Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PP/443-3/06/ZM
z 15 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-3/06/ZM
Data
2006.02.15



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dziennikarz
usługi świadczone przez agencje informacyjne


Pytanie podatnika
Czy działalność sklasyfikowana jako PKWiU 92. 40. 10-00. 00 jako usługi świadczone przez agencje informacyjne, podlega przedmiotowo zwolnieniu z podatku VAT ?
Jeżeli tak, to czy Podatnik jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 1 ptk 2 ustawy o VAT?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta działając na podstawie:
- art. 14a, § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 21.12.05 r. (data wpływu do US 04.01.06 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione stanowisko:
- w punkcie 1 pisma - nie jest prawidłowe,
- w punkcie 2 pisma - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta działając na podstawie w/w przepisów, w odpowiedzi na zapytanie doręczone do tut. Urzędu w dniu 04.01.2006 r. wyjaśnia co następuje:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pani usługi reportersko - dziennikarskie na rzecz innego podmiotu, na terenie Polski, polegające na opracowywaniu reportaży, felietonów, sprawozdań i komentarzy dziennikarskich, obejmujące m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów, wybór i zestawienie materiałów informacyjnych, opracowanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie wizji i/lub fonii audycji telewizyjnych. W większości przypadków Podatnik użycza swojego wizerunku (postaci, głosu) w ramach emitowanych przez Spółkę audycji telewizyjnych, np. przeprowadza wywiad z innymi osobami, prezentuje zebrane informacje, komentuje/ podsumowuje zebrane informacje. Sam decyduje o sposobie i miejscu wykonania powyższych czynności, ponosi szereg ryzyk związanych z wykonywaniem powyższych czynności, w szczególności:
- podatnika obciąża ryzyko, że spółka może nie zaakceptować wykonania powyższych czynności, jeżeli jej (spółki) zdaniem nie będzie ono odpowiadało zamówieniu,
- w przypadku niezachowania przez podatnika terminów wykonania powyższych czynności jest obciążany ryzykiem konieczności zapłaty kary pieniężnej na rzecz spółki, jak również spółce przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania bez uiszczenia na rzecz podatnika jakiegokolwiek wynagrodzenia,
- w przypadku naruszenia przez podatnika innych postanowień umowy (np. wykorzystania dla własnych celów poufnych informacji w ciągu 5 lat od umowy) podatnik jest obciążony ryzykiem zapłaty kary pieniężnej na rzecz spółki,
- w przypadku naruszenia postanowień współpracy spółce przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania,
- w celu wykonywania przedmiotowych czynności podatnik ponosi szereg kosztów, przy czym na podstawie umowy jedynie zaakceptowana odrębnie przez spółkę część tych wydatków jest finansowana przez spółkę,
- podatnik ponosi ryzyko wynikające z odpowiedzialności wobec osób trzecich, jeśli osoby te uznają , że poprzez wykonywanie czynności przez podatnika ich interesy zostały naruszone (tak może być w przypadku, gdyby dzieło podatnika miało znamiona plagiatu). Wynika to z faktu, że umowa nie zawiera żadnych postanowień ograniczających odpowiedzialność podatnika wobec osób trzecich, ani przenoszących taką odpowiedzialność na spółkę. Zgodnie z załączoną do wniosku opinią wydaną w dniu 17 sierpnia 2005 r. przez Urząd Statystyczny w ..... usługi Podatnika zostały zakwalifikowane dla celów podatkowych w grupowaniu: PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".
Podatnik we wniosku zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy wykonywane przez podatnika usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT?
2. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 jest negatywna, to czy podatnik jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT?
Ad. Pytanie nr 1.
Zdaniem Strony, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym usługi wykonywane przez Podatnika powinny być traktowane jako zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem VAT. Na poparcie tej tezy przedstawiono poniższe argumenty:
- stosownie do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT ma zastosowanie do usług objętych działem PKWiU 92 "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem m.in. działalności agencji informacyjnych."
Zdaniem Podatnika jak wynika z klasyfikacji otrzymanej z Urzędu Statystycznego w ...., usługi wykonywane przez Stronę mieszczą się w dziale PKWiU 92 "Usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem".
Konsekwentnie usługi Podatnika podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z podatku VAT, o ile te usługi nie mieszczą się w zakresie wyłączeń określonych w punktach 1-8 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT.
Zdaniem Strony żadne z powyższych wyłączeń nie może odnosić się do usług świadczonych przez Podatnika. W szczególności, nie można twierdzić, że usługi Podatnika objęte są wyłączeniem przewidzianym w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT odnoszącym się do "działalności agencji informacyjnych".
Na poparcie tej tezy podatniczka przedstawia następujące argumenty:
1) pomimo, iż usługi Podatnika zostały sklasyfikowane jako PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" nie można twierdzić, że Podatnik jest agencją informacyjną. Podatnik jest dziennikarzem, jedynie jego usługi podlegają klasyfikacji statystycznej w ramach powyższego grupowania. Agencje informacyjne to z zasady wyspecjalizowane organizacje.
Konsekwentnie należy rozróżnić na gruncie wykładni gramatycznej działalność wykonywaną przez dziennikarza i działalność organizacji jakimi są agencje informacyjne.
2) Ustawodawca określając wyłączenie przewidziane w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT nie posłużył się klasyfikacją statystyczną PKWiU. Wydaje się, że było to działanie celowe, które miało na celu właśnie rozróżnienie czynności wykonywanych przez:
- agencje informacyjne rozumiane jako organizacje zatrudniające (korzystające z usług dziennikarzy, które to czynności zadaniem podatnika, ustawodawca zdecydował się objąć podstawową stawką podatku VAT, oraz
- dziennikarzy, których usługi jedynie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne", które to czynności, zdaniem podatnika ustawodawca zdecydował się objąć zwolnieniem przedmiotowym z podatku VAT.
Jednocześnie Podatnik podkreśla, że przyjęcie przeciwnego poglądu, tzn. stwierdzenie, że usługi podatnika podlegają wyłączeniu ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT określonego w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT dlatego, że usługi te podlegają klasyfikacji statystycznej w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" musiałoby prowadzić automatycznie do stwierdzenia, że w trzech przypadkach specyficznie określonych w ustawie VAT ustawodawca stworzył puste, nic nie znaczące przepisy. Zdaniem Podatnik przyjęcie stanowiska, że celem ustawodawcy było wyłączenie ze zwolnienia przedmiotowego usług określonych w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" musiałoby jednoznacznie oznaczać, że we wszystkich przypadkach, gdy w ustawie VAT mowa jest o działalności agencji informacyjnych należy przez to rozumieć usługi określone w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Dalej Podatnik wnosi, że oprócz wyłączenia przewidzianego w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT, wyłączenie odnoszące się do "działalności agencji informacyjnych" powoływane jest w ustawie VAT jeszcze trzykrotnie:
- w poz. 151 załącznika nr 3 do ustawy VAT, zgodnie z którym stawka 7% ma zastosowanie do objętych grupowaniem PKWiU 64. 20. 3 Usług radia i telewizji kablowej z wyłączeniem m.in. działalności agencji informacyjnych,
- w poz. 155 załącznika nr 3 do ustawy VAT, zgodnie z którym stawka 7% VAT ma zastosowanie do objętych grupowaniem PKWiU 92. 2 Usług radia i telewizji, innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4 do ustawy o VAT z wyłączeniem m.in. działalności agencji informacyjnych.
- w poz. 12 załącznika nr 4 do ustawy VAT, zgodnie z którym zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT ma zastosowanie do objętych grupowaniem PKWiU 92. 2 Usług publicznych radia i telewizji z wyłączeniem m.in. działalności agencji informacyjnych.
Zdaniem Podatnika jeśliby prawdą było teoretyczne założenie, że w zakresie wyłączenia określonego w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT celem ustawodawcy było wyłączenie ze zwolnienia przedmiotowego usług określonych w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" to w zakresie powyższych trzech przypadków trzeba byłoby wnioskować, że odpowiednio:
- w pierwszym przypadku wyłącza się z zakresu PKWiU 64. 20. 3 Usługi radia i telewizji kablowej" usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne",
- w drugim oraz w trzecim przypadku wyłącza się z zakresu PKWiU 92. 2 "Usługi radia i telewizji" usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".
Takie wnioskowanie, zdaniem Podatnika jest całkowicie nielogiczne.
Stąd też nie może być prawdziwym przyjęte założenie, jakoby w zakresie wprowadzenia wyłączenia określonego w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT celem ustawodawcy było wyłączenie ze zwolnienia przedmiotowego usług określonych w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Wyłączenie to odnosić się musi expressis verbis do działalności agencji informacyjnych rozumianych jako organizacje zajmujące się dostarczaniem informacji dla środków masowego przekazu i nie powinno odnosić się do działalności dziennikarzy. W efekcie usługi dziennikarskie w świetle opisanego stanu faktycznego powinny podlegać zwolnieniu przedmiotowemu z podatku VAT stosownie do dyspozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i powołanych argumentów Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy jako usługi zwolnione od podatku VAT wymienione zostały usługi o symbolu ex 92 tj. "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: m.in. działalności agencji informacyjnych (pkt. 6). Użyty skrót " ex" oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedłożonego przez Panią wniosku wynika, że powyższe usługi, które szczegółowo opisane zostały w pierwszej części wniosku sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny w ...... w grupowaniu PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Na dowód tego przedłożyła Pani stosowną opinię Urzędu Statystycznego w ..... Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krakowie-Nowej Hucie informuje, że za prawidłową klasyfikację usług i towarów całkowitą odpowiedzialność ponosi przedsiębiorca świadczący usługi i sprzedający towary. Organem właściwym do wydawania opinii w sprawie zaklasyfikowania do odpowiedniego symbolu PKWiU danej usługi jest Urząd Statystyczny w ... - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Urząd Skarbowy nie jest organem właściwym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług i towarów, może jedynie potwierdzić zasadność stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów i usług, prawidłowo zaklasyfikowanych do danego grupowania.
Przyjmując, że wykonywane przez podatnika usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92. 40. 10-00. 00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" - usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi działalności agencji informacyjnych zostały wyłączone ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT. Nie mieszczą się zatem w grupie ex 92, która to została objęta tym zwolnieniem, z uwzględnieniem wymienionych wyłączeń. Zdaniem tutejszego organu ustawodawca określając wyłączenie przewidziane w punkcie 6, poz. 11, załącznika nr 4 nie posłużył się klasyfikacją statystyczną, gdyż jak Pani słusznie wnosi wyłączenie działalności agencji informacyjnych powoływane jest w ustawie jeszcze trzykrotnie: tj. w punkcie 2, poz. 151, załącznika nr 3; w punkcie 2, poz. 155, załącznika nr 3 i w punkcie 2, poz. 12, załącznika nr 4. Oznacza to, że działalność agencji informacyjnych ma miejsce przy różnego typu usługach m.in. przy usługach związanych z kulturą, w tym również usługach twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (poz. 11 załącznika nr 4), usługach radia i telewizji kablowej (poz. 151 załącznika nr 3), usługach radia i telewizji innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4), usługach publicznych radia i telewizji (poz. 12 załącznika nr 4). Wykluczenie działalności agencji informacyjnych przewidziane w w/w załącznikach oznacza, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT z jakiego korzystają usługi publiczne radia i telewizji oraz, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona z opodatkowania stawką 7%, jaką zostały objęte usługi radia i telewizji kablowej oraz usługi radia i telewizji inne niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4.
Powyższe świadczy o tym, że usługi agencji informacyjnych podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 22%.
Ponadto należy zauważyć, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czynności wykowywane przez Podatnika, wymienione w art. 13 pkt. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są realizowane w oparciu o stosunek prawny, w którym nie określono odpowiedzialności zlecającego za czynności usługodawcy - jako nie spełniające wymogów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowią zatem samodzielną działalność gospodarczą, o której w art. 15 ust. 1 ustawy VAT i nie podlegają wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy ustawy VAT.
Ad. Pytanie nr 2.
Zdaniem Podatnika jeśli usługi, o których mowa w piśmie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem VAT, to udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 jest bezcelowe. Natomiast jeśli usługi wykonywane przez Stronę są opodatkowane podatkiem VAT, to zdaniem Podatnika ma on prawo dokonywać odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług opisanych w stanie faktycznym. Zwraca Pani uwagę na to, że jej działalność powinna być traktowana na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy. Z tego też względu nie zachodzi tu przypadek odliczania poszczególnych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu - koszty uzyskania przychodu określane są ryczałtowo, jako procent przychodów podatnika. Sytuacja powyższa nie oznacza, że jeśli usługi określone w stanie faktycznym opodatkowane byłyby podatkiem VAT to nie mógłby on w ogóle odliczać podatku naliczonego. Taka teza byłaby całkowitym zaprzeczeniem istoty konstrukcji podatku od wartości dodanej jakim jest podatek VAT. Zdaniem Podatnika brzmienie przepisu art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy VAT oznacza, że należy badać, czy obiektywnie dany rodzaj wydatków może być potraktowany jako koszt uzyskania przychodu (np. czy został wymieniony expressis verbis jako wydatek nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu - np. wydatki określone w art. 23 ustawy o podatku dochodowym), a nie czy podatnik może w ogóle dokonywać zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i powołanych argumentów Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta wyjaśnia co nastepuje:
Zgodnie z art. 88 ust. 1, pkt 2 ustawy VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Powyższy przepis stanowi o wydatkach, które nie mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Zdaniem tutejszego organu wymienione wyłączenie dotyczy tylko tych wydatków, które w sposób obiektywny nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli więc podatnik nie zaliczy danego wydatku do swoich kosztów uzyskania przychodu, mimo że mógłby to zrobić, wówczas omawiane ograniczenie nie znajdzie zastosowania.
Ponoszone przez podatnika wydatki muszą być w pierwszym rzędzie oceniane według przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim te przepisy regulują koszty uzyskania przychodów.
Nastepnie aby określić, czy poniesiony wydatek uprawnia do odliczenia podatku VAT należy rozważyć wszystkie warunki określone w ustawie o VAT. Przede wszystkim trzeba ocenić, czy dany zakup związany jest ze sprzedażą opodatkowaną, a w dalszej kolejności, czy nie jest on wymieniony w art. 88 ustawy o VAT jako nieuprawniający do dokonania odliczenia. Zatem tutejszy organ podziela stanowisko Podatnika, że podatnik ma prawo dokonywać odliczenia podatku naliczonego związanego ściśle ze świadczeniem usług opisanych we wniosku na zasadach uregulowanych w wyżej wykazanych przepisach.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążące dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
- w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj