Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-515/12-2/MS
z 16 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-515/12-2/MS
Data
2012.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przekształcanie
restrukturyzacja
skutki podatkowe
udziałowiec
zapłata podatku
zmiana
zwolnienie


Istota interpretacji
CIT - w zakresie skutków podatkowych planowanej restrukturyzacji, w szczególności zmiany udziałowców a także przekształcenia Spółki w SKA



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2012r. (data wpływu do BKIP 20.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych planowanej restrukturyzacji, w szczególności zmiany udziałowców a także przekształcenia Spółki w SKA (pytanie nr 1)– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych planowanej restrukturyzacji, w szczególności zmiany udziałowców a także przekształcenia Spółki w SKA.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) należy do międzynarodowej grupy H (dalej: Grupa). W związku z planowaną restrukturyzacją Grupy planowane jest przeprowadzenie następujących transakcji:

  1. Jedyny udziałowiec Spółki, H. GmbH (dalej: Spółka austriacka), spółka prawa austriackiego, wniesie aportem do zamkniętego funduszu inwestycyjnego (dalej: Fundusz), mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, całość lub część posiadanych udziałów w Spółce (w ten sposób Fundusz stanie się udziałowcem Spółki).
  2. Fundusz będzie działać na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI).
  3. Polska spółka kapitałowa (dalej: Komplementariusz) nabędzie dwa udziały w Spółce.
  4. Po wniesieniu udziałów w Spółce do Funduszu oraz nabyciu dwóch udziałów w Spółce przez Komplementariusza, dojdzie do przekształcenia Spółki w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną, dalej: SKA).

Dla celów niniejszego wniosku Spółka przyjmuje również założenie, iż działalność Funduszu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP. Powyższa kwestia jest przedmiotem oddzielnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, złożonego w zakresie planowanej restrukturyzacji Grupy.

Spółka częściowo prowadzi działalność gospodarczą na terenie:

  1. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: XSS) oraz
  2. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: YSS).

Podstawę działalności Spółki na terenie XSS stanowią:

  1. Zezwolenie nr 9 z dnia 16 lipca 1996r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie XSS (dalej: Zezwolenie 1998) wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. działającą w imieniu Ministra Gospodarki. Zezwolenie wydane zostało na podstawie art. 16 ust. 1, 5, 8 19 oraz art. 20 ust. 1 USSE.
  2. Zezwolenie nr 227 z dnia 30 listopada 2011r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie XSS (dalej: Zezwolenie 2011) wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. działającą w imieniu Ministra Gospodarki. Zezwolenie wydane zostało na podstawie art. 16 ust. 4 USSE.

Zezwolenie 1998 zostało uzupełnione zezwoleniem z dnia 23 lutego 1999r., wydanym przez Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. na wniosek Spółki (w zakresie przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w XSS).

Zgodnie z Zezwoleniem 1998 (uzupełnionym zezwoleniem z dnia 23 lutego 1999.), Spółka uprawniona jest do prowadzenia na terenie XSS działalności gospodarczej obejmującej działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie produkcji określonej w zezwoleniu.

W Zezwoleniu 1996 zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te w szczególności dotyczą rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie XSS w terminie do 1 czerwca 1999r., osiągnięcia określonego zezwoleniem stanu zatrudnienia w określonych terminach i jego utrzymania, poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych do 31 grudnia 1999r. oraz przestrzegania na terenie XSS regulaminu XSS i innych uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania XSS.

Zezwolenie 1998 na wniosek Spółki zostało zmienione decyzją Ministra Gospodarki nr YY z dnia 18 września 2007r. w związku z art. 6 ust. 1, 2 i 4 Ustawy zmieniającej z 2003r. Zezwolenie 1998 udzielone zostało do dnia 28 maja 2017r.

Zgodnie z Zezwoleniem 2011, Spółka uprawniona jest do prowadzenia na terenie XSS działalności gospodarczej obejmującej działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie określonym w zezwoleniu. W Zezwoleniu 2011 zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te w szczególności dotyczą poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych do 31 grudnia 2012r., zwiększenia dotychczasowego stanu zatrudnienia i jego utrzymania w określonym terminie oraz zakończenia Inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2012r.

Podstawę działalności Spółki na terenie YSS stanowi zezwolenie nr 101 z dnia 31 stycznia 2006r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie YSS (dalej: Zezwolenie 2006) wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. na podstawie art. 16 i art. 17 ust. 1 USSE. Zgodnie z Zezwoleniem 2006, Spółka uprawniona jest do prowadzenia na terenie YSS działalności gospodarczej obejmującej działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie określonym w zezwoleniu. W Zezwoleniu 2006 zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te dotyczą zatrudnienia na terenie YSS określonej liczby pracowników i utrzymania zatrudnienia w określonym terminie, poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych do 31 sierpnia 2006r. oraz przestrzegania regulaminu YSS i innych uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania YSS. Zezwolenie 2006 zostało zmienione decyzjami Ministra Gospodarki wydanymi na wniosek Spółki w zakresie podwyższenia poziomu wydatków inwestycyjnych i zmiany terminu ich poniesienia (decyzja z 25 października 200 r., Nr XX, decyzja z dnia 19 czerwca 2008r., Nr CC oraz decyzja z 27 stycznia 2009r., Nr YY). Zezwolenie 2006 udzielone zostało do dnia 8 sierpnia 2016r.

Spółka spełniła warunki wynikające z przepisów regulujących działanie specjalnych stref ekonomicznych, jak i warunki wskazane w Zezwoleniu 1990 i Zezwoleniu 2006, od których uzależnione było skorzystanie przez Spółkę z pomocy publicznej, w tym ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. W szczególności, wskazać należy, że Spółka w terminach określonych w Zezwoleniu 1998 i Zezwoleniu 2006 (z uwzględnieniem ich zmian) poniosła określone poziomy wydatków inwestycyjnych oraz spełniła warunek osiągnięcia określonego stanu zatrudnienia. Spółka jest również w trakcie realizacji wymagań określonych w Zezwoleniu 2011. Spółka przestrzega również regulaminów obowiązujących na terenie XSS oraz YSS oraz pozostałych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania XSS i YSS.

Na dzień 1 maja 2004r., tj. na dzień uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, Spółka pozostawała dużym przedsiębiorcą w rozumieniu Załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001; dalej: Rozporządzenie WE z dnia 12 stycznia 2001r.) i posiada ten status do dnia złożenia niniejszego wniosku.

Do dnia złożenia niniejszego wniosku Spółka nie wykorzystała całej pomocy publicznej, która przysługuje jej na podstawie Zezwolenia 1998, Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011.

Po restrukturyzacji Spółka planuje w dalszym ciągu prowadzić działalność na terenie XSS i YSS na podstawie odpowiednich zezwoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że analizowana restrukturyzacja (w szczególności zmiana udziałowców Spółki, a także przekształcenie Spółki w SKA) nie będzie miała negatywnego wpływu na korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, w szczególności (i) Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku objętego zwolnieniem w przeszłości oraz (ii) nie nastąpi utrata prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w przyszłości...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w przypadku przekształcenia Spółki w SKA, prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP będzie przysługiwało komplementariuszowi (komplementariuszom) oraz akcjonariuszowi (akcjonariuszom) SKA, w tym Funduszowi i Komplementariuszowi proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku SKA...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w okresie korzystania przez Fundusz ze zwolnienia podmiotowego (jakim jest zwolnienie na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP), nie dochodzi do wykorzystywania zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPOOP, w zakresie dochodu, w stosunku do którego podatnikiem jest zwolniony podmiotowo Fundusz...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. W przedmiocie pytań nr 2 - 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko własne Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zdaniem Spółki, analizowana restrukturyzacja (w szczególności zmiana udziałowców Spółki, a także przekształcenie Spółki w SKA) nie będzie miała negatywnego wpływu na korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, w szczególności (i) Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku objętego zwolnieniem w przeszłości oraz (ii) nie nastąpi utrata prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w przyszłości.

  1. Przepisy prawa mające zastosowanie w analizowanej sytuacji:

Przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenie 1998

Zgodnie z USSE w wersji obowiązującej 15 lipca 1998 r.:

Zezwolenie może być cofnięte albo jego zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, przedsiębiorca:

  1. zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze strefy lub
  2. naruszył przepisy prawa dewizowego, przepisy prawa celnego albo przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, lub
  3. utracił, na skutek cofnięcia albo zmiany, koncesję lub inne zezwolenia wymagane z mocy odrębnych przepisów do podjęcia działalności gospodarczej, która jest prowadzona na terenie strefy, lub
  4. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  5. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie wyznaczonym w wezwaniu Ministra Przemysłu i Handlu do ich usunięcia ( art. 19 ust. 2).

W razie cofnięcia zezwolenia przedsiębiorca traci prawo do zwolnień i preferencji, o których mowa w art. 12 ust. 1-4, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami i preferencjami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia (art. 19 ust. 3).

Zgodnie z Rozporządzeniem XSS 1997 w wersji obowiązującej 15 lipca 1998r.:

Podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego jeżeli w roku podatkowym w którym z nich skorzystał lub przed upływem trzech lat licząc od końca roku podatkowego w którym zakończył korzystanie ze zwolnień:

  1. wystąpią u niego za poszczególne lata zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochody budżetu państwa i składek na ubezpieczenie społeczne, przekraczające odrębnie z każdego tytułu 3,0% kwot należnych za te lata; w odniesieniu do podatku od towarów i usług zaległości we wpłacie nie mogą przekroczyć 3,0% podatku należnego, lub przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku; nie dotyczy to przeniesienia własności w wyniku przekształcenia, łączenia lub podziału podmiotów, a także przeniesienia własności tych składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową w rozumieniu przepisów, o których mowa w § 10 ust. 1, lub
  2. ustaną okoliczności upoważniające do zaliczania składników majątku podmiotu, przyjętych do odpłatnego korzystania na podstawie umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, do składników jego majątku w rozumieniu przepisów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. c), lub
  3. maszyny lub urządzenia, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt l lit. a), zostaną przekazane do prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem strefy, lub
  4. otrzyma zwrot wydatków inwestycyjnych w jakiejkolwiek formie, lub
  5. zostanie postawiony w stan likwidacji lub zostanie ogłoszona jego upadłość ( § 13 ust. 1).

W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, podmiot jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień (§ 13 ust. 2).

Przepisy obowiązujące 31 grudnia 2000r.

Przepisy art. 19 ust. 2-3 USSE oraz § 13 ust. 1-2 Rozporządzenia XSS 1997 w brzmieniu obowiązującym 31 grudnia 2000r. miały takie samo brzmienie jak przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 1998, tj. 15 lipca 1998 r. (patrz powyżej).

Zgodnie z Ustawą zmieniającą z 2003r.

Przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001r. może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000r. (art. 6 ust. 1).

W przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001r. przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia (art. 5 ust. 3).

Począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100% wkładów, udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1
    - przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 ( art. 5 ust. 6).

Przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 2008

Zgodnie z USSE w wersji obowiązującej 31 stycznia 2008r., zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki ( art. 19 ust. 3)

Zgodnie z Rozporządzeniem YSS 2004 w wersji obowiązującej na 31 stycznie 2008r., zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenie, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat ( § 5 ust. 1).

Przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 20l1

Przepis art. 19 ust. 3 USSE w brzmieniu obowiązującym 30 listopada 2011r. miał takie samo brzmienie jak przepis obowiązujący w dniu uzyskania Zezwolenia 2006, tj. 31 stycznia 2006r. (patrz powyżej).

Przepisy ustaw podatkowych obowiązujące na dzień złożenia niniejszego wniosku

Zgodnie z UPDOP:

  1. Wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 USSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami ( art. 17 ust. 1 pkt 34)
  2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ( art. 17 ust. 4).
  3. W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego art. 17 ust. 5).
  4. W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 25, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego - w zeznaniu rocznym (art. 17 ust.6).

Przepisy art. 19 ust. 3 USSE w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia niniejszego wniosku mają identyczne brzmienie jak przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011, tj. odpowiednio 31 stycznia 2006r. i 30 listopada 2011r. (patrz powyżej).

  1. Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji:

Żadne ze zdarzeń opisanych w stanie taktycznym wniosku nie ma negatywnego wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP.

Konkluzja ta dotyczy zarówno stanu prawnego obowiązującego:

  1. w dniu uzyskania Zezwolenia 1998, tj. 15 lipca 1998r.,
  2. w dniu 31 grudnia 2000r., tj. w granicznej dacie dla tzw. „dużych” przedsiębiorców, którzy uzyskując zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej do tego dnia, mogli korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 5 ust. 2 Ustawy zmieniającej z 2003r.,
  3. w dniu uzyskania Zezwolenia 2006, tj. na 31 stycznia 2006r.,
  4. w dniu uzyskania Zezwolenia 2011, tj. na 30 listopada 2011r.,
  5. w dniu złożenia niniejszego wniosku.

W szczególności, wniesienie udziałów w Spółce do Funduszu, nabycie udziałów w Spółce przez Komplementariusza, a także przekształcenie Spółki w SKA nie stanowią żadnej z przesłanek cofnięcia Zezwolenia 1998, Zezwolenia 2008 ani Zezwolenia 2011, określonych w art. 19 USSE, gdyż zbycie / przeniesienie własności udziałów przedsiębiorcy prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani zmiana jego formy prawnej (przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną) nie zostały wymienione w tym przepisie, zarówno w obecnie obowiązującym jego brzmieniu jak i poprzednich wersjach.

Tym samym nie będzie podstaw do zastosowania przepisów określających skutki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na gruncie podatku dochodowego, tj.:

  1. art. 19 ust. 3 USSE w brzmieniu obowiązującym do końca 2000r. (ani w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia niniejszego wniosku) ani art. 5 ust. 3 Ustawy zmieniającej z 2003r., zgodnie z którymi w przypadku cofnięcia zezwolenia, przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia i jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych objętego zwolnieniem za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia, oraz
  2. art. 17 ust. 5 i ust. 6 UPDOP, mówiących, że w razie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia).

Podobnie, wniesienie udziałów w Spółce do Funduszu, nabycie udziałów w Spółce przez Komplementariusza, a także przekształcenie Spółki w SKA, nie stanowią żadnej z przesłanek utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP przyznanych na podstawie Zezwolenia 1998, Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011, określonych w:

  1. § 13 ust. 1 Rozporządzenia XSS 1997 w brzmieniu obwiązującym do końca 2000r. oraz § 3 ust. 4(5) tego rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do końca kwietnia 2004r.,
  2. § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia XSS 1997 (w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2004r. do dnia uchylenia rozporządzenia), Rozporządzenia XSS 2004 oraz Rozporządzenia XSS 2006,
  3. § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia YSS 2004 oraz Rozporządzenia YSS 2006, gdyż w szczególności przekształcanie Spółki w SKA nie stanowi przeniesienia własności składników majątkowych, z którymi były związane zwolnienia od podatku, jako że zmiana formy prawnej na SKA nie powoduje utraty własności składników majątku przez SKA (SKA pozostanie właścicielem wszystkich składników majątku Spółki, w tym tych związanych z korzystaniem przez Spółkę ze zwolnienia od podatku dochodowego). Co więcej, § 13 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia XSS 1997 w brzmieniu obowiązującym do końca 2000r. wyraźnie wskazywał, że przesłanka utraty prawa do zwolnienia dotycząca przeniesienia własności składników majątkowych, z którymi były związane zwolnienia od podatku, nie dotyczy przekształcenia, łączenia lub podziału podmiotów.
  4. art. 5 ust. 6 Ustawy zmieniającej z 2003r., gdyż przepis ten nie będzie miał zastosowania w analizowanej sytuacji, jako że Spółka na dzień akcesji do Unii Europejskiej pozostawała tzw. „dużym” przedsiębiorcą (tj. innym niż mały lub średni) w rozumieniu załącznika nr 1 do Rozporządzenia WE z dnia 12 stycznia 2001r., a tylko klasyfikacja Spółki jako małego lub średniego przedsiębiorcy mogłaby potencjalnie skutkować zastosowaniem przedmiotowego przepisu.

W konsekwencji, skoro:

  • wniesienie udziałów w Spółce do Funduszu, nabycie udziałów w Spółce przez Komplementariusza, a także przekształcenie Spółki w SKA nie stanowią jednej z przesłanek cofnięcia Zezwolenia 1996, Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011, ani utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego przyznanego Spółce tymi zezwoleniami,
  • tym samym brak jest podstaw do zastosowania przepisów prawa nakładających obowiązek zwrotu podatku dochodowego dotyczącego dochodu objętego zwolnieniem w przeszłości oraz wykluczających zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego w przyszłości to zdaniem Spółki, analizowana restrukturyzacja (w szczególności wniesienie udziałów w Spółce do Funduszu, nabycie udziałów w Spółce przez Komplementariusza, a także przekształcenie Spółki w SKA) nie będzie miała negatywnego wpływu na korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, w szczególności (i) Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku objętego zwolnieniem w przeszłości oraz (ii) nie nastąpi utrata prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w przyszłości.

Potwierdzenie stanowiska spółki w praktyce organów podatkowych

Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko Spółki znajduje całkowite potwierdzenie w praktyce organów podatkowych wydających interpretacje indywidualne prawa podatkowego.

Przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2009r. (sygn. ITPB3/423-485a/09/AM) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził stanowisko podatnika, że: Ponieważ przekształcenie nie zostało wymienione w powyżej wskazanym przepisie art. 5 ust. 6 ustawy zmieniającej z 2003r., samo przekształcenie Spółki w spółkę osobową nie będzie skutkować utratą prawa do zwolnienia podatkowego, ani koniecznością zwiększenia podstawy opodatkowania o dochód zwolniony od opodatkowania przed przekształceniem”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2009r. (sygn. ITPB3/423-485b/09/AM) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził stanowisko podatnika, że: „Konkludując, w związku z wniesieniem przez I.B.V. udziałów w Spółce do Funduszu tytułem objęcia certyfikatów inwestycyjnych oraz przekształceniem Spółki w spółkę osobową, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w przeszłości”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2006 r. (sygn. IPPB1/415-413/07-2/AG) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stanął na stanowisku, że: przekształcenie spółki z o.o. w spółkę komandytową nie powoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Wnioskodawca już jako wspólnik spółki komandytowej będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2009r. (sygn. ITPB3/423-178/09/DK ) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stanął na stanowisku, że: „Stosownie do przepisu art. 93a ustawy — Ordynacja podatkowa, osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Oznacza to, iż nowo powstała spółka będzie sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymanego przez Spółkę. Z chwilą przekształcenia Spółki w spółkę komandytową podatnikami podatku dochodowego z tytułu prowadzone> działalności stają się wspólnicy spółki komandytowej. Reasumując — przekształcenie Spółki w spółkę komandytową nie powoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj