Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-736/12/MM
z 9 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-736/12/MM
Data
2012.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
budowa
cel kultu religijnego
darowizna
odliczenia
odliczenie od dochodu
ulga


Istota interpretacji
Możliwość odliczania od dochodu darowizn na cele kultu religijnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 3 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 30 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 30 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 5 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczania od dochodu darowizn na cele kultu religijnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczania od dochodu darowizn na cele kultu religijnego.

Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr ITPB2/415-736/12-2/MM z dnia 19 października 2012 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków. Ww. wniosek uzupełniony został pismem w dniu 25 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu 30 października 2012 r. ) oraz z dnia 30 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 5 listopada 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W wyniku inicjatywy społecznej powstał komitet odbudowy przedwojennego Pomnika. Wybudowany przez społeczeństwo w okresie międzywojennym pomnik był postawiony w dowód wdzięczności za uzyskanie przez Polskę niepodległości i został całkowicie zniszczony przez hitlerowców w 1939 r. Pomnik ten zostanie posadowiony na gruncie nie należącym do parafii. Przy pomniku tym odprawiane będą nabożeństwa przez Kościół Katolicki. Koszt budowy pomnika zostanie sfinansowany ze środków pozyskanych z darowizn od osób fizycznych oraz zakładów pracy. Wszelkie środki finansowe będą wpływały na wydzielone subkonto Społecznego Komitetu Odbudowy Pomnika, natomiast rozliczane będą przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Gminy „…”. Wnioskodawca zamierza dokonywać darowizn na ww. konto z przeznaczeniem na odbudowę pomnika.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy darowizny na budowę takiego pomnika mogą być uznane za darowizny na cele kultu religijnego, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uprawniają do pomniejszenia dochodu przed opodatkowaniem...


Zdaniem Wnioskodawcy, darowizny na budowę pomnika , przy którym będą odbywały się okazjonalnie praktyki religijne - zgodnie z art. 26 ust. w pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będą pomniejszały dochód przed opodatkowaniem


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele kultu religijnego, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.


W myśl art. 26 ust. 5 ww. ustawy, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:


  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.


Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 2 tej ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie:


  1. dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego - w przypadku darowizny pieniężnej;
  2. dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu - w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c.


Z ww. przepisu wynika, że warunkiem koniecznym do skorzystania z odliczenia darowizn pieniężnej na cele kultu religijnego jest to, aby jej wysokość udokumentowana była dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, z zaznaczeniem wskazanego wyżej celu darowizny.

Ponadto na podkreślenie zasługuje fakt, że powołane przepisy art. 26 za wyjątkiem określonym w ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają podmiotów, na rzecz których dokonane darowizny na cele kultu religijnego podlegają odliczeniu od dochodu darczyńcy. Ważny jest cel kultu religijnego. W potocznym słowa znaczeniu kult religijny oznacza zewnętrzny aspekt religijny, w odróżnieniu od teoretycznej doktryny, ogół obrzędów religijnych, całokształt czynności religijnych. Literalna wykładnia tego pojęcia prowadzi do wniosku, że do dokonania odliczeń od dochodu darowizny na cele kultu religijnego wystarczające jest przeznaczenie środków pieniężnych na realizację zewnętrznych aspektów życia religijnego.

Darowizny na cele kultu religijnego, to środki przeznaczone m.in. na: budowę czy remont kościoła, jego wyposażenie, zakup przedmiotów liturgicznych. Adresatami tych darowizn są w szczególności: kościoły, związki religijne i kościelne osoby prawne (zakony, parafie, itp.).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w wyniku inicjatywy społecznej powstał komitet odbudowy przedwojennego pomnika. Wybudowany przez społeczeństwo w okresie międzywojennym pomnik był postawiony w dowód wdzięczności za uzyskanie przez Polskę niepodległości i został całkowicie zniszczony przez hitlerowców w 1939 r. Pomnik ten zostanie posadowiony na gruncie nie należącym do parafii. Przy pomniku tym odprawiane będą nabożeństwa przez Kościół Katolicki. Koszt budowy pomnika zostanie sfinansowany ze środków pozyskanych z darowizn od osób fizycznych oraz zakładów pracy. Wszelkie środki finansowe będą wpływały na wydzielone subkonto Społecznego Komitetu Odbudowy Pomnika, natomiast rozliczane będą przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Gminy „..”. Wnioskodawca zamierza dokonywać darowizn na ww. konto z przeznaczeniem na odbudowę pomnika.

W omawianej sprawie przekazane przez Wnioskodawcę darowizny będą związane z religią katolicką wyznawaną przez członków Kościoła Katolickiego, albowiem przy ww. pomniku będą się odbywały nabożeństwa prowadzone przez ten Kościół.

Zasady funkcjonowania Kościoła Katolickiego (sytuacja prawna i majątkowa) określone zostały w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.).

W skład struktury organizacyjnej Kościoła Katolickiego wchodzą osoby prawne wymienione w ww. ustawie w art. od 6 do 9 i są to m.in. diecezje, parafie, klasztory, zakony.

Stosownie natomiast do art. 10 ww. ustawy, inne jednostki organizacyjne Kościoła mogą uzyskać osobowość prawną w drodze rozporządzenia Ministra-Kierownika Urzędu do Spraw Wyznań.

Podmioty te, będące częścią struktury organizacyjnej Kościoła Katolickiego, powoływane są dla wypełniania funkcji religijnych. Bez wątpienia podmioty te realizują cel kultu religijnego, co oznacza, że darowizny przekazane na rachunek tych podmiotów z przeznaczeniem na cele kultu religijnego będą podstawą do skorzystania przez darczyńców z odliczenia określonego w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie ma jednak w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych mowy o tym, że odliczeniu podlegają tylko i wyłącznie darowizny przekazane na rzecz kościelnych osób prawnych. Nie można wykluczyć sytuacji, w której inne podmioty, osobowości takiej nie posiadające, w zakresie swojej działalności realizują cele kultu religijnego. Jeżeli więc ww. Komitet nie jest kościelną osobą prawną ale został powołany w celu odbudowy pomnika, służącego celom religijnym, przy którym będą obywały się nabożeństwa odprawiane przez Kościół Katolicki, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny w wysokości określonej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zmianami).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj