Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-568/05/IS
z 17 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-568/05/IS
Data
2005.10.17



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
obniżenie podatku należnego
usługi na majątku rzeczowym
wystawienie faktury


Pytanie podatnika
Gdzie znajduje się miejsce świadczenia usług wykonywanych przez Spółkę, czy ich świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 22.07.2005 r. (data wpływu 22.07.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedłożonego wniosku wynika, że Spółka jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT, jak również VATUE, świadczy usługi instalacyjne oraz serwisowe dotyczące ścian graficznych instalowanych przykładowo w studiach TV, dyspozytorniach lotnisk oraz elektrowni. Usługi instalacyjne sprzętu polegają na połączeniu elementów ściany graficznej oraz integracji oprogramowania polegającej na podłączeniu ściany do urządzeń klienta. "Usługa serwisowo-utrzymaniowa" polega na konserwacji ściany: czyszczenie, wymiana lamp, filtrów, uszkodzonych elementów oraz sprawdzaniu funkcjonowania oprogramowania ściany graficznej. Usługi te wykonywane są m in. na terytorium Litwy, Estonii, Łotwy na zlecenie firm niemieckich i belgijskich. Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe usługi są usługami na ruchomym majątku rzeczowym, dla których miejsce świadczenia (opodatkowania) należy ustalić w oparciu o art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl ww. przepisu miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku ww. usług, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. W opinii Spółki przepis ten nie znajdzie jednak zastosowania, gdyż po wykonaniu usług towary nie zostają wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na terenie którego usługi te faktycznie zostały wykonane. W niniejszej sytuacji miejscem świadczenia ww. usług będzie miejsce ich faktycznego wykonania. Fakt wykonania ww. usług - zdaniem Wnioskodawcy - powinien zostać udokumentowany fakturą VAT - art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Na wstępie należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia usług na ruchomym majątku rzeczowym. Przyjmuje się, że usługami na ruchomym majątku są w szczególności usługi: naprawy rzeczy ruchomych (np. maszyn, urządzeń), uszlachetniania towarów, przerobu, przetwarzania, serwisowe, roboty ulepszeniowe, usługi montażowe, instalacyjne (o ile nie dotyczą nieruchomości). Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu usługi instalacyjne oraz serwisowe dotyczące ścian graficznych instalowanych m. in w studiach TV polegające na połączeniu poszczególnych elementów takiej ściany, integracji oprogramowania z urządzeniami klienta oraz na konserwacji ściany (czyszczenie, wymiana lamp, filtrów itp.) mieszczą się w katalogu usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z treścią art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa powyżej, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Zgodnie z oświadczeniem Spółki towary po wykonaniu na nich usług nie są wywożone z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane, a zatem nie zostaje spełniony warunek, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 28 ust. 7 ustawy.

W świetle powyższego w niniejszej sytuacji znajdzie zastosowanie reguła wyrażona w treści art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, czyli terytorium Litwy, Estonii, Łotwy. Zgodnie z ustawodawstwem tych państw należy dokonać rozliczenia podatku od tych usług. Świadczenie przedmiotowych usług nie będzie zatem podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Należy w tym miejscu podkreślić, iż w myśl art. 106 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym przepis ust. 1 artykułu 106 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni w sytuacji, gdy miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze, świadczenie przedmiotowych usług winno być udokumentowane fakturą VAT.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 art. 86 ustawy jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą m. in. świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Przepis powyższy, o ile zostaną spełnione ww. warunki, przyznaje prawo do odliczenia podatku naliczonego m. in. w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, które nie są opodatkowane na terytorium RP.

Z uwagi na powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj