Interpretacja Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej
PP 442/1/14/23/06
z 22 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 442/1/14/23/06
Data
2006.08.22



Autor
Urząd Skarbowy w Środzie Śląskiej


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
budynek używany
grunty
sprzedaż budynków
towar używany
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż przez Gminę budynków używanych i gruntów z nimi związanych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18.05.2006 r., który wpłynął w dniu 22.05.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uznające, że sprzedaż przez Gminę budynków używanych i gruntów z nimi związanych – działka Nr /7, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 22.05.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wpłynął wniosek Gminy o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 18.08.2006 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Złożony wniosek zawiera następujący opis stanu faktycznego:
Gmina w dniu 20 marca 1995 r. uzyskała od Skarbu Państwa na podstawie umowy nieodpłatnego przeniesienia własności, zabudowaną działkę gruntu Nr /7.
Działka znajduje się na obszarze dla, którego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W oparciu o ustalenia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy przeznaczenie tej działki jest następujące:
- działka Nr /7 - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów – istniejący zakład ceramiki budowlanej.
Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka figuruje jako:
/7 – inne tereny zabudowane.
Działka zabudowana Nr /7 została przyjęta do ewidencji środków trwałych 20 marca 1995 r.
Na działce znajdują sie budynki:
- dwa budynki suszarni naturalnych, rok budowy 1930
- wyrobownia, rok budowy 1960
- kotłownia, rok budowy 1960
- budynek socjalno-biurowy, rok budowy 1960
- budynek produkcyjny, rok budowy 1930
- stacja trafo, rok budowy 1930.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że przed wprowadzeniem tych budynków do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania nie poniesiono wydatków na ulepszenie, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Wnioskodawca pyta czy sprzedaż budynków położonych na działce /7 wraz z gruntem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług będzie zwolniona.
Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowych budynków używanych i gruntów z nimi związanych, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. działając na podstawie art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) dokonał oceny stanowiska Gminy zawartego w przedmiotowym wniosku i stwierdził, że jest ono prawidłowe.
W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).
Towarem, w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty.
Jednakże ustawa o VAT przewiduje zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku dostawy niektórych towarów.
Zwolnieniem takim stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy objęta jest dostawa towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Przez towary używane – zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy rozumie się:
1) budynki, budowle i ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
W myśl przepisu art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Sprzedaż gruntu podlega zatem opodatkowaniu w ten sam sposób jak sprzedaż budynków i budowli trwale związanych z gruntem, bowiem w przypadku transakcji, których przedmiotem jest grunt wraz ze znajdującymi się na nim budynkami, opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT podlega sprzedaż budynków, natomiast grunt nie stanowi samodzielnego przedmiotu takiej transakcji. Wartość gruntu podwyższa wartość budynków i podlega opodatkowaniu wg stawki właściwej dla sprzedawanego budynku.
W świetle ww. uregulowań prawnych, w sytuacji opisanej w złożonym wniosku tj. gdy:
- budynki spełniają definicję towaru używanego zawartą w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT gdyż od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat (budynki zostały wybudowane w roku 1930 lub 1960), w stosunku do tych towarów Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (Gmina weszła w ich posiadanie na podstawie umowy nieodpłatnego przeniesienia własności przez Skarb Państwa),
- Gmina nie poniosła wydatków na ich ulepszenie (nie miały miejsca przesłanki art. 43 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług), tutejszy organ stwierdza, że dostawa przedmiotowych budynków będzie podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług na mocy zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Również zbycie gruntu w przypadku dostawy przedmiotowych budynków trwale związanych z gruntem, jest zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ dostawa tych budynków korzysta ze zwolnienia od podatku.
W tym stanie rzeczy stanowisko Gminy uważa się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj