Interpretacja Burmistrza Łobza
FB.JM.3110/11/03/06
z 8 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FB.JM.3110/11/03/06
Data
2006.11.08



Autor
Burmistrz Łobza


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podatnicy podatku od nieruchomości


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność oświatowa
gospodarstwo pomocnicze
podatek od nieruchomości
umowa użyczenia
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika

1. Czy podatnikiem podatku od nieruchomości położonych na terenie miasta Ł jest Komendant Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w S, czy też Gospodarstwo Pomocnicze w S Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP?

2. Czy powierzchnie nieruchomości wykorzystywane do celów statutowych OHP i jednocześnie sporadycznie i krótkookresowo wynajmowane osobom trzecim na tzw. imprezy okolicznościowe należy zakwalifikować do powierzchni zajętych na działalność gospodarczą.


Burmistrz Łobza, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poz. zm.)

  • udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika:

Podatnikiem podatku od nieruchomości w odniesieniu do nieruchomości wskazanych we wniosku jest Zachodniopomorska Wojewódzka Komenda OHP w S, nie zaś Gospodarstwo Pomocnicze w S Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP

Powierzchni nieruchomości wynajmowanych przez wnioskodawcę osobom trzecim na tzw. imprezy okolicznościowe nie należy kwalifikować do powierzchni zajętych na działalność gospodarczą, jeżeli udostępnianie ich innym podmiotom nie uniemożliwia dalszego wykorzystywania tychże powierzchni przez OHP na działalność oświatową.

Pismem z dnia 19 października 2006 r. Wojewódzki Komendant Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w S zwrócił się do Burmistrza Łobza o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia, czy podatnikiem podatku od nieruchomości położonych na terenie miasta Ł jest Komendant Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komenda OHP w S, czy też Gospodarstwo Pomocnicze w S Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP? Ponadto, czy powierzchnie nieruchomości wykorzystywane do celów statutowych OHP i jednocześnie sporadycznie i krótkookresowo wynajmowane osobom trzecim na tzw. imprezy okolicznościowe należy zakwalifikować do powierzchni zajętych na działalność gospodarczą.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Zachodniopomorska Wojewódzka Komendy OHP w S jest zarządcą nieruchomości stanowiącej działkę, położoną w Ł, zabudowanej budynkiem - hotelem robotniczym (akt notarialny - umowa darowizny z dnia 29.08.1991 r.,). Ponadto, na podstawie umów dzierżawy zawartych z Zarządem Miasta i Gminy Łobez, wnioskodawca jest posiadaczem nieruchomości stanowiącej działkę w Ł przy, zabudowanej budynkiem socjalno-gospodarczym i trzema szklarniami (umowa dzierżawy nr z dnia 26.07.1993 r.), a także nieruchomości stanowiącej działki, położonych w Ł zabudowanych czterema szklarniami i kotłownią (umowa dzierżawy nr z dnia 23.02.1996 r.). Począwszy od dnia 2 stycznia 2005 r., Zachodniopomorska Wojewódzka Komendy OHP w S przekazała powyższe nieruchomości Gospodarstwu Pomocniczemu w S Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w S nieodpłatne używanie na czas określony do 31 grudnia 2007 r. Gospodarswo Pomocnicze od 2005 r. składało organowi podatkowemu - Burmistrzowi Łobza deklaracje na podatek od nieruchomości, w których wykazywało powyższe nieruchomości. Ponadto Gospodarswo pomocnicze uiszczało podatek od nieruchomości - od powierzchni zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, w tym od powierzchni 8,63 m2 wynajmowanej na potrzeby zakładu protetycznego i 19,10 m2 wynajmowanej na potrzeby zakładu fryzjerskiego, a ponadto od powierzchni wynajmowanych osobom trzecim na potrzeby organizowania imprez okolicznościowych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż powierzchnie wynajmowane są na imprezy okolicznościowe sporadycznie i krótkookresowo (na kilka do kilkunastu godzin), przy czym na co dzień powierzchnie te wykorzystywane są na cele szkoleniowo - produkcyjne, a zatem na cele statutowe OHP.

W oparciu o powyższy stan faktyczny wnioskodawca przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym podatnikiem podatku od nieruchomości zlokalizowanych w Ł jest Zachodniopomorska Wojewódzka Komenda OHO w S, która winna składać deklaracje na ten podatek. Ponadto wnioskodawca uznał, iż do powierzchni zajętych na działalność gospodarczą należy zaliczyć jedynie te powierzchnie, które wynajmowane są przez wnioskodawcę podmiotom gospodarczym w sposób ciągły, na podstawie stałych umów najmu. Natomiast powierzchnie, które są przez OHP wykorzystywane na cele statutowe i jednocześnie wynajmowane podmiotom zewnętrznym okazjonalnie, sporadycznie nie powinny być zaliczane do powierzchni zajętych na działalność gospodarczą.

Burmistrz Łobza stwierdza, co następuje:

W opisanym stanie faktycznym znajdują zastosowanie przepisy art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a, oraz art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844). Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a cytowanej ustawy - obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. - podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące posiadaczami nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego. Przed dniem 1 stycznia 2003 r. krąg podatników określał przepis art. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z jego ust. 1 pkt 3: "obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości, ciąży na osobach fizycznych, osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, które są posiadaczami nieruchomości albo obiektów budowlanych niezłączonych trwale z gruntem, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem lub innego tytułu prawnego, a także umowy zawartej z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa albo z ustanowionego zarządu".

Nieruchomość stanowiąca działkę nr, położona w Ł pozostaje w zarządzie Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w S. Z kolei nieruchomości stanowiące działkę położoną w Ł oraz działek, położonych w Ł, znajdują się w posiadaniu Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP na podstawie umów dzierżawy zawartych z Zarządem Miasta i Gminy Ł. Zatem w odniesieniu do powyższych nieruchomości podatnikiem podatku od nieruchomości jest, zgodnie z cytowanymi przepisami, Zachodniopomorska Wojewódzka Komenda OHP w S. Fakt, iż Komenda Wojewódzka oddała z dniem 2 stycznia 2005 r. przedmiotowe nieruchomości w użyczenie swojej jednostce organizacyjnej, tj. Gospodastwo Pomocnicze w S, nie ma wpływu na ustalenie osoby podatnika. Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych łączą bowiem obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości - w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa - z osobą posiadacza zależnego takich nieruchomości, który bezpośrednio zawarł umowę z właścicielem lub przysługuje mu inny tytuł prawny do takich nieruchomości (w tym przypadku - umowy dzierżawy i zarząd).

Przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2003 r., zwalnia od podatku od nieruchomości szkoły, placówki, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli - publiczne i niepubliczne, oraz organy prowadzące te szkoły, placówki i zakłady, z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych. Zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą inną niż działalność oświatowa.

Przed dniem 1 stycznia 2003 r. szkoły i placówki publiczne oraz niepubliczne, a także organy prowadzące te szkoły i placówki, korzystały ze zwolnienia na mocy art. 81 i art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z tymi przepisami powyższe podmioty były zwolnione z podatków oraz opłat z tytułu odpowiednio: zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych.

Jak wynika z cytowanych przepisów, szkoły i placówki korzystają ze zwolnienia w podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości szkolnych, zajętych na działalność oświatową. Zwolnienie to nie dotyczy jednakże przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą inną niż działalność oświatowa.

Jeżeli zatem nieruchomość szkolna lub jej część zostanie przekazana innemu podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą na prowadzenie przedsięwzięcia o charakterze uniemożliwiającym jej wykorzystanie do działalności oświatowej, następuje utrata zwolnienia z danego przedmiotu opodatkowania. Przepisy wiążą bowiem utratę zwolnienia z zajęciem przedmiotu opodatkowania na działalność gospodarczą, a zatem z faktycznym wykorzystywaniem go na taką działalność.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż wskazane we wniosku powierzchnie nieruchomości, na których prowadzona jest działalność protetyczna i fryzjerska na podstawie umów najmu zawartych z wnioskodawcą, są zajęte na działalność gospodarczą, a zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b tej ustawy.

Stawkami takimi nie będą natomiast opodatkowane te części nieruchomości, które są wykorzystywane przez wnioskodawcę na działalność oświatową, a jedynie okazjonalnie wynajmowane są innym podmiotom na imprezy okolicznościowe. Powierzchni takich nie należy bowiem kwalifikować jako zajętych na działalność gospodarczą, skoro nieregularne udostępnianie ich innym podmiotom nie uniemożliwia dalszego wykorzystywania tychże powierzchni przez wnioskodawcę na działalność oświatową.

Stanowisko prezentowane przez wnioskodawcę w powyższym zakresie należy zatem uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w opisanym stanie faktycznym wnioskodawca, co do zasady, nie będzie korzystał ze zwolnienia w podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, a w okresie przed 1 stycznia 2003 r. na podstawie art. 81 i art. 90 ust. 7 ustawy o systemie oświaty - w odniesieniu do nieruchomości zlokalizowanych przy ul. S i ul. R, których wnioskodawca jest dzierżawcą.

Z konstrukcji cytowanego wyżej zwolnienia podatkowego wynika bowiem, iż szkoły i placówki korzystają z omawianego zwolnienia jedynie wówczas, gdy nieruchomości szkolne znajdują się w ich zarządzie, są przedmiotem użytkowania lub użytkowania wieczystego. Brzmienie cytowanych przepisów wyklucza zatem zastosowanie zwolnienia w odniesieniu do nieruchomości będących własnością tych podmiotów, a także nieruchomości znajdujących się w ich władaniu na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku, Zachodniopomorska Wojewódzka Komenda OHP w S jest w odniesieniu do dwóch nieruchomości (w Ł) dzierżawcą, na podstawie umów dzierżawy zawartych z Zarządem Miasta i Gminy Łobez. Oznacza to, że nieruchomości te nie będą korzystały ze zwolnienia, na podstawie cytowanego wyżej art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Będą one natomiast opodatkowane podatkiem od nieruchomości według stawek dla "gruntów i budynków pozostałych", określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak w sentencji.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Burmistrza Łobza w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj