Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.I/406-6/07
z 11 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I/406-6/07
Data
2007.09.11



Autor
Urząd Skarbowy w Nisku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
przychód
refundacja
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy kwota podatku od towarów i usług otrzymana w refundacji (z PUP otrzymał refundację pokrywającą poniesione wydatki w kwocie brutto) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Tożsamy z
142448, 101605, 153965


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie :

  • art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007 roku (tekst jedn. Dz. U z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.);
  • art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590),
  • art. 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 3a, art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007 roku (tekst jedn. Dz. U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 ze zm.)

po rozpatrzeniu wniosku Pana J. z dnia 29.06.2007 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Pana J. - za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych, przyznanej przez Powiatowy Urząd Pracy w Nisku na podstawie umowy z dnia 30.04.2007 roku.

Stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007 roku w związku z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz zmianie niektórych innych ustaw; stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 29.06.2007 roku wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku wniosek Pana J. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie zastosowania prawa podatkowego. Po dokonaniu analizy złożonego wniosku ustalono, że w sprawie będącej jego przedmiotem spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007 roku.

STAN FAKTYCZNY PRZEDSTAWIONY PRZEZ PODATNIKA: Pan J. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym według zasad ogólnych oraz jest czynnym podatnikiem VAT. Wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W dniu 30.04.2007 roku Podatnik podpisał umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w Nisku w sprawie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych w kwocie łącznej 24.000,00 zł brutto. W celu stworzenia nowych miejsc pracy zakupił rusztowanie oraz sprzęt elektromechaniczny, których zakup udokumentował fakturami VAT. Podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poczynione zakupy odliczył od podatku należnego VAT, zaś kwotę netto zaksięgował w koszty uzyskania przychodu. Z chwilą wpływu przyznanych środków tytułem refundacji uprzednio poniesionych wydatków, nie zaksięgował ich po stronie przychodu gdyż zdaniem Podatnika refundacja korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednocześnie wyksięgował z kosztów uzyskania przychodu kwoty netto uprzednio zaksięgowanego zakup rusztowań i sprzętu elektromechanicznego, który zdaniem Podatnika nie stanowi kosztu uzyskania przychodów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

PYTANIE PODATNIKA: Pan J. na tle przedstawionego stanu faktycznego zwraca się z zapytaniem czy kwota podatku od towarów i usług otrzymana w refundacji (z PUP otrzymał refundację pokrywającą poniesione wydatki w kwocie brutto) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

STANOWISKO PODATNIKA W SPRAWIE: Zdaniem Pana J. kwota VAT jest częścią refundacji i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest również przychodem na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PODATNIKA

Tutejszy organ podatkowy przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie z dnia 29.06.2007 roku stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska Podatnika i stwierdził jak niżej. Z analizy stanu faktycznego wynika, iż Podatnikowi jako podmiotowi prowadzącemu pozarolniczą działalność gospodarczą przyznano na podstawie zawartej w dniu 30.04.2007 roku z Powiatowym Urzędem Pracy umowy refundację, która obejmuje zwrot wydatków poniesionych przez Podatnika na zakup wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy w kwocie brutto 24.000,00 zł.

Źródła przychodów oraz katalog świadczeń uznawanych za przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza. W myśl postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W przedmiotowym wniosku Podatnik wyjaśnia, iż w celu stworzenia miejsc pracy zakupił rusztowanie oraz sprzęt elektromechaniczny, których zakup na podstawie faktur VAT zaksięgował w koszty uzyskania przychodu (w kwocie netto). Z powyższego wynika więc, iż zakupił „urządzenia” których nie zaliczył do środków trwałych, od których zgodnie z art. 22a -22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wobec powyższego otrzymane przez Podatnika środki finansowe z Powiatowego Urzędu Pracy stanowią zwrot uprzednio poniesionych kosztów wyposażenia (doposażenia) stanowisk pracy i spełniają przesłanki uznania ich za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy gdyż:

  • stanowią zwrot wydatków poniesionych przez Podatnika oraz
  • nie stanowią świadczenia otrzymanego jako zwrot wydatków poniesionych na pozyskanie składników majątku trwałego czyli środków trwałych.

Zgodnie z zawartą przez Podatnika umową, refundacją objęto wydatki w kwocie brutto tj. wydatki poniesione przez Pana J. udokumentowane fakturami VAT łącznie z podatkiem od towarów i usług. Zatem otrzymana przez podatnika refundacja w całości, w tym w części stanowiącej zwrot podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie nie ma tu zastosowania art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Równocześnie poniesione przez Podatnika wydatki, sfinansowane ze środków przyznanej refundacji, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu stosowanie do postanowień art. 22 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przyznane Podatnikowi środki pieniężne nie mają charakteru bezzwrotnej pomocy przyznanej ze środków publicznych, lecz stanowią zwrot poniesionych uprzednio przez Podatnika i udokumentowanych wydatków, co wynika z unormowań:

  • art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20.04.2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), zgodnie z którym starosta ze środków Funduszu Pracy może zrefundować podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 5- krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia;
  • § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21.11.2005 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszy Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjecie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zawrotu otrzymanych środków (Dz. U Nr 236, poz. 2002 ze zm.), zgodnie z którym refundacja ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy jest dokonywana przez starostę na wniosek podmiotu po przedłożeniu rozliczenia i udokumentowania poniesionych w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia zatrudnienia skierowanego bezrobotnego kosztów na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy, zatrudnieniu na tych stanowiskach skierowanych bezrobotnych oraz spełnieniu innych warunków określonych w zawartej umowie.

Zaś w przypadku braku spełnienia warunków określonych ww. ustawą refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy podlega zwrotowi.

Zasady przyznawania refundacji tytułem kosztów doposażenia lub wyposażania stanowisk są uregulowane są wyłącznie ustawą z dnia 20.04.2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 roku Nr 99, poz. 1001) i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy, które nie odwołują się do ustawy o finansach publicznych.

Zatem przyznana wnioskodawcy refundacja nie ma charakteru dotacji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie mają zastosowania unormowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy zgodnie z którymi nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 47a,47c,47d,116,122 i 129.

Niezależnie od powyższego zaznacza się, iż w przypadku gdy otrzymana refundacja stanowi zwrot kosztów związanych z zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a – 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, wówczas nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej stosowanie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy. Równocześnie odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, dokonywane według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada kwocie otrzymanej refundacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu zgodnie z unormowaniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj