Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443-39/07/HZ
z 11 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443-39/07/HZ
Data
2007.07.11



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
materiały drukowane
materiały reklamowe
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
przekazanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Pytanie podatnika
1.Czy kalendarz z logo firmy i adresem, oraz stroną informacyjną o produktach, zalicza się do materiałów drukowanych i jego przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jako materiał drukowany nie podlega wpisowi do ewidencji przekazanych drobnych prezentów ?
2. Czy przekazanie innych gadżetów reklamowych ( nie drukowanych ) nie podlega obowiązkowi wystawiania faktury wewnętrznej i wykazywaniu podatku należnego z uwagi na umieszczaniu faktu przekazania w prowadzonej ewidencji i oraz faktu, że ich łączna wartość dla danej osoby w roku nie przekracza ustalonej w art. 21 updof kwoty ?
3. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy zakupie gadżetów reklamowych ?


POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.04 2007r.( data wpływu do urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. art. 5 ust.1, art.7 ust.2, 3,4 i 7, art. 86 ust. 8 pkt 2, ust.10 pkt 1 i ust. 11, art. 88 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz. 535 z poźn. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części nie zaliczania przez Spółkę kalendarzy do materiałów drukowanych. W pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE Podany we wniosku stan fatyczny jest następujący: Spółka zajmuje się sprzedażą wysokozaawansowanych technologicznie systemów rur dla ciepłownictwa i transportu paliw oraz jest producentem muf elektrycznie zgrzewanych – Ewelcon, służących do izolowania złączy preizolowanych rurociągów ciepłowniczych. Spółka dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.Spółka nabywa, związane wyłącznie z prowadzoną działalnością upominki reklamowe z nadrukowanym trwale logo, takie jak: długopisy, notatniki, kalendarze, zegarki, pióra, noże, pendrive, kamizelki ostrzegawcze, płyty CD z nagranymi katalogami towarów Spółki i inne.Nabyte przez Spółkę materiały są następnie przekazywane nieodpłatnie, obecnym lub przyszłym kontrahentom, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Przekazanie to wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną, a jego celem jest pozyskiwanie większej liczby kontrahentów i zwiększenie obrotów Spółki. Spółka prowadzi ewidencję osób, którym przekazuje drobne upominki, która zawiera następujące dane: imę, nazwisko, firma, rodzaj przekazanego upominku, data przekazania .

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii:1.Czy kalendarz z logo firmy i adresem, oraz stroną informacyjną o produktach, zalicza się do materiałów drukowanych i jego przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jako materiał drukowany nie podlega wpisowi do ewidencji przekazanych drobnych prezentów ?2. Czy przekazanie innych gadżetów reklamowych ( nie drukowanych ) nie podlega obowiązkowi wystawiania faktury wewnętrznej i wykazywaniu podatku należnego z uwagi na umieszczaniu faktu przekazania w prowadzonej ewidencji i oraz faktu, że ich łączna wartość dla danej osoby w roku nie przekracza ustalonej w art. 21 updof kwoty ?3. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy zakupie gadżetów reklamowych ?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Spółka nie zalicza kalendarzy do materiałów drukowanych i traktuje je na równi z innymi materiałami reklamowymi ( ich wydanie jest rejestrowane ).Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku nie przekroczenia ustalonej w art.21updof kwoty, nie wystawia się faktury wewnętrznej dokumentującej przekazanie drobnego upominku, gdy fakt ten jest odnotowany w prowadzonej ewidencji przekazań. Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości, zawartego w fakturach, związanych z zakupem przedmiotowych materiałów reklamowych, z uwagi na przepis zawarty w art.86 ust. 8 pkt 2 ustawy .

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późń. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści przepisu zawartego w art. 7 ust. 2 w/w ustawy wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnegoo kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Przepisu ust. 2 zgodnie z art. 7 ust. 3 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.Dla celów tego przepisu w ustawie o VAT zdefiniowano pojęcia „prezentu o małej wartości” oraz „próbki”.

Prezentem o małej wartości – zgodnie z art. 7 ust.4 w/w ustawy - są przekazane przez podatnika jednej osobie towary :o łącznej wartości nie przekraczającej w danym roku podatkowym 100zł, pod warunkiem jednak, iż darczyńca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych, o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia przekazanego towaru nieprzekraczającego 5 zł, bez konieczności ujmowania tego przekazania w ewidencji, o której mowa wyżej.

Pod pojęciem próbki natomiast - w myśl ust.7 powołanego wyżej przepisu – rozumie się niewielką ilość towaru, reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazanych ( wręczonych ) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Ustawodawca natomiast nie zdefiniował wynikających z przepisu zawartego w art.7 ust.3 ustaw VAT pojęć„drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych” Z przedstawionego stanowiska wynika, iż Spółka nie zalicza nieodpłatnie przekazywanych kalendarzy do materiałów drukowanych i traktuje je na równi z innymi materiałami reklamowymi ( ich wydanie jest rejestrowane ).

Według opinii tutejszego organu podatkowego w przypadku, gdy nieodpłatnie przekazywane kalendarze drukowane na nośnikach papierowych zawierają logo, adres oraz stronę informacyjną o produktach firmy to stanowią drukowane materiały informacyjne , które różnią się tym od drukowanego materiału reklamowego, że reklama ma na celu nakłanianie potencjalnego nabywcy do zakupu produktu. Informacja handlowa zawiera natomiast podstawowe informacje niezbędne do złożenia oferty lub podjęcia rokowań, takie jak: adres firmy , przedmiot oferty, cenę sprzedaży, warunki nabycia. Z dyspozycji wynikającej z przepisu zawartego w art 7 ust.3 ustawy VAT wynika, iż przekazanie zarówno drukowanych materiałów reklamowych jak i informacyjnych nie stanowi odpłatnej dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Reasumując powyższe pod rządami ustawy VAT w obowiązującym brzmieniu na dzień wydania niniejszego postanowienia – przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz próbek -bez względu na ich wartość – nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług ( art.7 ust3 ) Natomiast odmiennie została uregulowana czynność przekazania prezentów.Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż wyłączone z opodatkowania są prezenty, o wartości nieprzekraczającej 5 zł, oraz prezenty o wartości przekraczającej 5 zł, ale nieprzekraczającej 100 zł . W tym drugim przypadku warunkiem wyłączenia z opodatkowania jest prowadzenie ewidencji osób obdarowanych( art. 7 ust.4 pkt 1 i 2 ) Przekazanie prezentów podlegających opodatkowaniu, jak również przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych innych niż drukowane nakłada obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z przepisem zawartym w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, z treści którego wynika, iż w przypadku czynności wymienionych w art.7 ust.2 i art.8 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne.

Rozprowadzenie prezentów o małej wartości, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych jest elementem działań marketingowych. Ich wydanie na ogół związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie dochodu. W związku z powyższym wyłączenie poza zakres opodatkowania przekazania prezentów o małej wartości zarówno tych o jednostkowej cenie nie przekraczającej 5zł jak i tych o jednostkowej cenie nie przekraczającej 100 zł. nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zasady obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zostały określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 8 cytowanej ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:

1.dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami; 2.czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3 – 7

W związku z powyższym na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2 – 4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 a jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy). Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ograniczenie odliczenia podatku naliczonego z tytułu przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek może jedynie wynikać z przepisu zawartego w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT tj. jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Reasumując zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu Spółka ma prawo zaliczyć nieodpłatnie przekazywane kalendarze zawierające logo, adres oraz stronę informacyjną o produktach firmy do drukowanych materiałów informacyjnych, które zgodnie z dyspozycją wynikającą z treści przepisu zawartego. w art. 7 ust.3 ustawy VAT nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazanie przez spółkę w/w materiałów oraz innych gadżetów reklamowych ( nie drukowanych ) o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 100zł - nie rodzi obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej w przypadku, gdy Spółka prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych ( art.7 ust.4 pkt 1 ustawy VAT ). Jednocześnie przysługuje jej prawo odliczenia z faktur VAT dokumentujących nabycie drukowanych materiałów informacyjnych, reklamowych, a także prezentów o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 3 i art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ust. 8 pkt. 2 ustawy z zachowaniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy. W związku z tym postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organypodatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj