Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BM/415-409/07/JWR
z 26 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BM/415-409/07/JWR
Data
2007.10.26



Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
pracownik
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartość usług medycznych, wykupionych przez Spółkę na rzecz jej pracowników?


S.A. pismem z dnia 28.06.2007r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego) wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pytanie Spółki związane było z kwestią opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartości usług medycznych, wykupionych przez Spółkę na rzecz jej pracowników.

Spółka zamierza zaoferować swoim pracownikom kompleksową opiekę medyczną poprzez wykupienie miesięcznego pakietu usług medycznych dla pracowników, oraz szczepień ochronnych. Zdaniem Spółki wartość usługi medycznej i zakup szczepionek dla pracownika podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i jest przychodem pracownika ze stosunku pracy.

W dniu 17.09.2007r. Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu wydał postanowienie Nr ZD/4060-56/07, w którym uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Zdaniem organu podatkowego pierwszej instancji bezpłatne usługi medyczne, otrzymane przez pracowników od S.A. stanowić będą przychód pracownika w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 1 4, poz.176 ze zm.) a wysokość uzyskanego przez pracownika przychodu ustalić należy według cen zakupu i cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia, tj. przepisów art. 11 ust. 1 – 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz odnoszących się do zagadnienia przepisów prawnych – stwierdza, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 17.09.2007r. Nr ZD/4060-56/07, wyczerpuje znamiona przepisu art.14 b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Nie można bowiem podzielić stanowiska wyrażonego w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu dotyczącego ustalania wysokości uzyskanego przez pracownika przychodu według cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia, tj. przepisów art. 11 ust. 1 w powiązaniu z art. 11 ust. 2 – 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisami art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 1 4, poz.176 ze zm.) przychodami z zastrzeżeniem art. 14 – 16, 17 ust. 1 pkt. 6 i 9 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle powołanego przepisu świadczenia zdrowotne przekazywane nieodpłatnie na rzecz pracowników podlegają opodatkowaniu na równi z innymi świadczeniami przekazywanymi pracownikom nieodpłatnie.

Nieodpłatnym świadczeniem Pracodawcy na rzecz pracownika w przedmiotowej sprawie nie jest korzystanie przez pracownika z konkretnych usług medycznych, lecz fakt objęcia go opieką medyczną. Przychodem nie jest wartość rzeczywiście uzyskanego świadczenia – usługi medycznej – lecz wartość świadczenia, które uzyskuje pracownik od S.A., jakim jest możliwość skorzystania z takich usług.

Z treści wniosku wynika, że Spółka ponosi koszty związane z dodatkowym ubezpieczeniem pracowników, obejmującym pakiet usług medycznych. Wartość ubezpieczenia jest stała i ponoszona za gotowość świadczenia usług objętych umową na rzecz konkretnego pracownika, dlatego też przychodem pracownika będzie wartość ubezpieczenia – świadczenia objęcia opieką medyczną.

Należy zauważyć, iż to nie S.A. świadczy usługi medyczne na rzecz swoich pracowników. Spółka tylko opłaca te świadczenia w ramach określonej kwoty – ubezpieczenia – przypadającego na poszczególnego pracownika.

Podstawę opodatkowania, jak już wyżej wspomniano, stanowi wartość nieodpłatnego świadczenia – ubezpieczenia, uzyskiwana przez pracownika od pracodawcy. Podstawą opodatkowania nie jest więc jak uznał to organ podatkowy pierwszej instancji, wartość świadczenia poszczególnej usługi medycznej uzyskiwanej przez pracownika od firmy medycznej.

Wobec powyższego nieprawidłowe było zastosowanie przepisów art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do wartości konkretnej usługi medycznej.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem, dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c (a więc wolnych od opodatkowania) oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

I tak na mocy art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie tego rodzaju przychodu dotyczy świadczeń rzeczowych i ekwiwalentów za te świadczenia, przysługujących na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Zwolnieniem objęte więc jest świadczenie usług opieki medycznej w zakresie medycyny pracy, tj. wymagane przez przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze badania wstępne, okresowe, kontrolne.

Z uwagi na fakt, iż w przypadku zastosowania się do interpretacji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu nastąpiłoby wadliwe ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należało postanowić jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj