Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPP-443-51/07/BS
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPP-443-51/07/BS
Data
2007.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
maszyny
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
podatek naliczony
samochód ciężarowy
stacja paliw


Pytanie podatnika
Czy można odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących hurtowy zakup paliwa do samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych (wlewanego bezpośrednio do zbiornika), niezawierających numerów rejestracyjnych pojazdów tankujących z tych zbiorników.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, oceniając stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2007 r. (data wpływu do Urzędu 29.06.2007 r), uzupełnionego w dniu 23.08.2007 r. (data wpływu do Urzędu 24.08.2007 r) o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą ....... Z uwagi na duże zużycie paliwa niezbędnego do pracy pojazdów i sprzętu na realizowanych budowach zamierza uruchomić wewnętrzną stację paliw na własne potrzeby.

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Wnioskodawcy można odliczyć podatek naliczony z faktur dokumentujących hurtowy zakup paliwa (wlewanego bezpośrednio do zbiornika), niezawierających numerów rejestracyjnych pojazdów tankujących z tych zbiorników, już w momencie jego zakupu, w sytuacji gdy wiadomo iż będzie ono zużyte wyłącznie do samochodów ciężarowych oraz maszyn budowlanych.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:•art. 86 ust. 1, 3-4, oraz ust. 10, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą, •§ 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 ze zm.) - zwanym dalej rozporządzeniem.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący: Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Od tej generalnej zasady ustawodawca poczynił jednak szereg odstępstw. Jeden z takich wyjątków sformułowany został w art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy na mocy którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych , o których jest mowa w art. 86 ust. 3 ustawy. Przepis § 9 ust. 5 cytowanego wyżej rozporządzenia określa, iż faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zakup paliwa dokonywany byłby bezpośrednio do zbiornika, a faktura dokumentująca zakup hurtowy nie zawierałaby nr rejestracyjnych pojazdów, które będą tankowane z w/w zbiornika. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że z przedmiotowego zbiornika tankowane byłyby jedynie samochody ciężarowe oraz maszyny budowlane, natomiast samochody osobowe oraz inne pojazdy dla których nie można zastosować obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego – na stacjach paliw. Jednocześnie Podatnik prowadziłby szczegółową ewidencję poboru paliwa, zawierającej datę tankowania oraz nr rejestracyjny lub nazwę sprzętu. Cytowany wyżej przepis § 9 ust. 5 rozporządzenia, nie będzie miał zastosowania w opisanej przez Panią sytuacji, gdyż nakłada obowiązek wskazywania na fakturach nr rejestracyjnych samochodów (pojazdów) jedynie w przypadku paliwa wlewanego bezpośrednio do baku pojazdu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Zatem w sytuacji gdy Podatnik paliwo z własnej stacji zużywa wyłącznie do: –pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, –pojazdów nieprzekraczających 3,5 tony spełniających jeden z warunków o których mowa w art. 86 ust. 4, pkt 1-4 ustawy, –pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy, przy prowadzeniu szczegółowej ewidencji poboru paliwa, ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup, mimo iż nie zawiera ona numerów rejestracyjnych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy powstaje w rozliczeniu za okres w którym Podatnik otrzymał fakturę, jeżeli zaś Podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy). Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Urzędu Skarbowego w Płocku ocenia stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu.Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj