Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/100/06/JR
z 28 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/100/06/JR
Data
2006.08.28



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
darowizna
inwestycje w obcych środkach trwałych
Ochotnicza Straż Pożarna
odliczenie od dochodu


Pytanie podatnika
Czy wartość nieumorzonej inwestycji w obcym środku trwałym (likwidowany punkt kasowy)przekazanej jako darowizna na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej można odliczyć od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ?


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny w postaci nieumorzonej inwestycji w obcym środku trwałym w świetle art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)uznajeza nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem znak GK/563/2006 z dnia 29.05.2006 r. (data wpływu 30.05.2006 r.), uzupełnionym pismami znak GK/671/2006 z dnia 26.06.2006 r. oraz znak GK/733/2006 z dnia 04.07.2006 r. Bank zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy wartość nieumorzonej inwestycji w obcym środku trwałym (likwidowany Punkt Kasowy) przekazanej jako darowizna na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) można odliczyć od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Zarząd Banku ze względów ekonomicznych podjął decyzję o likwidacji Punktu Kasowego znajdującego się w wydzierżawionym pomieszczeniu OSP. Zgodnie z zawartą umową dzierżawy Bank dokonał wydatków adaptacyjnych, jako ulepszenia w obcym środku trwałym. Okres amortyzacji dla tej inwestycji wynosi 10 lat. Bank zamierza przekazać OSP nieumorzoną część nakładów, jako darowiznę na cele statutowe.W opinii Wnioskodawcy obdarowany tj. OSP realizuje cel pożytku publicznego - ratownictwo i ochrona ludności, wymieniony w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm). Wartość netto przekazanego jako darowizna aktywa nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodów, pomniejszy natomiast podstawę opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. Jednocześnie stosownie do art. 16a ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia i środki transportu, inne przedmioty - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, których wartość początkową ustala się stosując przepisy art. 16g ust. 3-5 tej ustawy. Podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, z tym że dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat zgodnie z art. 16j ust. 4 pkt 1.

Analizując treść wyżej przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż inwestycje w obcych środkach trwałych są zaliczane do środków trwałych, przy czym pojęcie to nie zostało sprecyzowane w przepisach prawa podatkowego. W doktrynie wskazuje się, iż są to działania podatnika odnoszące się do niestanowiącego jego własności środka trwałego, które zmierzają do jego ulepszenia, tzn. polegające na jego przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji lub polegają na stworzeniu składnika majątku mającego cechy środka trwałego. Ponadto stosownie do treści art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze działań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3.

Pojęcie "darowizna" użyte na gruncie ww. ustawy oznacza świadczenie wynikające z cywilnoprawnej umowy darowizny określonej w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W przedmiotowej sprawie Bank dokonując inwestycji w dzierżawionym pomieszczeniu nabył na gruncie prawa podatkowego prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych w okresie wynoszącym co najmniej 10 lat od wartości początkowej oddanej do używania inwestycji w obcych środkach trwałych. Jednakże zgodnie z normami prawa cywilnego Bank nie uzyskał własności tych nakładów, ponieważ inwestycje w obcych środkach trwałych nie mogą stanowić własności lub współwłasności podatnika. Stosownie bowiem do art. 47 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszytko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Wobec powyższego, przepis art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem podatnik nie może przenieść własności rzeczy lub prawa na obdarowanego skoro nie stanowi to jego własności.

Tutejszy organ podatkowy zauważa ponadto, iż ustawodawca wyraźnie wskazał w art. 676 w związku z art. 694 ustawy Kodeks cywilny możliwość otrzymania przez Bank (dzierżawcę) od OSP (wydzierżawiającego) za zapłatą zwrotu wartości nakładów tworzących inwestycję w obcym środku trwałym odpowiadający ich wartości w chwili zwrotu. Zgodnie bowiem z ww. przepisem, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego. Reasumując, Bank nie może na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) odliczyć od dochodu darowizny na rzecz OSP stanowiącej wartość nieumorzonej inwestycji w obcym środku trwałym. W związku z powyższym, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznając stanowisko Spółki za nieprawidłowe orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj