Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-204/07/AW
z 19 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-204/07/AW
Data
2008.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
lokal mieszkalny
odrębna własność lokalu
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
spółdzielnie mieszkaniowe
stawka


Istota interpretacji
Czy od 1 stycznia 2008 r. w przypadku wyodrębnienia lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowione od 1 maja 2004 r., należy naliczyć podatek należny VAT i jaka powinna być stawka tego podatku?



Wniosek ORD-IN 813 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkom spółdzielni przysługuje żądanie wyodrębnienia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności. Po nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie dokonujący wyodrębnienia lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności zobowiązani są do spłaty nominalnej kwoty umorzonego kredytu podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w przypadku wyodrębnienia lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, ustanowione od 1 maja 2004 r., stosuje się do 31 grudnia 2007 r. stawkę w wysokości 0% (art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c). Natomiast w przypadku wyodrębnienia lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowione przed 1 maja 2004 r., przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się.

Obecnie Spółdzielnia posiada w swoich zasobach lokale o statusie lokatorskim, do których prawo zostało ustanowione zarówno przed jak i po 1 maja 2004 r. Należy się zatem spodziewać, że członkowie posiadający lokatorskie prawo do lokalu, które zostało ustanowione od 1 maja 2004 r. przystąpią do wyodrębniania swoich lokali po 1 stycznia 2008 r. W przypadku wyodrębnienia takich lokali członkowie spółdzielni będą dokonywać jedynie spłaty nominalnej kwoty umorzonego kredytu, którą spółdzielnia odprowadza do budżetu państwa.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania w przypadku ustanowienia w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu prawa odrębnej własności lokalu, stanowi różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę podatku. Aktualnie więc, wobec zmiany przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, dla wyodrębnia lokalu o statusie lokatorskim w odrębną własność nie ma konieczności ustalania wartości rynkowej lokalu oraz waloryzacji wkładu mieszkaniowego. A zatem w obrocie pomiędzy spółdzielnią a członkiem spółdzielni nie występuje wpłata w postaci uzupełnienia wartości rynkowej lokalu. Członek dokonuje jedynie wpłaty nominalnej umorzonego kredytu, która spółdzielnia odprowadza do budżetu państwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2008 r. w przypadku wyodrębnienia lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowione od 1 maja 2004 r., należy naliczyć podatek należny VAT i jaka powinna być stawka tego podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyodrębnienia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, do którego lokatorskie prawo do lokalu ustanowiono od 1 maja 2004 r., a wyodrębnienie następuje przed upływem 5 lat od daty ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu, spółdzielnia obowiązana jest naliczyć podatek VAT. Podstawę opodatkowania stanowi różnica pomiędzy wartością rynkową mieszkania a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszonego o kwotę podatku. Stawka podatku VAT powinna wynosić 7% dla mieszkań do 120 m2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgonie z dyspozycją art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2. ustawy).

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy).

W art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług w istocie nie wymienia się jako czynności uznawanej za dostawę towarów przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność. Jednakże analiza przepisów przejściowych i końcowych ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze. zm.), w szczególności art. 42-45, prowadzi do wniosku, że wyodrębnienie własności lokalu (w drodze uchwały spółdzielni mieszkaniowej) stanowi dla członka spółdzielni mającego spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu podstawę do żądania przeniesienia własności lokalu. Natomiast czynność ustanowienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu wymieniona jest w powołanym przepisie art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008 r. czynność ta podlega opodatkowaniu.

Stosownie do dyspozycji art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jednocześnie w ust. 12b omawianego artykułu 41 ustawodawca dokonał zastrzeżenia, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Natomiast w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jednocześnie na podstawie § 5 ust. 1a pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 – 12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do wszystkich obiektów budownictwa mieszkaniowego, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym jak i nieobjętych tym programem.

Przepis art. 29 ust. 8 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Jednocześnie - w myśl art. 153 ust. 2 ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Reasumując, od dnia 1 stycznia 2008 r. przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego ustanowionego po 1 maja 2004 r. w odrębną własność - w sytuacji kiedy przekształcenie to następuje w ciągu 5 lat od ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podstawę opodatkowania przy przekształceniu stanowi różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszona o kwotę podatku. Stawka podatku w wysokości 7% ma zastosowanie zarówno w przypadku lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 jak i w odniesieniu do lokali mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m2. A zatem stanowisko Spółdzielni, iż stawka podatku powinna wynosić 7% dla mieszkań do 120 m2 należy uznać za prawidłowe, przy czym stawkę tę stosuje się również do lokali o powierzchni większej niż 120 m2.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj