Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-57/07/AWa
z 13 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-57/07/AWa
Data
2007.08.13



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
opodatkowanie
wierzytelność
zabezpieczenie
zbycie


Pytanie podatnika
odnośnie potwierdzenia stanowiska, iż zbycie przez Fundusz wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo wraz z przeniesieniem zabezpieczeń rzeczowych, stanowi usługę pośrednictwa finansowego zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 maja 2007r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 21 maja 2007r.). o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. odnośnie potwierdzenia stanowiska, iż zbycie przez Fundusz wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo wraz z przeniesieniem zabezpieczeń rzeczowych, stanowi usługę pośrednictwa finansowego zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundusz jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. z 2004r. Nr 146, poz. 1546, ze zm.). Fundusz jest jednocześnie funduszem sekurytyzacyjnym w rozumieniu art. 183 w/w ustawy, co oznacza, że przedmiotem dokonywanych przez Fundusz inwestycji są wierzytelności, w tym wierzytelności finansowane ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności. W ramach inwestycji, Fundusz lokuje posiadane środki w nabywane od banków i innych podmiotów wierzytelności, zarówno w ramach tzw. portfeli, jak i osobno, jako pojedyncze wierzytelności. Wierzytelności nabywane od banków stanowią wierzytelności własne banków, wynikające z udzielonych przez banki kredytów, które zaliczone zostały do kategorii straconych i na które zostały utworzone rezerwy, zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów. W zależności od dokonanej oceny sposobu maksymalizacji wartości aktywów Funduszu, Fundusz albo dochodzi zaspokojenia nabytych wierzytelności poprzez ich windykację powierzając ją wyspecjalizowanym podmiotom zajmującym się windykacją wierzytelności albo zbywa wierzytelności na rzecz osób trzecich. Jednocześnie ze zbyciem wierzytelności na rzecz osób trzecich, Fundusz przenosi na rzecz tych osób rzeczowe zabezpieczenia zbywanych wierzytelności.

Zdaniem Funduszu, zbycie przez Fundusz wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo wraz z przeniesieniem zabezpieczeń rzeczowych, które to wierzytelności zostały nabyte wcześniej od banków (ewentualnie innych podmiotów), podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako usługa pośrednictwa finansowego wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) .

Na podstawie art. 5 ust. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z regulacją art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle natomiast przepisów art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7, w tym również: 1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanego przepisu wynika, iż przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w rozumieniu art.7 ustawy.Należy zwrócić uwagę na to, żeby doszło do świadczenia usług, podlegających zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być, co do zasady, łącznie spełnione następujące warunki:świadczenie ma charakter odpłatny,miejsce świadczenia ustalone zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy świadczeniu usług przypada na terytorium kraju,świadczenie jest wykonywane na rzecz innego podmiotu (odbiorcy) – osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.W przedmiotowym stanie faktycznym powyższe przesłanki należy uznać za spełnione. Czynność odpłatnego zbycia wierzytelności, nabytych uprzednio od banku lub innego podmiotu stanowi zatem świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT.

W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są sklasyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.Należy zaznaczyć, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem właściwym w sprawach klasyfikacji. Prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności spoczywa na podatniku. W przypadku trudności może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.W dniu 13.07.2007r. w celu uzupełnienia wniosku Podatnik złożył pismo wraz z interpretacją urzędu statystycznego z dnia 14.06.2007r. znak OK-5672/KU-2062/2007, z którego wynika, że usługi świadczone przez Fundusz, polegające na obrocie wierzytelnościami zabezpieczonymi rzeczowo w postaci hipotek i zastawów oraz zabezpieczeń wekslowych lub zakupie wierzytelności w celu windykacji wykonywane na własny rachunek mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 – jako usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalno – rentowych. Jednocześnie, w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6.04.2004r. (Dz.U. Nr 89, poz. 844, ze zm.), zgodnie z którym do 31.12.2007r. do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264, ze zm.) w/w usługi mieściły się w PKWiU 65.23.10-00.00 – usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono: Usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU sekcja J tylko i wyłącznie 65-67), z wyłączeniem:1.działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki, 2.usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej, 3.usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20), 4.usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, 5.usług ściągania długów oraz faktoringu, 6.usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, 7.usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, 8.transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności, 9.transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości

Zdaniem tutejszego organu podatkowego transakcja zawarta przez Fundusz, skoro jest usługą pośrednictwa finansowego i nie została wyłączona ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to jako usługa wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy, na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy – Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj