Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/38/2006/KK
z 12 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/38/2006/KK
Data
2006.07.12



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
reklama
usługi


Pytanie podatnika
Czy podatnik powinien wystąpić o przyznanie numeru VAT UE w sytuacji świadczenia usług "reklamy" na rzecz podatników z innych niż kraj państw Uni Europejskiej ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 97 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2006r. (uzupełnionym w dniu 22 czerwca 2006r.) w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii dokonania rejestracji w zakresie VAT UE, w przypadku świadczenia usług reklamy na rzecz podatników, zarejestrowanych w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej.

W dniu 02 maja 2005r. został złożony wniosek z dnia 27 kwietnia 2006r., uzupełniony w dniu 22 czerwca 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy w zakresie podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że od 01 marca 2006r. prowadzi Pan działalność gospodarczą. Rozpoczynając prowadzenie tej działalności, planował Pan świadczyć usługi również dla podatników z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej. Dowiedział się Pan o konieczności przyznania numeru VAT UE. Z uwagi na fakt, że na wniosku o przyznanie numeru VAT UE nie ma rubryki odnoszącej się do świadczenia usług na rzecz podmiotów zarejestrowanych w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej, nie złożył Pan informacji dotyczącej obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT-RUE.W drugim miesiącu działalności tj. w kwietniu 2006r. wystawił Pan pierwszą fakturę VAT dla firmy zagranicznej za usługę kreacji wizerunku marki na targach, sklasyfikowanej jako usługa "REKLAMY". Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usługi jest siedziba usługobiorcy, a co za tym idzie, obowiązek podatkowy powstaje po stronie kontrahenta dla którego świadczona jest usługa.

W związku z tym wystawiane przez Pana faktury są na kwotę netto (bez uwzględniania podatku VAT). Rubryka, w którą należy wpisać "stawkę podatku VAT" nie jest wypełniana, natomiast w rubryce "wartość podatku VAT " wpisywana jest wartość "0", ponieważ kontrahent w tym przypadku płaci należność za usługę bez uwzględniania podatku VAT, który rozlicza w swoim kraju.

W związku z powyższym wystąpił Pan z wnioskiem, o zajęcie stanowiska przez tutejszy Organ w sprawie konieczności wnioskowania przez Pana o przyznanie numery VAT UE.

Typ świadczonych przez Pana usług na rzecz firm z innych krajów Unii Europejskiej niż Polska, posiadających numer VAT UE - w Pana opinii - zwalnia Pana od płacenia podatku VAT od tych usług. Uważa Pan jednocześnie, iż świadczenie ww. usług nie wymaga wnioskowania o przyznanie numeru VAT UE.

Stanowisko tutejszego Organu:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podmioty zobligowane do dokonania rejestracji w zakresie wewnątrzwspólnotowych dostaw zostały określone w art. 97 ust. 1 - ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnąrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W myśl art. 97 ust. 2 ww. ustawy przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Zgodnie z art. 97 ust. 3 ww. ustawy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowią u nich import usług.

Z cytowanych wyżej przepisów art. 97 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obowiązek rejestracji jako podatnika VAT UE istnieje w stosunku do podatników, którzy dokonują transakcji w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz nabywających usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy (chodzi o nabycie wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów lub usług pomocniczych do usług transportowych bezpośrednio związanych z ww. usługami oraz niektórych usług pośrednictwa, a także wyceny majątku rzeczowego ruchomego lub usług wykonywanych na ruchomym majątku rzeczowym, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług).

W przedstawionym stanie faktycznym stwierdza Pan, że świadczy usługi kreacji wizerunku marki na targach, sklasyfikowane jako usługi "REKLAMY" i miejscem świadczenia tych usług - zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - jest siedziba usługobiorcy, a co za tym idzie obowiązek podatkowy powstaje po stronie firmy dla której świadczy Pan usługę.

Z powyższego wynika, że przedmiotem Pana działalności są usługi wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, tj. usługi reklamy, dla których - zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy - w przypadku gdy usługi te świadczone są na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia, a więc opodatkowania jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W związku z tym tutejszy Organ stwierdza, że skoro nie nabywa Pan usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku VAT, tylko świadczy usługi wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, to w stosunku do Pana nie mają zastosowania przepisy art. 97 ust. 1 - 3 ww. ustawy. Oznacza to, że nie ma Pan obowiązku zarejestrowania się w kraju jako podatnik VAT UE, w związku ze świadczeniem usług reklamy na rzecz podatników VAT, zarejestrowanych w innych niż Polska krajach Wspólnoty.

Wobec powyższego Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko przedstawione we wniosku - za prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że zasady wystawiania faktur stwierdzających dokonanie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej, zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia - do faktur dokumentujących wykonanie ww. usług stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 11 - 23 i § 26. Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki podatku i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Natomiast w przypadku świadczenia usług, o których mowa m.in. w art. 27 ust. 3 pkt 2, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj