Interpretacja Prezydenta Miasta Włocławek
FN.PIOL.3110-1-564a/2006
z 11 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FN.PIOL.3110-1-564a/2006
Data
2006.10.11



Autor
Prezydent Miasta Włocławek


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Powstanie obowiązku podatkowego

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
budowle
podstawa opodatkowania
wydatki na ulepszenie


Pytanie podatnika
Dotyczy momentu, od którego należy zwiększyć podstawę opodatkowania budowli w podatku od nieruchomości tj. czy w danym roku podatkowym czy od dnia 1 stycznia następnego roku podatkowego.


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Włocławek działając na podstawie art. 14a § 1-4, art. 14b § 1, § 2 i § 7. art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 pkt 3 i art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 lipca 2006r. (data wpływu: 21 lipca 2006r.) ... Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w ..., w sprawie pisemnej interpretacji dotyczącej powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości od ulepszonych budowli w trakcie roku podatkowego,

postanawia

uznać w zakresie przedstawionych okoliczności faktycznych stanowisko własne Wnioskodawcy za prawidłowe w obowiązującym stanie prawnym w 2006r.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 Prezydent Miasta stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

... Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. złożyła w dniu 21 lipca 2006r. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, jednocześnie informując, że w niniejszej sprawie nie toczy się wobec Wnioskodawcy żadne postępowanie podatkowe, kontrolne ani administracyjne. Z przedstawionego we wniosku przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że ww. Spółka dokonuje w ciągu roku rozbudowy, przebudowy lub modernizacji istniejącej sieci gazowej. W wyniku dokonanych ulepszeń zwiększa się wartość początkowa środków trwałych.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy momentu, od którego należy zwiększyć podstawę opodatkowania budowli w podatku od nieruchomości tj. czy w danym roku podatkowym czy od dnia 1 stycznia następnego roku podatkowego. W ocenie Podatnika wydatki na ulepszenie gazociągów nie powodują zwiększenia podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości, gdyż nie nastąpiła zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, która skutkowałaby podwyższeniem podatku od nieruchomości zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Organ podatkowy zważył, co następuje. Sposób ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku budowli co do zasady określa art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, nic pomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Natomiast art. 4 ust. 3 tejże ustawy określa, że jeżeli obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od budowli powstał w ciągu roku podatkowego, podstawę opodatkowania stanowi wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego. Stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jeśli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, jeżeli wydatki poniesione na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, kosztami ich eksploatacji i jakością produktów uzyskanych za pomocą ulepszonych środków trwałych.

Jeżeli w wyniku modernizacji w trakcie roku podatkowego nastąpi ulepszenie budowli, które spowoduje zwiększenie jej wartości, to w tym roku podatkowym podstawa opodatkowania pozostaje bez zmian. Ulepszenie takie nie jest zdarzeniem mającym wpływ na wysokość opodatkowania w: ciągu roku podatkowego w świetle art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przypadku budowli, w odróżnieniu do budynków, nie ma mowy o zmianie sposobu użytkowania, gdyż opodatkowaniu podlegają jedynie budowle związane z działalnością gospodarczą. Zatem dopiero od 1 stycznia kolejnego roku podatkowego, następującego po roku, w którym dokonano modernizacji budowli, podstawę opodatkowania dla przedmiotowej budowli będzie stanowiła wartość początkowa ustalona na dzień 1 stycznia tegoż roku podatkowego tj. dotychczasowa wartość początkowa powiększona o wartość ulepszenia środka trwałego.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku za pośrednictwem Prezydenta Miasta Włocławek w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj