Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BD-F/415-42/06/z
z 9 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BD-F/415-42/06/z
Data
2006.10.09
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
bilety
faktura VAT
koszty uzyskania przychodów
stosunek pracy
Pytanie podatnika
Czy możliwe jest ustalenie kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy w wysokości faktycznie poniesionych wydatków na zakup jednorazowych biletów lub biletu liniowego, udokumentowany fakturą VAT?
Podatnik w dniu 04.05.2006 r. wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań - Grunwald z wnioskiem o interpretację przepisów prawnych, dotyczących możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy faktycznie ponoszonych wydatków na zakup jednorazowych biletów lub biletu liniowego udokumentowanych fakturą VAT. Z przedstawionego w ww. wniosku stanu faktycznego wynika, iż miejsce pracy podatnika położone jest poza miejscowością jego stałego pobytu. Koszty poniesione na przejazd koleją oraz środkami komunikacji miejskiej udokumentowane są przez podatnika fakturą VAT za zakup biletów jednorazowych PKP w rytmie tygodniowym oraz biletu liniowego ZDiTM w trybie miesięcznym. W zeznaniu rocznym za 2005 r. w kosztach uzyskania przychodu ze stosunku pracy podatnik wykazał wszystkie koszty faktycznie poniesione na dojazdy do pracy, ponieważ były one wyższe od zryczałtowanych kosztów określonych przez ustawodawcę. Zdaniem podatnika faktura VAT zawierająca adres oraz NIP osoby, na którą została wystawiona, spełnia wszystkie znamiona imiennego biletu okresowego. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 22 ust. 11 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy wydatki na zakup jednorazowych biletów oraz biletu liniowego w wysokości kwot faktycznie poniesionych. Podatnik stoi na stanowisku, że w zeznaniu rocznym wykazał koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy w sposób jak najbardziej zgodny z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Ponadto podatnik uważa, iż przyjęcie "sztywnej" interpretacji określenia "imienne bilety okresowe" w kontekście niniejszej sprawy, byłoby zbyt wąskim odniesieniem się do wielowarstwowego charakteru pracy zarobkowej w obecnej rzeczywistości. Organ podatkowy pierwszej instancji w postanowieniu z dnia 17.07.2006 r. uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań - Grunwald zauważył, iż stosownie do art. 22 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów określone w ust. 2 są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi. W związku z brzmieniem przepisu art. 22 ust. 11 wspomnianej ustawy organ podatkowy stwierdził, że nie można dowodzić faktu poniesienia kosztów i ich wysokości jakimkolwiek środkiem dowodowym. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań - Grunwald podkreślił, iż ustawodawca wymaga, aby fakt poniesienia w powyższym stanie faktycznym kosztów uzyskania przychodów, został udokumentowany wyłącznie imiennymi biletami okresowymi. W opinii organu podatkowego pierwszej instancji ustawodawca celowo zawarł informację o wyłączności dokumentów w postaci imiennych biletów okresowych, w celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości dotyczących osoby korzystającej z usług przewozowych. Dlatego też, w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań - Grunwald, faktury VAT, wystawione co prawda imiennie na nabywcę usługi, nie wypełniają znamion identyfikacji korzystającego z usługi przewozowej. Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań - Grunwald podatnik złożył w dniu 28.07.2006 r. zażalenie, w którym wniósł o przyjęcie wspomnianego zażalenia na postanowienie organu podatkowego pierwszej instancji. Podatnik podniósł w zażaleniu, iż dojazd do pracy w rytmie tygodniowym nosi znamiona stałego charakteru usługi transportowej. Z tego względu, zdaniem podatnika "udokumentowanie przejazdów fakturą VAT wraz z biletem (...) można rozumieć jako imienną formę potwierdzenia usługi przewozowej". Wnioskodawca zarzuca Naczelnikowi Urzędu Skarbowego Poznań - Grunwald "dobrowolną" interpretację przepisu art. 22 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według podatnika art. 22 ust. 11 wspomnianej ustawy nie zawiera żadnego wskazania czy zapisu, że nie można dowodzić faktu poniesienia kosztów uzyskania przychodów i ich wysokości przy pomocy jakiegokolwiek środka dowodowego. Podatnik uważa ponadto, iż przedstawiona interpretacja stanowi "sztywne" przyjęcie zapisu ustawodawcy, który w jego opinii nie uwzględnił obecnego stanu rzeczy, w odniesieniu do sposobu, warunków oraz możliwości zarobkowania. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje: Z treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wynika, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy. Natomiast art. 22 ust. 2 wspomnianej ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy: 4) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu pracy, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje sie zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - nie mogą przekroczyć łącznie 2.300 zł 94 gr za rok podatkowy. Stosownie do zapisu art. 22 ust. 11 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli roczne koszty uzyskania przychodu określone w ust. 2 są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi. Z powyższego przepisu wynika, iż ryczałtowe koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych nie mają charakteru bezwzględnie obowiązującego. W przypadku bowiem, gdy podatnik poniósł wyższe wydatki związane z dojazdem do miejsca wykonywania pracy niż określona miesięcznie norma kosztu uzyskania przychodu i może udokumentować fakt ich poniesienia określonymi przez ustawodawcę dokumentami, wówczas ma prawo do uwzględnienia kosztów faktycznie poniesionych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.