Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-II/41171-0018/06
z 17 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-II/41171-0018/06
Data
2006.11.17



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek


Słowa kluczowe
fundusz unijny
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc bezzwrotna
refundacja
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych części wynagrodzeń ze stosunku pracy uzyskiwanych w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. w Urzędzie ............, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 oraz art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 11 września 2006 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 4 września 2006 r. Nr PDI/415-57/06 dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych części wynagrodzeń ze stosunku pracy uzyskiwanych w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. w Urzędzie ............, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16 sierpnia 2006 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż jest Pani pracownikiem Urzędu .................. Od 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Pani wynagrodzenie współfinansowane było w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast w 25% z budżetu państwa. Zakres Pani obowiązków dotyczy realizacji zadań związanych z potwierdzaniem kwalifikowalności wydatków na podstawie złożonych wniosków o płatność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) na poziomie instytucjonalnym, co bezpośrednio wiąże się z faktem, iż wynagrodzenie podlega finansowaniu z Działania 4.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) "(Pomoc techniczna)", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym zwróciła się Pani o wyjaśnienie czy część dochodów finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z przedstawionym przez Panią stanowiskiem dochód ten podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypełnia on przesłanki w nim zawarte, a mianowicie dochody otrzymane przez Panią pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy (...) oraz bezpośrednio realizuje Pani cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Postanowieniem z dnia 4 września 2006 r. Nr PDI/415-57/06 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu udzielił interpretacji przepisów prawa podatkowego, w której uznał, iż stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku jest nieprawidłowe.

Stwierdził bowiem, iż zgodnie z powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, zwolnienie nie dotyczy przychodów (wynagrodzeń) podatników finansowanych ze środków własnych beneficjenta oraz budżetu państwa, a taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej spawie. Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych przez beneficjenta wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Kwestionując wydane rozstrzygnięcie pismem z dnia 11 września 2006 r. wniosła Pani zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu zarzucając, iż Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wydając przedmiotowe postanowienie dokonał nadinterpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym zastosował wykładnię rozszerzającą tegoż przepisu, niezgodną z zasadami interpretacji prawa podatkowego.
Uznaje Pani, iż otrzymywane dochody nie muszą - wbrew twierdzeniu organu I instancji - bezpośrednio pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ostatecznym i faktycznym źródłem finansowania Pani wynagrodzenia są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zatem po uzyskaniu refundacji wynagrodzenia przysługuje - Pani zdaniem - prawo wystąpienia do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku i tym samym uzyskanie jego zwrotu. Na poparcie własnej argumentacji powołuje wydane w "analogicznej kwestii" postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 5 maja 2006 r. Nr PO/4150-1/06 oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 29 marca 2006 r. Nr PD-415/INT/13/MK/06.

Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia. Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj.: przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a - b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli spełniają łącznie przesłanki wymienione w lit. a i lit. b wyżej cytowanego przepisu.

W przedmiotowej sprawie sytuacja taka nie wystąpiła. Jak wynika z Pani wniosku oraz przedłożonych dokumentów, w dniu 16 czerwca 2005 r. Urząd .......... zwrócił się z wnioskiem do Wojewody Opolskiego o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizacji projektu w ramach Priorytetu 4 - Pomoc techniczna Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. W dniu 18 lipca 2005 r. - zgodnie z art. 11 ust. 7 w związku z art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju - decyzją Nr 9/01/281/05 Wojewoda Opolski przyznał dofinansowanie dla wyżej wymienionego projektu. Minister Rozwoju Regionalnego - jako Instytucja Zarządzająca ZPORR - pismami z dnia 19 czerwca 2006 r. i dnia 28 lipca 2006 r. poświadczył refundację z rachunku programowego, środków wskazanych w wyżej wymienionym wniosku.
Publiczne środki wspólnotowe to - zgodnie z art. 2 pkt 11 wyżej wymienionej ustawy - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, w celu realizacji Planu tworzy się:

1) sektorowe programy operacyjne;

2) regionalne programy operacyjne;

3) inne programy operacyjne;

4) strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Zatem warunkiem niezbędnym otrzymania z Komisji Europejskiej refundacji wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków tj. po poniesieniu wydatków związanych z realizacją projektu. Po poniesieniu wydatków związanych z realizacją projektu, beneficjent składa do Instytucji Pośredniczącej wnioski o płatność. Instytucja Pośrednicząca dokonuje szczegółowej weryfikacji tych wniosków zarówno pod względem formalym jak i merytorycznym. Po dokonaniu weryfikacji wniosków Instytucja Pośrednicząca sporządza zbiorczy wniosek o płatność dla projektów pomocy technicznej, w którym dokonuje poświadczenia zbiorczej kwoty wydatkowanej w ramach województwa (poza wydatkami związanymi z projektami realizowanymi przez Instytucję Pośredniczącą). Dla projektów Pomocy Technicznej realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą sporządza ona osobny wniosek o płatność Oba wnioski Instytucja Pośrednicząca przekazuje do Instytucji Zarządzającej ZPORR tj. ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Instytucja Zarządzająca ZPORR przeprowadza weryfikację zbiorczych wniosków o płatność oraz wniosków o płatność dla projektów realizowanych przez poszczególne Instytucje Pośredniczące.

Po ukończeniu weryfikacji, Instytucja Zarządzająca przekazuje z rachunku programowego na poziomie Instytucji Zarządzającej, na którym są gromadzone środki, zaliczki oraz płatności okresowe z Komisji Europejskiej przeznaczone na projekty pomocy technicznej, środki refundacji z EFRR dla projektów które sama realizuje, na rachunek, z którego zostały dokonane wydatki oraz przekazuje środki refundacji z EFRR na konta Instytucji Pośredniczących. Do Instytucji Pośredniczącej przekazywane są środki przeznaczone na refundację wydatków poniesionych przez poszczególnych beneficjentów oraz środki refundacji dla projektów, które sama realizuje. Instytucja Pośrednicząca przekazuje środki refundacji z EFRR do pozostałych beneficjentów w województwie. Instytucja Zarządzająca ZPORR sporządza następnie zbiorczy wniosek o płatność (w którym również ujmuje wydatki poniesione w trakcie realizacji własnych projektów pomocy technicznej) w ramach Priorytetu 4 Pomoc Techniczna, który przekazywany jest do Instytucji Płatniczej, która wnioskuje o refundację do Komisji Europejskiej. Po otrzymaniu refundacji z Komisji Europejskiej, środki refundacji dla projektów Pomocy Technicznej przekazywane są przez Instytucję Płatniczą na rachunek Pomocy Technicznej w Instytucji Zarządzającej ZPORR.

Z powyższego wynika, że środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych przez beneficjenta wydatków dotyczących kosztów zatrudnienia pracowników, a sfinansowanych ze środków krajowych.

Zatem przychody ze stosunku pracy otrzymane przez pracownika zatrudnionego w ramach realizacji projektu Pomocy Technicznej faktycznie pochodzą ze środków krajowych. Natomiast środki unijne, pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymuje w ramach refundacji pracodawca - beneficjent, lecz nie są one źródłem finansowania wynagrodzeń pracownika.

Ponadto zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym, przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków.

W związku z powyższym, od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy, płatnik miał obowiązek poboru zaliczek na podatek na mocy art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - co też słusznie uczyniono.

Wobec powyższego, przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Powyższy pogląd w pełni znajduje odzwierciedlenie w stanowisku, zajętym w danej sprawie przez Ministerstwo Finansów, wyrażonym w piśmie z dnia 22 lutego 2006 r. Nr PB5/KD-066-25-578/06 oraz z dnia 30 sierpnia 2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Z tychże powodów zawarty w zażaleniu zarzut dokonania przez organ I instancji nadinterpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy oraz zastosowania jego wykładni rozszerzającej jest błędny i nie może zostać uwzględniony.

Odnosząc się do powołanych w zażaleniu postanowień Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu, stwierdza się, iż zostały one zweryfikowane przez tut. organ i uznane za nieprawidłowe.

W opisanym stanie faktycznym i prawnym sprawy, należy stwierdzić, iż prawidłowe jest zaskarżone postanowienie organu podatkowego pierwszej instancji, stąd orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj