Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-155/198/06/MC
z 22 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-155/198/06/MC
Data
2006.06.22


Referencje


Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
cel wydatku
dostawa towarów
dystrybucja (rozprowadzanie)
ekspozycja
koszty uzyskania przychodów
obrót
premia pieniężna
produkty
promocja
rabaty
usługi marketingowe
usługi pośrednictwa
usługi reklamowe
usługi transportowe
wykonanie usługi
wynagrodzenia
wynagrodzenie ryczałtowe
znak towarowy
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem
zwiększenie


Pytanie podatnika
Czy poniesione przez Spółkę wydatki dotyczące usług takich jak: testowanie nowych produktów, usługi marketingowe, reklamowe, logistyczne, promocyjne, pośrednictwa handlowego oraz inne mające na celu intensyfikację sprzedaży, świadczonych przez odbiorcę towarów oraz usług świadczonych przez dystrybutora są kosztem uzyskania przychodu?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 8 maja 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 8 maja 2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki w zakresie kwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących wypłat procentowo określonego wynagrodzenia za osiągnięcie określonego progu obrotów, opłat za zwiększenie obrotów i wzrost przychodów Spółki w związku ze współpracą z marketami oraz kwot pieniężnych, na warunkach określonych w piśmie Podatnika, za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest handel. Spółka podpisała umowy z odbiorcami hurtowymi, jakimi są supermarkety, na świadczenie takich usług jak: testowanie nowych produktów, usługi marketingowe, reklamowe, logistyczne, promocyjne, pośrednictwa handlowego oraz inne mające na celu intensyfikację sprzedaży. Umowy określają zasady współpracy z odbiorcami - marketami. Usługi, o których mowa w przedmiotowych umowach, świadczone przez markety, polegają na:

- szczególnej/dodatkowej ekspozycji towaru,

- wprowadzeniu nowego towaru na rynek,

- umieszczeniu znaku towarowego Spółki w wyznaczonych miejscach w sklepie,

- wprowadzaniu towaru na rynek na "próbę",

- umieszczaniu towaru w gazetce reklamowej,

- prowadzeniu akcji promocyjnych związanych z organizowanymi przez supermarket imprezami,

- osiągnięciu określonego progu obrotu towarami Spółki (intensyfikacja działalności handlowej),

- testowaniu nowych produktów,

- centralizacji punktu księgowego (faktury sprzedaży firma kieruje do jednego miejsca danej sieci, bez względu na lokalizację poszczególnych sklepów),

- pośredniczeniu w oferowaniu towarów Spółki innym partnerom,

- dystrybucji towarów pomiędzy sklepami danej sieci handlowej.

W części umów wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi określono procentowo, w zależności od osiągniętego progu obrotu.

Za pozostałą część świadczeń wynagrodzenie wyrażone jest również procentem liczonym od obrotu, jednak uwarunkowaniem nie jest tu osiągnięcie określonego progu, a wykonanie usługi.

W obydwu przypadkach rozliczenie dokonywane jest na podstawie faktury wystawionej przez kupującego towar od Spółki.

W umowach określono również:

- kwotę (wyrażoną w PLN) za pierwszą dostawę do nowo otwartego sklepu danej sieci,

- kwotę (wyrażoną w PLN należną ryczałtowo) za prowadzenie nadzwyczajnych akcji promocyjnych w związku z otwarciami nowych punktów sprzedaży Odbiorcy.

Ponadto, poza opłatami za w/w usługi firma zobowiązana jest do ponoszenia opłat (wyrażonych również procentowo) za tzw. "bonus asortymentowy" lub (w innych umowach) "bonus bezwarunkowy". Jest to zapłata za zwiększenie obrotów Spółki oraz wzrost przychodu w związku ze współpracą z marketem.

Spółka (Dostawca) podpisała również "umowę trójstronną" z Dystrybutorem i siecią EMPIK. Przedmiotem umowy są usługi w zakresie dystrybucji towarów świadczone na rzecz Dostawcy przez dystrybutora do sieci sklepów EMPIK. Umowa ta zobowiązuje dystrybutora do:

- złożenia zamówienia w formie pisemnej,

- przyjęcie dostawy,

- oklejenie towarów metkami z ustaloną ceną detaliczną brutto wg standardów sklepów EMPIK,

- przyjmowanie zamówień od sklepów EMPIK,

- przygotowywanie dokumentów dostaw dla sklepów EMPIK zgodnie z wymogami EMPIK,

- transport z magazynu Dystrybutora zamówionych i zapakowanych towarów do sklepów EMPIK,

- odbiór i przyjęcie zwrotów nie sprzedanych towarów od sklepów EMPIK,

- przygotowanie i dostarczenie odebranych zwrotów od sklepów EMPIK do magazynu Dostawcy.

Zgodnie z podpisaną umową EMPIK otrzymuje rabat na zakupiony towar. Po osiągnięciu określonego progu obrotu należny mu będzie dodatkowy rabat. Wynagrodzenie z obu tytułów wyrażone jest procentowo.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 09.06.2006 r. Spółka poinformowała, że rabat udzielony EMPIK zgodnie z podpisaną umową trójstronną, jest rabatem, który Spółka uwzględnia przy wystawianiu faktur sprzedaży towaru, tj. o przysługujący zgodnie z umową rabat pomniejsza wartość sprzedaży.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy poniesione przez Spółkę wydatki dotyczące usług świadczonych przez odbiorcę towarów są kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy w warunkach rosnącej konkurencji konieczne jest prowadzenie działań mających na celu osiągnięcie przewagi nad innymi firmami, i właśnie takie świadczenia są przedmiotem podpisanych umów. Współpraca z "dużymi sklepami" zapewnia korzyści ekonomiczne dla Spółki w postaci ekspansji rynkowej oraz generowania przychodów, przez co spełniony jest warunek wynikający z art. 15 updop. Jednocześnie, żadna z wymienionych usług nie jest wymieniona w katalogu wydatków, których ustawa podatkowa nie uznaje za koszt uzyskania przychodu. Zdaniem Spółki istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy tymi wydatkami a uzyskanymi przychodami oraz nie wymienienie przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 świadczeń, o których mowa w podpisanych umowach, daje prawo do zaliczenia przedmiotowych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Ponadto, Spółka uważa, że sposób określenia wynagrodzenia za usługi (procent od obrotu) jest uzależniony od uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży, a tym samym nie ma podstawy do zakwestionowania prawidłowości sposobu jej wyliczania.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje, co następuje:

Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:

- wydatek został poniesiony przez podatnika,

- jest definitywny (rzeczywisty),

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów warunkuje cel, jakiemu służyło poniesienie kosztów. Wydatki muszą być poniesione w celu uzyskania przychodów (pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami). Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka zawarła z odbiorcami hurtowymi (supermarketami) umowy na świadczenie usług wymienionych we wniosku, których celem jest intensyfikacja sprzedaży. Wysokość wynagrodzeń za świadczone usługi w zależności od zawartych z kontrahentami umów określone zostały: procentowo od osiągniętego progu obrotu, procentowo od obrotu za wykonanie usługi, w określonej w PLN kwocie oraz w formie opłat (wyrażonych również procentowo). Premie te przyznawane są wyłącznie za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za osiągnięcie pewnego pułapu obrotów, za wykonanie usługi oraz dla zachęcenia nabywcy do dalszych zakupów.

W przedstawionym stanie faktycznym znajduje więc zastosowanie przepis art. 15 ust. 1 updop. Procentowo określone wynagrodzenie za osiągnięty próg obrotu oraz wykonanie usługi, a także premie pieniężne i opłaty za zwiększenie obrotów oraz wzrost przychodów Spółki stanowią jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży, jak również mają na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) Podatnika z jego kontrahentami (nabywcami). Możliwość uzyskania premii bądź wyższego wynagrodzenia za spełnioną usługę skłaniać będzie nabywców do uatrakcyjniania sprzedaży towaru Spółki (w celu podwyższenia progu obrotów) oraz kontynuowania zakupów w firmie, która je oferuje. Wpływać zatem będzie na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie na osiągane przez Spółkę przychody. Zasadne zatem jest stwierdzenie, że wydatki wymienione przez Spółkę we wniosku, tj. wynagrodzenia określone procentowo, w zależności od osiągniętego progu obrotów, kwoty oraz opłaty pieniężne za zwiększenie obrotów Spółki oraz wzrost sprzedaży w związku ze współpracą z marketami mają charakter wydatków, które poniesione zostały w celu uzyskania przychodu, ich poniesienie ma racjonalny i uzasadniony gospodarczo cel oraz nie należą one do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, w/w wydatki, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami uzyskiwanymi ze sprzedaży, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Należy zauważyć jednakże, że na podstawie art. 9 updop na podatnika nałożony został obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób umożliwiający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i należnego podatku. Zgodnie z powyższym także wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów należy prawidłowo udokumentować.

Jednocześnie zauważyć należy, że w sytuacji, gdyby świadczone przez markety na rzecz Spółki usługi miałyby charakter reklamy, wówczas zastosowanie będą miały przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, że interpretacja w zakresie udzielanych przez Spółkę rabatów na zakupiony towar w ramach podpisanej "umowy trójstronnej" udzielona zostanie odrębnym postanowieniem.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj