Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.III/415-22/07
z 13 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/415-22/07
Data
2007.07.13


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dochód z najmu
działalność rolnicza
działy specjalne produkcji rolnej
gospodarstwo rolne


Pytanie podatnika
Czy przychody uzyskiwane z dzierżawy części gospodarstwa rolnego na rzecz spółki akcyjnej prowadzącej działalność w zakresie produkcji i sprzedaży piskląt indyczych oraz jaj wylęgowych, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawców zawarte w piśmie z 16.06.2007 r., jako nieprawidłowe.

Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, iż prowadzą Państwo działalność rolniczą w oparciu o posiadane gospodarstwo rolne. W dniu 13.03.2007 r. nabyli Państwo nieruchomość o łącznej powierzchni 15,8477 ha, w skład której wchodzą grunty orne, pastwiska trwałe, użytki rolne zabudowane oraz nieużytki. Nieruchomość ta jest zabudowana budynkami oraz budowlami i urządzeniami przeznaczonymi do produkcji zwierzęcej. Nabyta w ten sposób nieruchomość weszła w skład posiadanego dotychczas przez podatników gospodarstwa rolnego.
Następnie w dniu 13.03.2007 r. podatnicy zawarli umowę dzierżawy ze spółką akcyjną prowadzącą działalność w zakresie produkcji i sprzedaży piskląt indyczych jednotygodniowych oraz jaj wylęgowych indyczych. Zgodnie z powyższą umową, dzierżawca ma wykorzystywać przedmiotową nieruchomość na potrzeby produkcji jaj wylęgowych indyczych. Działalność ta prowadzona będzie w oparciu o stado reproduktorów indyczych, którymi zasiedlone będą obiekty hodowlane położone na terenie opisanej powyżej nieruchomości. Stada reproduktorów indyczych stanowić będą własność dzierżawcy – spółki akcyjnej. Zgodnie z przyjętymi przez strony uzgodnieniami, dzierżawca dokona na nieruchomości koniecznych prac o charakterze remontowo-modernizacyjnym, umożliwiających korzystanie z nieruchomości w ustalony przez strony sposób.
Dzierżawca nie zamierza prowadzić wylęgu piskląt indyczych na terenie przedmiotowej nieruchomości albowiem działalność ta jest prowadzona w zakładach wylęgowych należących do dzierżawcy. Pozyskane przez dzierżawcę w toku produkcji pisklęta indycze będą sprzedawane podmiotom prowadzącym hodowlę indyków.Z tytułu oddania nieruchomości w dzierżawę, pobierają Państwo od dzierżawcy czynsz - oddzielnie za dzierżawę gruntów, oddzielnie za dzierżawę obiektów hodowlanych i urządzeń.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy przychody uzyskiwane z dzierżawy wyżej opisanej nieruchomości podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Państwa zdaniem, przychody uzyskiwane z dzierżawy przedmiotowej nieruchomości nie stanowią źródła przychodów podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ działalność, którą zamierza prowadzić dzierżawca na terenie dzierżawionej nieruchomości wypełnia znamiona działalności rolniczej.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawców.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która została wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przepis ten stanowi, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednak zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów tej ustawy nie stosuje do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Art. 10 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy stanowi, że jednym ze źródeł przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Jak wynika z powyższego, do źródeł przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy ustawodawca zalicza między innymi dzierżawę gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej. Dzierżawa zaś gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze nie stanowi źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dla zwolnienia bądź opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z dzierżawy gospodarstwa rolnego lub jego składników najistotniejsze znaczenie ma cel w jakim będzie wydzierżawiane gospodarstwo rolne.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z pkt 6 lit. e) „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” będącej załącznikiem nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pkt 5 lit e) „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych” będącej załącznikiem nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że hodowla drobiu nieśnego - indyków w stadzie reprodukcyjnych powyżej 80 sztuk stanowi działy specjalne produkcji rolnej.

W przedstawionym stanie faktycznym, przychód uzyskiwany przez Państwa z tytułu dzierżawy zabudowanej nieruchomości rolnej na rzecz spółki akcyjnej prowadzącej między innymi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży jednodniowych piskląt indyczych oraz indyczych jaj wylęgowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (chyba że stado reprodukcyjne indyków posiadane przez spółkę akcyjną nie przekracza 80 sztuk) jako przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto tutejszy organ informuje, iż:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie – art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj