Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
II-1/415-19/07/MP
z 27 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II-1/415-19/07/MP
Data
2007.07.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
podróż służbowa (delegacja)
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy Związek jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot zwrotów kosztów za paliwo oraz nadwyżki od limitu określonego w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej liub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju?


P O S T A N O W I E N I E


Działając na podstawie art.14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity – Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 17.05.2007r. (data wpływu do tut. organu 18.05.2007r.) uzupełnionego w dniu 20.06.2007r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczące opodatkowania: należności pieniężnych za dojazd, posiedzenia i delegacje członków Zarządu

postanawia stanowisko Płatnika uznać za nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny przedstawiony przez Płatnika:

Wybrani przez Walny Zjazd Delegatów członkowie Zarządu korzystają z prywatnych samochodów w celu dojazdu do biura na posiedzenia. Poniesione koszty dojazdu dokumentują fakturami za paliwo lub w ewidencji przebiegu pojazdu. Związek dokonywał ww zwrotu wydatków związanych z dojazdem na posiedzenia. Od wypłaconych należności potrącał 19% zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiał po zakończonym roku podatkowym imienne informacje o PIT-8B i załącznik PIT-R.

Ponadto, poza posiedzeniami w sprawach organizacyjnych, których częstotliwość określona została w Statucie, Prezes i członkowie Zarządu w sprawach służbowych wyjeżdżali również w delegacje krajowe. Wówczas rozliczenie delegacji następowało zgodnie z obowiązującymi przepisami o podróżach służbowych bez opodatkowania. Członkowie Zarządu nie mają zawartych ze związkiem umów o pracę, są powoływani przez Walny Zjazd Delegatów Związku.

Związek zwrócił się z zapytaniem czy w opisanych wyżej sytuacjach postępował prawidłowo potrącając zaliczkę od kwot zwrotu kosztów za paliwo oraz nadwyżki od limitu określonego w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Stanowisko Płatnika w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy zwrot kosztów za paliwo dokonany w oparciu o przedłożone przez członków Zarządu faktury za paliwo lub ewidencję przebiegu pojazdu za dojazdy prywatnym samochodem do biura na posiedzenia Zarządu stanowi przychód tych osób, od którego Związek potrąca 19% zaliczkę oraz wystawia informacje PIT-R za miesiąc, którego dotyczą wydatki.

Natomiast od kwot wypłaconych delegacji, z tytułu podróży służbowych w sprawach związkowych, nie potrącał zaliczki na podatek dochodowy jeżeli kwota należności nie przekraczała limitu określonego w przepisach o podróżach służbowych. Pobierał zaliczki jedynie od nadwyżki ponad kwotę limitu określonego w tych przepisach.

Stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze w sprawie:

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W przepisie art. 10 ust. 1 ww ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyodrębnił i rozróżnił określone w pkt 5 – przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 – oraz w pkt 7 - przychody otrzymywane przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280 zł.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują terminu “pełnienia obowiązku społecznego i obywatelskiego”, również inne przepisy w randze ustawowej nie określają charakteru obowiązków społecznych i obywatelskich. Najczęściej do takich obowiązków zalicza się wykonywanie mandatu posła i senatora, radnego samorządu terytorialnego, nieetatowego członka Samorządowego Kolegium Odwoławczego, czy Regionalnej Izby Obrachunkowej, członków różnego rodzaju komisji wyborczych do władz publicznych i inne osoby wymienione w przepisach ustawowych.

Pełnienie funkcji w organach osoby prawnej, związane z odpowiedzialnością za jej funkcjonowanie - nie jest tożsame z funkcją radnego w samorządzie gminnym i nie może być przesłanką do utożsamiania świadczeń, otrzymywanych za pracę w organach stanowiących osób prawnych - z dietami radnych. Działacze Z nie reprezentują całej społeczności, reprezentują natomiast określoną grupę zawodową i działają w jej interesie, nie sprawują również funkcji publicznych – nie zawiadują sprawami państwowymi i nie uczestniczą w działaniu instytucji publicznej. Należy podkreślić, że Z jest niezależną, samorządną, społeczno-zawodową organizacją podmiotów pracujących dla dobra pszczelarstwa, a nie samorządem zawodowym.

W ocenie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze źródłem przychodów otrzymywanych przez członków zarządu nie jest pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych będących warunkiem niezbędnym do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pojęcie obowiązków społecznych lub obywatelskich odnosi się do zadań publicznych i państwowych, a nie do czynności związanych z zarządzaniem działalnością osoby prawnej, choćby miały charakter „społeczny” w znaczeniu, że nie związany z zatrudnieniem. Przychody te należy zakwalifikować do przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Kwestie dotyczące opodatkowania podróży służbowych znajdują uregulowanie w następujących przepisach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia z opodatkowania korzystają diety i inne należności za czas:

    - podróży służbowej pracownika,
    - podróży osoby nie będącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.


Na podstawie ww przepisu ze zwolnienia z opodatkowania korzystać będą diety i inne należności z tytułu szeroko rozumianej podróży wypłacone osobom nie będącym pracownikami – do wysokości przewidzianej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002r. - w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.)

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Związek wypłacał Prezesowi i członkom Zarządu należności z tytułu delegacji. Ich wysokość w niektórych wypadkach przekraczała kwoty określone w powołanych powyżej rozporządzeniach i wówczas związek prawidłowo jako płatnik pobierał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Obowiązek sporządzenia informacji PIT-R ciąży na płatnikach wypłacających należności z tyt. określonych w art. 13 pkt 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystających ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b oraz art. 21 ust. 1 pkt 17. Natomiast Związek dokonywał wypłat należności zakwalifikowanych do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy. Związek nie sporządza więc informacji PIT-R o wypłaconych osobom fizycznym kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.

Na Związku jako płatniku ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl regulacji zawartej w cytowanym przepisie płatnicy są obowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne. Obliczone zaliczki, stosownie do art. 41 ust. 1a ustawy, należy zmniejszyć z zastrzeżeniem art. 27 b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnik obowiązany jest, na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy, przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę na rachunek właściwego,według siedziby płatnika, urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik, ma obowiązek przesłania do urzędu skarbowego, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, roczne deklaracje według ustalonego wzoru, natomiast do końca lutego należy przesłać podatnikom imienne informacje o wysokości dochodu sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Związek prawidłowo postępował opodatkowując należności wypłacone z tyt. zwrotu za paliwo, a także nadwyżki ponad limit kwot wypłacanych z tyt. delegacji Prezesowi oraz członkom Zarządu. Natomiast płatnik nie ma obowiązku ww przypadkach sporządzać informacji PIT-R.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj