na podstawie których zostały wydane, nie zawiera ograniczeń w zakresie sukcesji praw i obowiązków z nich wynikających. Spółka A oraz Spółka B są dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu Załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.; Dz. Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141). Każdej ze Spółek w związku z uzyskanymi Zezwoleniami i poniesionymi nakładami inwestycyjnymi przysługują określone na podstawie właściwych przepisów limity pomocy publicznej, jaką każda ze Spółek może uzyskać, m.in. w postaci zwolnienia od pdop dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE). Połączenie Spółek ma być dokonane przez przejęcie, w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: ksh), tj poprzez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę A. Połączenie nie będzie wiązało się ze zmianami inwestycji objętych Zezwoleniami, w szczególności nie będzie prowadziło do relokacji żadnej z inwestycji, w związku z którymi wydane zostały Zezwolenia. Inwestycje rozumiane jako ogół nabytych przez Spółki środków trwałych oraz stworzone przez nie nowe miejsca pracy pozostaną więc w dotychczasowej lokalizacji, tj. w regionie, w jakim inwestycja uzyskała Zezwolenie oraz zgodnie z nim miała zostać zrealizowana i utrzymana. W związku z powyższym w wyniku połączenia Wnioskodawca prowadzić będzie działalność na terenie zarówno Wałbrzyskiej SSE, jak i SSE, na podstawie i w zakresie określonym w Zezwoleniach. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy po dokonaniu przez Wnioskodawcę przejęcia Spółki B, prowadząc działalność gospodarczą w dwóch strefach ekonomicznych na podstawie Zezwoleń, Wnioskodawca będzie mógł prowadzić jedną łączną ewidencję rachunkową dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń (podlegających zwolnieniu z pdop) i odrębną ewidencję dla działalności podlegającej opodatkowaniu... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4) 1.Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy. Mając na uwadze brzmienie powołanych poniżej przepisów (a także spójną i bogatą praktykę organów podatkowych w tej kwestii), Wnioskodawca stoi na stanowisku, że gdy w wyniku przejęcia Spółki B Zezwolenia Spółki B przejdą na Wnioskodawcę, zgodnie z zasadami sukcesji. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku prowadzenia odrębnych ewidencji dla dochodów z działalności prowadzonej na podstawie każdego z Zezwoleń. Wnioskodawca uważa, że będzie mógł prowadzić jedną łączną ewidencję dla dochodów pochodzących z działalności prowadzonej na podstawie wszystkich Zezwoleń oraz odrębną ewidencję dla dochodów osiąganych z działalności opodatkowanej. 2.Brzmienie przepisów Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 4 oparte jest na interpretacji następujących przepisów:
3.Uzasadnienie szczegółowe Zarówno Rozporządzenie o WSSE, jak i Rozporządzenie o KSSE zawierają odpowiednie przepisy dotyczące sytuacji, w której podatnik prowadzi działalność równolegle w SSE, jak i poza nią. Nakazują one przedsiębiorcy organizacyjne wyodrębnienie tych działalności. Zgodnie z art. 9 ust. 1 updop, podatnicy pdop są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej tak, by określała ona wysokość dochodu, podstawę opodatkowania oraz należny podatek, z uwzględnieniem zasad określania podstawy opodatkowania oraz straty wynikających z art. 7 ust. 3 i 4 updop. W związku z tym, w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność zarówno w SSE na podstawie przyznanego mu zezwolenia strefowego, jak i poza SSE, konieczne jest wyodrębnienie ewidencji obejmującej dochody z działalności objętej zezwoleniem strefowym. Przepisy nie wskazują wyraźnie, na czym polegać ma organizacyjne wyodrębnienie działalności prowadzonej w SSE, jednakże uznać należy, że celem tej regulacji jest takie ewidencjonowanie przez przedsiębiorcę dochodów opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania, aby istniała możliwość wyraźnego ich rozgraniczenia i jasnego określenia, jaka powinna być podstawa opodatkowania, a jaka część dochodu powinna być z opodatkowania zwolniona. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 19 kwietnia 2006 r. (znak SPS-023-2267/06): „Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. A zatem wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym. Wcześniej Ministerstwo Finansów zajęło podobne stanowisko w piśmie z dnia 31 października 2003 r (znak: PB4/ KGK-8214-2434-319/03) skierowanym do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z którym: „Zdaniem Ministerstwa Finansów organizacyjne wyodrębnienie, służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym". Jak wynika z powyższego, wymogi dotyczące prowadzenia stosownej ewidencji rachunkowej oraz wyodrębnienia organizacyjnego mają na celu prawidłowe ustalenie dochodu opodatkowanego oraz dochodu zwolnionego z opodatkowania i pod kątem realizacji tych celów należy oceniać prawidłowość prowadzonej przez podatników ewidencji. Z powołanych przepisów wynika jedynie podział dochodów na dwie kategorie, tj. na: zwolnione od opodatkowania dochody z działalności w SSE oraz dochody niepodlegające temu zwolnieniu. Przepisy nie wprowadzają obowiązku prowadzenia odrębnych ewidencji dla dochodów osiąganych z działalności prowadzonej na podstawie różnych zezwoleń strefowych, czy też nawet w odrębnych SSE. Powyższa teza znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Na szczególną uwagę zasługuje interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2011 r., sygn. akt IBPBI/2/423-1036/11/AK, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Organ potwierdził w niej następujące stanowisko podatnika: „(…) pomimo faktu, iż działalność zwolniona będzie prowadzona przez Spółkę jednocześnie na terenie dwóch stref ekonomicznych (MSSE oraz KSSE), zgodnie z brzmieniem wskazanych powyżej regulacji, na Spółce ciążył będzie obowiązek odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego (osiąganego poza Zezwoleniami) oraz dochodu zwolnionego (osiąganego w ramach Zezwoleń). Nie będzie natomiast konieczne wyodrębnianie dochodu osiąganego w ramach poszczególnych Zezwoleń". Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca zwraca uwagę, ze ponieważ przepisy Ustawy o SSE ani żadnego z właściwych rozporządzeń nie odnoszą się do kwestii odrębnego ewidencjonowania dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie różnych zezwoleń strefowych, to nie ma również powodu, by rozróżniać możliwość łącznego prowadzenia tej ewidencji zależnie od tego, czy miałaby ona obejmować działalność prowadzoną tylko w jednej SSE (na podstawie więcej niż jednego zezwolenia), czy też w więcej niż jednej SSE. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy zasadne jest również przywołanie w tym zakresie interpretacji organów podatkowych wydanych na gruncie stanów faktycznych analogicznych do opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, dotyczących sytuacji podatników prowadzących działalność na terenie jednej SSE na podstawie więcej niż jednego zezwolenia strefowego, a wyrażających stanowisko spójne z przedstawionym powyżej przez Wnioskodawcę poglądem. Możliwość prowadzenia łącznej ewidencji zwolnionych z opodatkowania dochodów pochodzących z działalności w SSE prowadzonej na podstawie więcej niż jednego zezwolenia strefowego zaakceptował m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2009 r., sygn. akt IBPB1/2/423-256/09/AM. Organ przychylił się w niej do stanowiska podatnika, który stwierdził, że „brak jest natomiast wymogu dodatkowego podziału dochodów działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów strefowych związanych z odrębnymi zezwoleniami". Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2010 r., sygn. akt ITPB3/423-256/10/MK. Podobnie stwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydając interpretację indywidualną z dnia 21 lutego 2011 r„ sygn. akt IBPBI/2/423-1632/10/SD, oraz stwierdzając, że „w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w zakresie objętym posiadanymi zezwoleniami". W interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r., sygn. akt IBPBI/2/423-150/09/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził stanowisko podatnika - spółki, która stwierdziła, że „niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych (...) będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 Ustawy CIT”. Wnioskodawca stwierdza zatem, że zgodne z obowiązującymi przepisami możliwe jest łączne prowadzenie ewidencji dla całej działalności prowadzonej na podstawie wszystkich posiadanych przez podatnika zezwoleń strefowych, niezależnie od tego, ile ich jest i czy dotyczą one działalności na terenie jednej bądź też więcej niż jednej SSE. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie pytań nr 1-3 wydano odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.