Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-85/07/AD
z 7 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-85/07/AD
Data
2007.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenia od podatku
zadania publiczne
zadania statutowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007r. (data wpływu 5 października 2007r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 października oraz 14 i 26 listopada 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu o nazwie „Zakup strojów ludowych i sprzętu muzycznego dla Zespołu Pieśni i Tańca” nie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2007r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismami z dnia 18 października oraz 14 i 26 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu o nazwie „Zakup strojów ludowych i sprzętu muzycznego dla Zespołu Pieśni i Tańca”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Gmina ubiega się o dofinansowanie z Sektorowego Programu Operacyjnego: „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” w ramach działania 2.3 „Odnowa wsi oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego” projektu o nazwie „Zakup strojów ludowych i sprzętu muzycznego dla Zespołu Pieśni i Tańca”. Jednocześnie Gmina oświadczyła, że podatek naliczony nie może być zwrócony również w szczególnej procedurze, na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.), według których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostkom dokonującym nabycia (importu) towaru lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto powołano przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym Gmina nie może obniżyć kwoty podatku lub otrzymać zwrot różnicy podatku należnego w związku z zakupem towarów i usług, jeśli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Stwierdzono także, że Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach samorządu terytorialnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu... Czy też może zaliczyć podatek naliczony związany z realizacją projektu do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych... Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu w innej formie...


Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z zasadą nr 7 rozporządzenia Komisji 448/04 podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego, tj. taki który może być sfinansowany ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego. Jednak w sytuacji gdy podatek od towarów i usług jest przez podmiot realizujący projekt „prawdziwie i definitywnie” poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany. Taka sytuacja występuje wtedy, gdy podmiotowi finansującemu zakupy ze środków funduszu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. Na przykład w sytuacji, gdy dany podmiot nie będzie podatnikiem VAT, wówczas podatek zawarty w dokonywanych przez niego zakupach będzie stanowił koszt kwalifikowany w rozumieniu powołanego rozporządzenia Komisji. Gmina jest podatnikiem od towarów i usług, nie ma zatem zastosowania wskazana wyżej sytuacja. W przypadku realizacji przedmiotowego projektu Gmina nie będzie jednak miała prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem strojów ludowych i instrumentów muzycznych stanowiących wyposażenie Zespołu Ludowego działającego na terenie Gminy, gdyż nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, nie będą wynajmowane, dzierżawione, ani oddawane w używanie na podstawie żadnej innej umowy. W kontekście powyższego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z nabyciem strojów ludowych i sprzętu muzycznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj