Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PP-OIO/443-64/06/ŁG/62382
z 12 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PP-OIO/443-64/06/ŁG/62382
Data
2006.06.12



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
import usług
nabycie wewnątrzwspólnotowe
refakturowanie
usługi transportowe


Pytanie podatnika
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie, iż nabywane przez Spółkę usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce zgodnie z art. 28 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2006 r. (data wpływu 13.03.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w części dotyczącej pytania nr 1 w zakresie opodatkowania importu usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.03.2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje zakupów towarów od innych Spółek mających siedzibę poza Polską. W ramach transakcji towary sprowadzane są do kraju z innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W związku z powyższym Spółka wykazuje w swoich rozliczeniach podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W myśl odpowiednich uzgodnień z kontrahentami, dostawy realizowane przez kontrahentów na rzecz Spółki dokonywane są na warunkach Ex Works, tj. cena towaru nie uwzględnia m. in. kosztu transportu towarów (sprzedający jest zobowiązany do pozostawienia towaru kupującemu do dyspozycji na swoim terenie). Biorąc pod uwagę powyższe, podmiotem, na którym w ramach dokonywanej transakcji ciąży obowiązek przewiezienia towarów jest Spółka. W tym celu Spółka nabywa odpowiednie usługi transportowe. Ze względów biznesowych, usługi te zakupowane są od przewoźników przez kontrahenta będącego uprzednio dostawcą towarów, a następnie refakturowane na Spółkę. W konsekwencji kontrahent wystawia na rzecz Spółki faktury z tytułu wykonanych usług odrębnie w odniesieniu do każdego miesiąca, w którym wykonywano usługi transportowe (miesięczna faktura dotyczy zwykle usług transportowych wykonywanych w danym miesiącu oraz w ostatnich dniach miesiąca poprzedniego). Faktura otrzymywana przez Spółkę nie zawiera szczegółowej specyfikacji pozwalającej na przyporządkowanie świadczonych usług transportowych do uprzednio dokonanych dostaw towarów. Dla celów dokonania powyższej transakcji Spółka podała świadczącemu usługę transportową polski numer identyfikacji podatkowej dla celów dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych (z przedrostkiem PL).

Pytanie Podatnika:

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie, iż nabywane przez Spółkę usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce zgodnie z art. 28 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Spółka jako usługobiorca usług świadczonych przez kontrahenta, podatnika posiadającego siedzibę poza Polską, powinna wykazywać podatek VAT z tytułu importu usług transportowych.

Stanowisko Podatnika:

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. W przypadku, gdy nabywca tak zdefiniowanej "wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów" podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Biorąc pod uwagę powyższe, nabycia usługi transportowej w ramach której towary są (i) przemieszczane do Polski z innego państwa Unii Europejskiej oraz (ii) Spółka jako nabywca usługi transportowej podała dla celów tej transakcji polski numer identyfikacji podatkowej - usługa będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce. W konsekwencji, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Spółka jako nabywca usługi powinna wykazać podatek VAT z tytułu importu usług.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W przypadku nabywania wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, miejsce świadczenia tych usług określane jest w oparciu o treść art. 28 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Przepis ust. 3 stanowi, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W przedmiotowym wniosku Spółka stwierdziła, iż dla celów dokonania powyższej transakcji podała świadczącemu usługę transportową polski numer identyfikacji podatkowej dla celów dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych (z przedrostkiem PL). Oznacza to, iż miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów w opisanym stanie faktycznym jest terytorium Polski.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z importem usług, tj. ww. usługi podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 28 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem jest Spółka.

Dodatkowo należy podkreślić, iż w tak opisanym stanie faktycznym wykluczyć trzeba wliczenie wewnątrzwspólnotowej usługi transportu do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, pomimo, iż zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje m. in. wydatki dodatkowe, takie jak koszty transportu.

Możliwość wliczenia do podstawy opodatkowania usługi transportowej istnieje jednak wtedy, gdy spełnione są łącznie dwa warunki: koszty za wyświadczone usługi transportowe są należne dostawcy; usługa ma charakter pomocniczy do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W niniejszej sprawie taka sytuacja nie ma miejsca. Wykonywane usługi transportowe są usługami odrębnymi od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dostawy realizowane są na warunkach Ex Works. Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj