Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA-9103-34/06/MK
z 4 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA-9103-34/06/MK
Data
2006.10.04



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Zapytanie: Czy w przypadku produkcji i zużycia jako samoistne paliwo biokomponentów (estrów powstałych w wyniku estryfikacji oleju rzepakowego) podatnik korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. 72 poz. 500 z 2006 roku).


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1, art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.06.2006r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 12.06.2006r.),

p o s t a n a w i a muznać za prawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy

U Z A S A D N I E N I E Jak wynika z akt sprawy, pismem z dnia 08.06.2006 roku Spółka złożyła zapytanie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na produkcji estru metylowego z oleju rzepakowego (biopaliwo- kod PKWiU: 24.66.48-93.00). Wyprodukowany ester metylowy będzie przeznaczony do użycia jako paliwo silnikowe we własnych pojazdach samochodowych używanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W złożonym wniosku Spółka stwierdza, iż za biopaliwo ciekłe w myśl ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych uważa się między innymi estry stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. W przypadku produkcji i zużycia jako samoistne paliwo biokomponentów (estrów powstałych w wyniku estryfikacji oleju rzepakowego) zdaniem pytającego podatnik korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. 72 poz. 500 z 2006 roku). Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Udzielenie tej informacji w myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. W związku z powyższym, uprzejmie informuję co następuje.W rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z poz. 6 załącznika nr 1 do ustawy, wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i kod CN.Z powyższej regulacji wynika, że biokomponenty stosowane jako samoistne paliwa należy zaliczyć do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.Określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.Na podstawie delegacji zawartej w ust. 2 powyższego artykułu Minister Finansów może w drodze rozporządzenia obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania. I tak zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami) stawki akcyzy określone w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W oparciu o poz. 4 w/w załącznika stawka akcyzy dla wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU wynosi 1882,00 zł /1000 1.Obowiązek podatkowy w stosunku do biokomponentów przeznaczonych do użycia jako paliwa ciekłe, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlegają: 1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; 4) eksport i import wyrobów akcyzowych;5)nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.Z treści ust.2 niniejszego przepisu wynika, że za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również: 1) przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy; 2) przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników; 3) zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu; 4) wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności; 5) wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego; 6) darowiznę wyrobów akcyzowych; 7) wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu; 8) świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy; 9) zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; 10) zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.Tak więc obowiązek podatkowy wobec biokomponentów stanowiących samoistne paliwo powstaje w każdym przypadku z wyżej przytoczonych, jeżeli są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.Na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.W rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 roku z późniejszymi zmianami), do paliw ciekłych zalicza się między innymi estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym (art.2 pkt 8 w związku z art. 2 pkt 5 ww. ustawy). Mając na względzie powyższe należy uznać, że na mocy regulacji zawartej w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie od akcyzy może obejmować biopaliwa zawierające 100% biokomponentów (estrów), czyli czysty 100% ester. W przepisie tym stwierdza się, że zwolnienie ma zastosowanie do paliw ciekłych z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, natomiast dla biopaliw ciekłych z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Jednocześnie nadmieniam, że dla produkcji biokomponentów zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym koniecznym jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Produkcja ta podlega również rygorom wynikającym z przepisów dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego.Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.Interpretacja co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §1, 2 i5 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj