Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wyszkowie
1443ZPD41/415/265/15/06/IJ
z 26 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1443ZPD41/415/265/15/06/IJ
Data
2006.07.26



Autor
Urząd Skarbowy w Wyszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1. Czy podatnik, którego wynagrodzenie jest w 75% finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, korzysta w tej proporcji ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) ?2. Od którego momentu należy liczyć moment zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof - czy od chwili zatrudnienia Podatnika (zawarcia umowy o pracę) czy od chwili zrefundowania Płatnikowi kosztów poniesionych na zatrudnienie Podatnika w roku 2005 ?3. Kto - Podatnik czy Płatnik - zgodnie z art. 75 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 Nr 137 poz.926 z późn. zm.) powinien złożyć do Urzędu Skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym PITem rocznym w celu odzyskania nienależnie pobranych zaliczek za rok 2005 ?


PostanowienieNa podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 z późn. zm.), oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.04.2006 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych części wynagrodzenia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie stwierdzaże stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku jest nieprawidłowe

UzasadnienieWnioskiem , który wpłynął do tutejszego urzędu w dniu 27.04.2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa w sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych części wynagrodzenia finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:Podatnik od 16 maja 2005 r. jest pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim (Płatnik) w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi w Oddziale Realizacji i Kontroli Kontraktów. Do zadań Podatnika należy wykonywanie czynności związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), finansowanego ze środków Unii Europejskiej - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego, a w szczególności:1) przeprowadzanie formalno - prawnej weryfikacji wniosków o dofinansowanie projektów ZPORR2) wykonywanie zadań związanych ze sporządzaniem umów o dofinansowanie projektów ZPORR3) wykonywanie zadań związanych z kontrolą realizacji umów, a w szczególności nadzór nad poprawnością wnoszonych przez beneficjentów zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy4) zbieranie informacji o zaistniałych nieprawidłowościach w realizacji projektów z zakresu ZPORR i przekazywanie ich na bieżąco do Oddziału Monitoringu i Raportowania Funduszy Strukturalnych5) obsługa informatyczna systemu monitorowania SIMIK6) wykonywanie innych poleceń, związanych z zakresem działania Oddziału.

Zgodnie z regulaminem wewnętrznym Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim, do zakresu działania Oddziału należy:1) ocena zgodności projektów o wsparcie z funduszy strukturalnych z procedurami, z zapisami Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz Uzupełnienia Programu;2) przygotowywanie umów podpisywanych przez Wojewodę z beneficjentami końcowymi na dofinansowanie projektów;3) kontrola poprawności stosowanych przez beneficjentów końcowych procedur zarządzania finansowego;4) wystawianie poświadczeń zakończenia realizacji projektu;5) nadzór realizacji operacji finansowych w ramach projektów w kontekście stosowania zasad zawierania kontraktów publicznych;6) zbieranie informacji o zaistniałych nieprawidłowościach w realizacji projektów i przekazywanie ich na bieżąco do Oddziału Monitoringu i Raportowania Funduszy Strukturalnych;7) przedkładanie Instytucji Zarządzającej ZPORR wniosków w zakresie pomocy technicznej;8) przeprowadzanie lub zlecanie instytucjom wdrażającym kontroli prac, usług i dostaw opisanych fakturami oraz procedur przetargowych, w tym wizytacje projektów na miejscu;9) obsługa informatycznego systemu monitorowania SIMIK.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200 poz. 2051 z późn. zm.), w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116 poz.1206) - zwanej dalej ustawą o NPR, Płatnik oprócz tego, że z mocy ustawy o NPR, uczestniczy we wdrażaniu ZPORR, jest Beneficjentem Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna ZPORR.Płatnik korzystając ze swoich uprawnień i działając jako Beneficjent pomocy, złożył wniosek o dofinansowanie na projekt: "Zatrudnienie osób zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim". Zakres projektu jest zgodny z rozporządzeniem MGiP w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, które zwraca uwagę na skuteczne wykorzystanie funduszy strukturalnych, szczególnie w pierwszym okresie programowania. To zaś zależy w dużej mierze od zdolności administracyjnych instytucji zaangażowanych w proces wdrażania oraz do prawidłowego wykonywania powierzonych im funkcji. Szczególnie istotne w tym kontekście jest zatrudnienie odpowiedniej ilości wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie zapewnić sprawne funkcjonowanie administracji.Projekt został zatwierdzony do realizacji przez komisję Zatwierdzającą Wnioski o Przyznanie Środków z Pomocy Technicznej ZPORR. Podstawą dofinansowania projektu jest decyzja podjęta przez Wojewodę (zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy o NPR), który pełni rolę Instytucji Pośredniczącej ZPORR (zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 ustawy o NPR: "instytucja pośrednicząca to instytucja, do której instytucja zarządzająca deleguje część funkcji związanych z zarządzaniem, kontrolą i monitorowaniem programu operacyjnego...").Decyzja o przyznaniu dofinansowania dla projektu realizowanego w ramach Priorytetu 4, Działania 4.1 "Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane", Pomoc Techniczna ZPORR, została podjęta 11 sierpnia 2005 (nr decyzji: 6/01/277/2005). Zgodnie z decyzją, dla projektu "Zatrudnienie osób zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim" przyznano dofinansowanie na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników objętych projektem. Podatnik był objęty przedmiotowym projektem. Zgodnie z zasadami finansowania Priorytetu 4 Pomoc Techniczna ZPORR oraz zgodnie z w/w decyzją Wojewody: 75% kosztów zatrudnienia pracowników objętych projektem pokrywa Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 25% kosztów zatrudnienia jest współfinansowane z budżetu państwa (z rezerwy celowej Ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego). Okres realizacji projektu został ustalony od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r., co oznacza, iż refundowane będą z Unii Europejskiej wynagrodzenia osób zatrudnionych w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. Zgodnie z zapisami decyzji przyznającej dofinansowanie, środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są przyznawane Beneficjentowi (Płatnikowi) w formie refundacji poniesionych przez niego wydatków kwalifikowanych na realizację projektu (czyli na zatrudnienie osób objętych projektem - m.in. Podatnika). Środki będą przekazywane Beneficjentowi (Płatnikowi) za pośrednictwem Instytucji Zarządzającej ZPORR (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego).Płatnik przez cały okres zatrudnienia Podatnika (od 15 marca 2005 r. do 31 grudnia 2005 r.) odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, nie uwzględniając, iż Podatnik spełnia przesłanki zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych.Podatnik, złozył zeznanie roczne za rok 2005, rozliczając się zgodnie z treścią informacji PIT-11 sporządzonej przez Płatnika.

Pytania wnioskodawcy:1. Czy podatnik, którego wynagrodzenie jest w 75% finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, korzysta w tej proporcji ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) ?2. Od którego momentu należy liczyć moment zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof - czy od chwili zatrudnienia Podatnika (zawarcia umowy o pracę) czy od chwili zrefundowania Płatnikowi kosztów poniesionych na zatrudnienie Podatnika w roku 2005 ?3. Kto - Podatnik czy Płatnik - zgodnie z art. 75 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 Nr 137 poz.926 z późn. zm.) powinien złożyć do Urzędu Skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym PITem rocznym w celu odzyskania nienależnie pobranych zaliczek za rok 2005 ?

Stanowisko wnioskodawcyZgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, zdaniem Podatnika, jednoznacznie można uznać, iż- Źródłem dochodów Podatnika, w zakresie wynagrodzenia z tytułu świadczonej pracy, w 75 procentach jest fundusz unijny - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnegooraz- Podatnik wykonujący swoje obowiązki pracownicze bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.Według podatnika powyższe ustawowe przesłanki zostały spełnione wobec czego korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych zawartego w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.). Zdaniem Podatnika wynagrodzenie w 75% (tj. w części pochodzącej z unijnych środków pomocowych) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem Płatnik powinien był wykazać w sporządzonej informacji o dochodach PIT-11 przychody zwolnione, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zdaniem Podatnika, zwolnienie przedmiotowe powinno być ujęte w skorygowanej informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT-11, po otrzymaniu przez Płatnika refundacji kosztów poniesionych na zatrudnienie Podatnika na stanowisku objętym projektem, współfinansowanym ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w roku 2005 r., ponieważ do obowiązków Beneficjenta (Płatnika) należy prawidłowe rozliczenie projektu. Podatnik nie ma wiedzy oraz informacji, kiedy nastąpi lub nastąpiła refundacja środków poniesionych na współfinansowanie wynagrodzeń.Biorąc pod uwagę zaś fakt, iż Płatnik nie uwzględnił zwolnienia przedmiotowego w informacji PIT-11, Podatnik lub Płatnik mógłby zwrócić się do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, dołączając do tego skorygowany PIT rozliczenia rocznego za 2005 r.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy z przytoczeniem przepisów prawa:Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza co następuje:Zgodnie z art.21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego sa dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze srodków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria: - bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych lub agencji rządowych,- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie obejmuje zatem wynagrodzenia i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez podmioty, o których mowa w lit. a) i b) a także wynagrodzeń i świadczeń dla osób, którym podmioty te zlecają wykonanie określonych prac.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 16 maja 2005 r. jest Pan zatrudniony w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi, na stanowisku starszego inspektora w Oddziale Realizacji i Kontroli Projektów Funduszy Strukturalnych. Do zadań Pana należy wykonywanie czynności związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) finansowanego ze środków Unii Europejskiej - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Płatnik oprócz tego, że z mocy ustawy o NPR, uczestniczy we wdrażaniu ZPORR jest beneficjentem Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna ZPORR, Projekt "Zatrudnienie osób zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim". Zgodnie z decyzją z dnia 11.08.2005 r. (nr 6/01/277/2005) dla w/w projektu przyznano dofinansowanie na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników objętych projektem. Podatnik był objęty przedmiotowym projektem. Zgodnie z w/w decyzją Wojewody: 75% kosztów zatrudnienia pracowników objętych projektem pokrywa Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 25% kosztów zatrudnienia jest współfinansowane z budżetu państwa. Środki na realizację projektu są przekazywane Beneficjentowi (Płatnikowi) w formie refundacji poniesionych przez niego wydatków kwalifikowanych na realizację projektu za pośrednictwem Instytucji Zarządzającej ZPORR (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego).

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, m. in. na wynagrodzenia wypłacone w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Pośredniczących ZPOPR, oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażającej) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu otrzymanych na zasadzie dotacji państwa lub innych środków publicznych. Środki te nie podlegaja przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Zwolnienie zawarte art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPART, ISPA, PHARE). Przepis ten nie może mieć zastosowanie do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

A zatem stanowisko Pana zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Pouczenie:Na niniejsze postanowienie Strony służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj