Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
US.28.II/4115-4/ML/06
z 7 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.28.II/4115-4/ML/06
Data
2006.09.07
Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
autostrada
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie pracownika zaangażowanego przy realizacji Projektu nr 2004/PL/16/C/PT/001 Budowa Autostrady A2 odcinek Konin-Emilia, kontrakt nr 2004/PL/C/PT/001-04 sekcja Dąbie -Wartkowice, finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznyvh.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm), po rozpoznaniu wniosku Pani X o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 12.06.2006r., uzupełnionego w dniach 14.07.2006r. i 07.08.2006r..- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie p o s t a n a w i a uznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie opodatkowania dochodów z wynagrodzenia ze stosunku pracy finansowanych w części ze środków z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe. Uzasadnienie: W dniu 12.06.2006r. Pani X korzystając z uprawnień zawartych w art.14a ustawy Ordynacja podatkowa wystąpiła do tut. organu podatkowego z wnioskiem (uzupełnionym na wezwania organu podatkowego w dniach 14.07.2006r. i 07.08.2006r.) o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. W wyniku oceny wniosku stwierdzono, że podatniczka jest uprawniona do złożenia wniosku w tym trybie, oraz według oświadczenia wnioskującej, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od 01.08.2001r. jest Pani zatrudniona w Spółce na postawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Od dnia 01.09.2004r. do dnia 21.01.2005r. pracowała Pani przy realizacji Projektu nr 2004/PL/16/C/PT/001 Budowa Autostrady A2 odcinek Konin-Emilia, kontrakt nr 2004/PL/C/PT/001-04 sekcja Dąbie -Wartkowice na stanowisku specjalisty ds. ekonomicznych. Wyżej wymieniony kontrakt jest finansowany w 82% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej. Spółka jako Generalny Wykonawca robót na tym kontrakcie otrzymuje środki pomocowe od ich dysponenta, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W zaistniałym stanie faktycznym zwrócono się z zapytaniem czy powyższe dochody uzyskane w okresie 01.09.2004r. do 21.01.2005r. i finansowane ze środków Unii Europejskiej zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zdaniem podatniczki dochody uzyskane w okresie 01.09.2004r. do 21.01.2005r. sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza co następuje:w powyższej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004r. Stosownie do treści art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań , rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach , gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z powyższego przepisu wynika, że niezbędnymi przesłankami warunkującymi zwolnienie z podatku dochodowego jest: - uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy , - bezpośrednia realizacja przez podatnika - uzyskującego te dochody - celu programu finansowanego z tych środków. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Zatem wynagrodzenie Pani X wypłacone przez Spółkę w 2004 i 2005r. nie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnik bowiem nie był beneficjentem środków unijnych z funduszy spójności i realizował program objęty tą pomocą na podstawie zawartej umowy o pracę z podmiotem, który otrzymał przedmiotowe środki pomocowe. Wobec powyższego, uwzględniając wyżej wymienione uregulowania prawne oraz zaistniały w sprawie stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego Sochaczewie nie podziela stanowiska Pani x w zakresie interpretacji 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art.14b §1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ( adres do korespondencji: ul. Warszawska 58, 06-400 Ciechanów) za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia ( art.14a §4 ustawy Ordynacja podatkowa). Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.