Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
US.PP.443/41/06
z 7 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP.443/41/06
Data
2006.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
import usług
podatek należny
podatek naliczony
pośrednictwo


Pytanie podatnika
Czy usługę pośrednictwa w dostawie towarów z Polski na Słowację należy potraktować jako import usług, udokumentować fakturą wewnętrzną oraz naliczyć podatek należny, który jednocześnie stanowi podatek naliczony?


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 19 ust. 19, art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), art. 29 ust. 17, art. 86 ust. 2 pkt 4, art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 30.05.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług nabywanych od kontrahenta zagranicznego usług pośrednictwa w dostawie towarów z Polski na Słowację i sposobu dokumentowania tego typu transakcji, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że powyższą usługę należy potraktować jako import usług, wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć podatek należny, który stanowi jednocześnie podatek naliczony, postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.

W dniu 31.05.2006 r. Spółka złożyła w tut. Urzędzie Skarbowym wniosek o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny sprawy:

Spółka jest producentem okien z tworzyw sztucznych, drewna i aluminium, a także świadczy usługi w zakresie kompleksowej wymiany okien, łącznie z pracami tynkarskimi szpalet okiennych. Spółka zawarła z pośrednikiem mającym siedzibę i prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Słowacji umowę, na mocy której pośrednik wyszukuje na terenie Słowacji odbiorców, z którymi Spółka dokonuje transakcji handlowych. Do zakresu obowiązków pośrednika należy także przygotowywanie zamówień i przesyłanie ich do Spółki. Należy podkreślić, że pośrednik nie jest podatnikiem podatku VAT, a Spółka wystawia faktury VAT bezpośrednio na klienta. Towar również jest wysyłany przez Spółkę bezpośrednio do klienta. Natomiast pośrednik wystawia fakturę (bez podatku VAT) obciążając Spółkę kwotą stanowiącą określony umową procent od wartości zamówienia.

W związku z tym Spółka pyta, czy powyższą usługę należy potraktować jako import usług, udokumentować fakturą wewnętrzną oraz naliczyć podatek należny, który jednocześnie stanowi podatek naliczony. Spółka prezentuje stanowisko, że ww. usługę należy potraktować jako import usług, gdyż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonywania dostawy towarów. W związku z tym należy wystawić fakturę wewnętrzną, naliczyć podatek należny, który jednocześnie stanowi podatek naliczony.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po przeanalizowaniu stanu faktycznego ocenia stanowisko przedstawione przez Spółkę jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, o czym stanowi art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ww. ustawy. W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych i transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. A zatem miejscem świadczenia (opodatkowania) usług pośrednictwa w dostawie towarów jest miejsce dostawy towarów, które w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych rozumiane jest jako miejsce rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że miejscem świadczenia usług wykonywanych przez pośrednika słowackiego na rzecz Spółki "I.", będącego dostawcą towarów z Polski do Niemiec jest Polska, gdyż usługa pośrednika związana jest z dostawą towaru realizowaną na terytorium Polski w rozumieniu przepisów art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych jest miejsce rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju.

Spółka zatem nabywając usługi słowackiego pośrednika jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT z tego tytułu. Świadczenie usług, których miejsce opodatkowania zostało określone jako terytorium kraju, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w ww. przepisie, uznane jest na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług za import usług.

Podstawą opodatkowania w imporcie usług, zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy obowiązkiem podatnika jest wystawienie faktury wewnętrznej, w której podatnik oblicza wysokość podatku należnego według stawek obowiązujących w kraju. Kwota podatku należnego od importu usług stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u usługobiorcy lub w rozliczeniu za miesiąc następny. Nadmienia się również, że obowiązek podatkowy w przypadku importu usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy tj. w przypadku jeżeli świadczenie usług powinno być potwierdzone fakturą, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj