Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
PZ/415-191/05
z 21 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PZ/415-191/05
Data
2006.02.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
dotacja
korekta podatku
obrót


Pytanie podatnika
Czy do ustalonej proporcji zgodnie z art. 90 ust. 2-6 należy uwzględnić w mianowniku dotacje za miesiące styczeń - maj 2005 roku, czy nie ujmować ich za cały 2005 rok?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 8 grudnia 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 13.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stwierdzenia czy dotacje podmiotowe i celowe wlicza się do wyliczenia wskaźnika proporcji

Stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane i zwolnione z VAT i odlicza podatek VAT naliczony w kwocie częściowej, wyliczonej według procentowego wskaźnika struktury rocznego obrotu wyliczonego za 2004 rok.

Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami) Jednostka jest obowiązana dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-6 dla zakończonego roku podatkowego 2005 w deklaracji VAT - 7 za miesiąc styczeń 2006 roku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje zarówno dotacje podmiotowe od budżetu państwa oraz celowe na wydatki majątkowe, jednakże inne jak wymienione w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym Wnoszący zapytanie ma wątpliwość czy właściwie interpretuje przepisy ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie wyliczania proporcji zgodnie z art. 90 ust. 2-6 obecnie a przed 1 czerwca 2005 roku art. 90 ust 2-7 ustawy o VAT. Prosi o wyjaśnienie, czy do ustalonej proporcji uwzględnić w mianowniku dotacje za miesiące styczeń - maj 2005 roku, czy nie ujmować ich za cały 2005 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy do obliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, nie należy uwzględnić w mianowniku otrzymanych dotacji za cały 2005 rok, nawet za miesiące przed nowelizacją na dzień 1 czerwca 2005 roku. Istotnie, w ustawie o VAT obowiązującej do dnia 31 maja 2005 roku, dotacje wymienione są literalnie w art. 90 ust. 7, jednakże zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 3 proporcję ustala się w oparciu o obrót, który jest zdefiniowany w art. 29 ust. 1 na bazie sprzedaży, która zgodnie z art. 2 pkt 22 dotyczy odpłatnej dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług. Uzyskana dotacja przez Podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów w/w przepisów i nie wpływa bezpośrednio na wysokość osiągniętego obrotu.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Według art. 90 ust. 5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, natomiast ust. 6 wskazuje, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Do dnia 31 maja 2005 r. cytowany powyżej zapis art. 29 ust. 1 brzmiał: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika (zarówno przed zmianą jak i po zmianie tego przepisu), iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę dokonywanej dostawy lub na cenę świadczonej usługi. Jakiekolwiek dofinansowanie (dotacja, subwencja, dopłata) do danego towaru lub usługi np. na pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżki ceny, stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca otrzymuje dotacje podmiotowe od budżetu Państwa oraz celowe na wydatki majątkowe, jednakże inne jak wymienione w art. 29 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym dotacje podmiotowe od budżetu Państwa oraz celowe na wydatki majątkowe, które nie mają bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Natomiast art. 90 ust. 7 ustawy zgodnie z którym do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1, został uchylony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 14, poz. 113). Nowy przepis wszedł w życie z dniem 1 czerwca 2005r.

Począwszy od dnia 1 czerwca 2005r. zmieniono sposób obliczania proporcji wykorzystywanej do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego przez podatników dokonujących zakupów w odniesieniu do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Przy obliczaniu tej proporcji nie uwzględnia się (w mianowniku) otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ w przepisach przejściowych ustawy nowelizującej nie ma zastrzeżenia, że zmiana ta dotyczy dotacji otrzymanych od 1 czerwca 2005 r., to przy liczeniu proporcji za 2005 r. winno się pominąć wszystkie dotacje niewchodzące w skład podstawy opodatkowania otrzymane w całym 2005 r., a więc także te otrzymane do 31 maja 2005 r.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj