Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/36/2007/PP
z 17 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/36/2007/PP
Data
2007.08.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
agent
banki
płatnik
pośrednictwo


Pytanie podatnika
Czy Bank pełniący rolę Agenta Płatności będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 w/w ustawy z tytułu rozliczania jednostek uczestnictwa w funduszach zagranicznych lub z tytułu przyjmowania zleceń zamiany jednostek uczestnictwa w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami jak i nierezydentami w Polsce i czy w związku z tym będzie obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Banku "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

P o s t a n a w i a

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank zamierza pełnić rolę agenta płatności, w szczególności dla funduszy zagranicznych typu FCP z siedzibą w Luksemburgu, po uprzednim zawiadomieniu przez te fundusze Komisji Nadzoru Finansowego o zamiarze zbywania tytułów uczestnictwa na terytorium Polski zgodnie z art. 253 ust. 1 ustawy o Funduszach Inwestycyjnych.


    Agent Płatności, którym może być wyłącznie bank krajowy lub krajowy oddział instytucji kredytowej (art. 257 ustawy o Funduszach Inwestycyjnych), na podstawie umowy z funduszem zagranicznym zobowiązany jest m. in. do:

  1. przyjmowania wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego;
  2. dokonywania wypłat środków z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa;
  3. dokonywania wypłat dochodów lub innych świadczeń należnych uczestnikom funduszu zagranicznego.


Tytuły uczestnictwa mogą być zbywane przez fundusz zagraniczny za pośrednictwem Banku rezydentom podatkowym krajowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy pdof oraz nierezydentom podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 2a w/w ustawy.


    Proces nabycia jednostek uczestnictwa przebiegać będzie w następujący sposób:
  1. Klient Banku, będący osobą fizyczną, zamierzając nabyć tytuły uczestnictwa w zagranicznym funduszu, składa odpowiednie zlecenie nabycia w dowolnym oddziale Banku.
  2. Klient dokonuje zapłaty za nabywane jednostki uczestnictwa w zagranicznym funduszu poprzez zlecenie dokonania przelewu odpowiednich środków z posiadanego rachunku bankowego w Banku na wskazany rachunek funduszu zagranicznego prowadzony przez Agenta Płatności.
  3. Następnie Agent Płatności weryfikuje zlecenia nabycia tytułów uczestnictwa w wybranym zagranicznym funduszu inwestycyjnym, z dokonanymi wpłatami na odpowiedni rachunek bankowy funduszu zagranicznego, prowadzony przez Agenta Płatności.
  4. Zlecenie nabycia tytułów uczestnictwa będzie następnie przekazywane do Agenta Transferowego, który na zlecenie funduszu zagranicznego między innymi prowadzi rejestry uczestników oraz dokonuje rozliczeń związanych z nabywaniem i umarzaniem tytułów uczestnictwa. W analizowanym przypadku agentem transferowym będzie Bank S.A. z siedzibą w Luksemburgu.
  5. Agent Płatności dokonuje przelewu środków zgromadzonych na rachunku funduszu zagranicznego z tytułu zleceń nabycia tytułów uczestnictwa na wskazany rachunek Agenta Transferowego w Luksemburgu w dniu przyjęcia zlecenia klienta o nabyciu jednostek uczestnictwa.
  6. Agent Transferowy realizując zlecenie, przydzielać będzie klientowi określoną liczbę tytułów uczestnictwa.
  7. Każdorazowo Agent Transferowy będzie prekazywać potwierdzenia realizacji zleceń, za pośrednictwem Agenta Płatności, uczestnikom funduszu zagranicznego.

    Proces odkupu (umorzenia) tytułów uczestnictwa przebiegać będzie w następujący sposób:
  1. Klient - uczestnik funduszu zagranicznego składa w dowolnym oddziale Banku zlecenie umorzenia posiadanych tytułów uczestnictwa.
  2. Bank przekazuje zlecenie Agentowi Transferowemu.
  3. Agent Transferowy realizuje zlecenie poprzez umorzenie wskazanej w zleceniu liczby tytułów uczestnictwa.
  4. Agent Transferowy przekazuje na rachunek bankowy funduszu zagranicznego prowadzony przez Agenta Płatności kwoty z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa należnych klientowi.
  5. Bank otrzymane kwoty zarachowuje na rachunku bankowym klienta.
  6. Każdorazowo Agent Transferowy będzie przekazywać potwierdzenia realizacji zleceń, za pośrednictwem Agenta Płatności, uczestnikom funduszu zagranicznego.


Zgodnie z przepisami ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, fundusz zagraniczny po złożeniu odpowiedniego zawiadomienia do Komisji Nadzoru Finansowego może zbywać tytuły uczestnictwa na terytorium Polski.
Zbywanie oraz wykonywanie innych dyspozycji związanych z obsługą tytułów uczestnictwa, w granicach przewidzianych ustawą o funduszach inwestycyjnych, jest możliwe w tym szczególnym przypadku przy udziale Banku, który jako podmiot prowadzący działalność maklerską może pośredniczyć w zbywaniu tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego.

W analizowanym stanie faktycznym Bank, będąc jednocześnie Agentem Płatności, zamierza pośredniczyć w zbywaniu i umarzaniu jednostek uczestnictwa zagranicznego funduszu. Pośrednictwo to będzie się ograniczać do przyjmowania stosownych zleceń od Klientów Banku i przekazywania ich Agentowi Transferowemu. Rolą Agenta Transferowego będzie realizacja na rzecz klienta Banku przekazanych przez Bank zleceń nabycia lub umorzenia tytułów uczestnictwa zagranicznego funduszu.

Bank będzie pełnić jedynie funkcje pośrednictwa w obsłudze i rozliczeniach związanych z nabywaniem i umarzaniem przez Klientów Banku tytułów uczestnictwa zagranicznego funduszu. Zadania Banku w tym procesie są ograniczone jedynie do następujących czynności:
- przyjmowania zleceń nabycia bądź umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego,
- dokonywania odpowiednich rozliczeń finansowych - związanych z zakupem jednostek uczestnictwa lub ich umorzeniem,
- dokonywania stosownych zapisów na rachunkach bankowych klienta.

Bank zauważa, że w opisanym stanie faktycznym będąc jednocześnie Agentem Płatności, nie będzie stroną stosunków prawnych z tytułu uczestnictwa w funduszu, nie będzie też podmiotem zobowiązanym do dokonania wypłaty lub w stosunku do którego przysługuje roszczenie o dokonanie wypłaty. Bank będzie jedynie zobowiązany do dokonania odpowiednich zapisów księgowych na rachunku bankowym klienta. Za poprawne wyliczenie kwot należnych klientowi z tytułu uczestnictwa w funduszu jest odpowiedzialny sam fundusz oraz Agent Transferowy w jego imieniu.

Zdaniem Banku, w świetle art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Bank pełniący rolę Agenta Płatności nie będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 w/w ustawy z tytułu rozliczania jednostek uczestnictwa w funduszach zagranicznych ani z tytułu przyjmowania zleceń zamiany jednostek uczestnictwa w stosunku do osób fizycznych będących rezydentami jak i nierezydentami w Polsce, jak również nie będzie obowiązanym do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu zagranicznego.


W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Pojęcie płatnika zdefiniowane zostało w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W świetle jego treści płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobierania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Źródłem przychodów, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm./, są m. in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c, przy czym zgodnie z art. 5a pkt 14 ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, w myśl art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%, z zastrzeżeniem art. 52a tej ustawy.
Zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 4 powolanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące dzialalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności (świadczeń) z tytułów określonych m. in. w art. 30a ust. 1 ustawy sa obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, tj. m. in. dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Podatek ten podlega przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę bądź miejsce prowadzenia dzialalności przez płatnika w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, o czym stanowi art. 42 ust. 1 ustawy. Ponadto płatnik, o którym mowa w art. 41 ustawy, w myśl art. 42 ust. 1a obowiązany jest w terinie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia dzialalności, gdy platnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

    Natomiast na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy płatnik, w terminie do końca lutego roku nastęującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać podatnikom, o których mowa:
  1. w art. 3 ust. 1 ustawy, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
    Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Bank pełni rolę Agenta Płatniczego, który na podstawie art. 257 ust. 2 ustawy z dnia 27.05.2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) zobowiązany jest do prowadzenia rachunków podmiotów, które nabyły jednostki uczestnictwa w zagranicznym funduszu kapitałowym, a w szczególności do:
  1. przyjmowania wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego;
  2. dokonywania wypłat środków z tytułu umorzenia tytułów uczestnictwa;
  3. dokonywania wypłat dochodów lub innych świadczeń należnych uczestnikom funduszu zagranicznego.

Ponadto z treści wystąpienia wynika, że Bank będzie również realizował funkcję wskazaną w art. 257 ust. 3 w/w ustawy tj. pośredniczył w zbywaniu i umarzaniu na terytorium RP tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego posiadając stosowne zezwolenie komisji.
Jednostki uczestnictwa, których dotyczy wystąpienie, są emitowane przez inne podmioty.
Pośrednictwo Banku będzie ograniczać się do przyjmowania stosownych zleceń od klientów Banku i przekazywaniu ich Agentowi Transferowemu. Rolą Agenta Transferowego będzie realizacja na rzecz klienta Banku przekazanych przez Bank zleceń nabycia lub umorzenia tytułów uczestnictwa zagranicznego funduszu.

W przedstawionym stanie faktycznym Bank jedynie pośredniczy w wypłacie dochodów uczestników funduszu, natomiast tytuł (zobowiązanie) do realizacji przedmiotowych świadczeń pozostaje po stronie zagranicznego funduszu inwestycyjnego i działającego w jego imieniu Agenta Transferowego.

Bank nie będzie więc płatnikiem w rozumieniu Ordynacji podatkowej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych za jego pośrednictwem przez zagraniczny fundusz inwestycyjny wypłat dla uczestników tego funduszu, jak również do sporządzania informacji o wysokości uzyskanego przychodu (dochodu).

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym uczestnik funduszu obowiązany jest do wykazania należnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj